خبرگزاری کار ایران

روزهای سخت مجلس نهم به روایت تاجگردون؛

با باهنر مشورت کردم، هرچه گفت برعکس عمل کردم + فیلم

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطره‌ای از ایان بررسی برجام در کمیسیون ویژه پرداخت و از دلایل خود برای انتشار بیانیه‌ای پنج نفره در نقد اقداماتی که در آن کمیسیون صورت گرفته بود، پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، غلامرضا تاجگردون که میهمان خبرگزاری کار ایران بود، در قسمتی از صحبت‌هایش در مورد روزهای سخت مجلس نهم به ماجرای استیضاح وزیر کار دولت احمدی‌نژاد و همچنین تصویب برجام در مجلس نهم و روزهای بررسی آن در کمیسیون ویژه برجام اشاره کرد و گفت: بزرگترین لابی در جریان استیضاح آقای شیخ‌الاسلام، وزیر کار آقای احمدی‌نژاد بود که تنها ۱۰ نفر استیضاح‌کننده بودند که به هیچ‌عنوان نمی‌توانستند با آن‌ها معامله کنند. علاوه بر بنده، پزشکیان، مطهری، دهدشتی، عبدالکریم حسین‌زاده از میان اصلاح‌طلبان و از آن‌سو نیز مصباحی‌مقدم، توکلی، نادران و چند نفر دیگر بودند. کسانی که امروز ادعا می‌کنند که در جریان این استیضاح بودند، آن روز کنار ما نبودند.

نظام احمدی‌نژاد را بعد از پخش فیلم در مجلس شناخت

او ادامه داد: این استیضاح باوجود تلخی‌هایی که به همراه داشت، حادثه میمونی برای نظام بود؛ چراکه نظام، احمدی‌نژاد را به دلیل پخش آن فیلم شناخت. در واقع احمدی‌نژاد با پخش آن فیلم، لاریجانی‌ها را زد ولی تکلیف احمدی‌نژاد نیز با نظام مشخص شد و معلوم شد که قابل اعتماد نیست.

تاجگردون ادامه داد: یکی دیگر از لابی‌های مهم در مجلس نهم مربوط به بحث برجام بود. در کمیسیون برجام در واقع ما ۳ نفر بودیم. من، پزشکیان و منصوری‌آرانی و درجلسه کمیسیون نیز انصافاً آقای ابوترابی‌فرد همراهی کردند و همچنین آقای حقیقت‌پور نیز در ادامه همراهی کرد و در نهایت نیز آقای بروجردی. طرف مقابل هم بسیار فعال بود و ما در کمیسیون بحث‌های کارشناسی بسیاری می‌کردیم اما می‌دانستیم که این مشکل باید از بیرون حل شود و روز آخر هم طرف مقابل با یک شگرد خاص، به‌صورت مویی رای را گرفتند. به هر حال هنگامی که کار به اتمام رسید و برای گزارش رای‌گیری انجام شد. قرار بود دو نفر دیگر هم از جلسه خارج می‌شدند که آقای ابوترابی و یکی دیگر از دوستان خارج نشدند که به این دلیل بود که آقای ابوترابی‌فرد اعتماد زیادی داشت که بتوانیم بحث را حل کند. ما یک متنی نوشتیم که در ابتدا من، پزشکیان و منصوری‌آرانی امضا کردیم. آقای ابوترابی گفتند که به صلاح نیست که این متن را امضا کنند. من متن  را برای گرفتن امضا برای بروجردی و حقیقت‌پور بردم. آقای بروجردی گفتند که امضا می‌کنم، به شرطی که پس از امضای ابوترابی‌فرد، منتشر شود.

او با اشاره به این‌که نمی‌دانم بیان این خاطره درست باشد یا خیر، گفت: من متن آن نامه را به همراه گزارشی از نکات مثبت برجام در اختیار داشتم. صبح فردا قرار بود گزارش کمیسیون در صحن قرائت شود و بعد از ظهر روز قبل، ما همچنان درباره این فکر می‌کردیم که آیا باید گزارش خودمان را منتشر کنیم یا خیر؛ و درنهایت به همراه پزشکیان و منصوری‌آرانی به این نتیجه رسیدیم که باید رسالت تاریخی‌مان را در ارتباط با برجام انجام دهیم، وگرنه نزد جامعه نمی‌توانیم پاسخ مناسبی داشته‌باشیم، چراکه آن گزارش کمیسیون منتشر شده و درست نیست که هیچ صدایی در مقابلش نباشد.

تاجگردون افزود: برای این‌که نظر مشورتی آقای باهنر را هم داشته‌ باشم، پیش ایشان رفتم. این موضوع را هیج کجا نگفته‌ام. هنگامی که با آقای باهنر صحبت کردم، ایشان چندین استدلال آوردند که من بیانیه را منتشر نکنم. من از اتاق آقای باهنر خارج شدم، بلافاصله با روابط عمومی مجلس تماس گرفتم و گفتم بیانیه را سریعاً منتشر کنید که بلافاصله منتشر شد و همه رسانه‌ها نیز آن را کار کردند و پیش از آن که گزارش کمیسیون قرائت شود، این بیانیه منتشر شد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: صبح فردا همه در مجلس به ما حمله کردند و آقای توکلی به ما گفت شما کار غیراخلاقی کرده‌اید، چراکه شما عضو این کمیسیون بودید. به آقای توکلی گفتم نمی‌خواهم پشت تریبون جواب شما را بدهم، اما این مسئله بدعت نیست. توکلی پرسید کجا (انجام شده)؟ گفتم در این سه سال گذشته، همیشه شما عضو کمیسیون تلفیق بودید و در هر سه سال، به عنوان مخالف بودجه سخنرانی کردید و بیانیه دادید. توکلی گفت که این موضوع متفاوت است. گفتم چه فرقی می‌کند؟ من هم امروز بیانیه‌ام را دادم.

تاجگردون در پایان گفت: آقای باهنر هم که من را دید، گفت تو آمدی و با من مشورت کردی، ولی بعد بیانیه را منتشر کردی؟ گفتم من اصلاً با همین نیت با شما منتشر کردم که هرچیزی که تو بگویی، من برعکس آن عمل کنم؛ چون فکر می‌کنم تصمیم درستی باشد!

همچنین فیلم اظهارنظر غلامرضا تاجگردون در مورد جلسه سه‌نفره با علی لاریجانی و محمدرضا باهنر را از این لینک ببینید.

کد خبر : ۳۷۴۵۱۷