خبرگزاری کار ایران

کارشکنی عربستان تا لغو حج؛

چرا مراسم حج سال ۹۵ انجام نمی‌شود؟

حج سال ۹۵ برای زائران ایرانی در حالی انجام نخواهد شد که رییس سازمان حج گفت در جلسات تشکیل شده هر زمان راهکارهای ما مطرح می‌کردیم، با جمله «باید با دستگاه‌های دیگر مطرح کنیم»، مواجه می‌شدیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مقام‌های ایران در حالی از لغو سفر حج امسال برای زائران ایرانی خبر داده‌اند که رسانه‌های عربستانی هیات ایرانی را در عدم دستیابی طرفین به توافق متهم کرده و گفته در سپیده دم روز جمعه، هیات نمایندگی ایران میز مذاکره را ترک کرده است.

ایران کارشکنی‌های سعودی ها را دلیل اصلی  لغو حج سال ۹۵ خوانده‌اند و عدم دستیابی به توافق در موضوع حج را سر باز زدن عربستان از انجام بدیهی‌ترین وظایف خود در تأمین امنیت و سلامت حجاج و حمایت کنسولی از آنها می‌دانند؛ این درحالی است که معاون وزیر  اطلاعات ریاض در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده که طرف ایرانی در برخورد با موضوع، جدیت لازم را نداشته و ایران را به سیاسی کردن مراسم حج متهم کرده است.

جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این ادعا در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته یادآور شد: این عربستان است که برخلاف شعاری که تابحال داده، مسئله حج را به مناسبات سیاسی دخالت داده است.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در تشریح شرایط مذاکره با طرف عربستانی از عدم قابلیت مقام‌های سعودی در اتخاذ تصمیم‌های خبر داده و گفته وزیر حج عربستان با اختیار تام به مذاکرات نیامده بود.

اوحدی همچنین به  ۲۰ راهکار علمی و اجرایی ایران در طول مذاکرات اشاره کرده و گفته متأسفانه در جلسات تشکیل شده هر زمان راهکارهای ما مطرح می‌کردیم، با جمله «باید با دستگاه‌های دیگر مطرح کنیم»، مواجه شدیم. در خصوص خدمات کنسولی و ویزا هم می‌گفتند باید با وزارت خارجه صحبت کنیم.

علی جنتی وزیر ارشاد نیز  به پایان آخرین مهلت عربستان در پذیرفتن تامین امنیت حجاج ایرانی اشاره کرده و گفته است که با توجه به نوع برخورد و گفتار مقام‌های عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیات ایرانی داشتند و همچنین ایجاد موانع و کارشکنی‌ها، عملا انجام فریضه حج امکانپذیر نیست.

لازم به ذکر است روابط بین دو کشور پس از شهادت صدها ایرانی در حج سال گذشته و  قطع یک‌جانبه روابط دیپلماتیک با تهران در  دی‌ماه سال گذشته به دلیل اعتراض‌های مردم ایران به اجرای حکم اعدام روحانی شیعه توسط حاکمیت عربستان به شدت کاهش یافته است.

چیزی که ناراحتی تهران را پس از واقعه منا به عنوان یکی از محل مناقشه تهران-ریاض بیش از پیش برانگیخت، اظهارنظر ملک سلمان بعد از حج سال گذشته در رسانه‌های دولتی عربستان بود که از زحمات مقام‌های عربستانی در برگزاری حج تقدیر کرده و آن را یک حج «موفقیت‌آمیز» خوانده بود.

بنا به ادعای در رسانه‌های عربستانی در این واقعه بیش از ۷۰۰ زائر به شهادت رسیده‌اند، اما آمار به دست آمده از اجساد مسترد شده به کشورها نشان می‌دهد بیش از ۲۰۰۰ نفر در این واقعه جان خود را از دست داده‌اند که ۴۶۴ نفر از آنها ایرانی بوده‌اند.

پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های اولیه برای رسیدن به توافق در خصوص حضور زائران ایرانی در حج امسال در ماه گذشته، مقام معظم رهبری، عربستان سعودی را به خاطر این تاخیر مقصر دانسته و فرمودند: ما به شدت نگران امنیت زائران ایرانی پس از فاجعه سال گذشته هستیم.

وزارت حج عربستان سعودی بخشی از مسائل مطرح شده در مذاکرات با ایران را برشمرده و گفته: ارائه ویزای الکترونیکی، توافق در خصوص حمل و نقل هوایی زائران  ایرانی و احداث دفتر حفاظت منافع ایران واقع در سفارت سوئیس برای ایرانیان در مکه از جمله آنها بوده است.

گزارش: سیده‌سارا ریاضی

کد خبر : ۳۷۵۷۰۱