خبرگزاری کار ایران

در دیدار فرهادی مطرح شد؛

تاکید آیت الله صافی گلپایگانی بر حساسیت وزارت علوم در انتخاب استادان دانشگاه

یکی از مراجع تقلید بر حساسیت نشان دادن در انتخاب استادان دانشگاه ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صافی گلپایگانی روز سه شنبه در دیدار محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به ویژگی‌‌های استادان دانشگاه اشاره کرد و افزود: هر چه درجه علمیت و ایمان و اعتقاد به خداوند، در استادان بیشتر باشد، دانشگاه‌های ما و جامعه موفق ‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت دو صفت علم و قدرت در اسلام افزود: خداوند متعال متصف به دو صفت والای علم و قدرت است و انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) هم به این دو صفت متخلق بودند.

این مرجع تقلید ادامه داد: امت اسلامی و جامعه مسلمان هم باید به این دو صفت آراسته باشد که اگر هر دو صفت، ‌یعنی علم و توانایی و یا یکی از آن دو نباشد، امکان پیشرفت نیست و آن جامعه ضعیف خواهد بود.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به تاکید آیات و روایات شریفه بر علم‌آموزی افزود: اسلام به همه ما توصیه می‌کند که در مسأله علم از همه ملل دنیا، جلوتر باشیم و نباید عقب بمانیم، باید طوری پیشرفت کنیم که حرف اوّل را امّت اسلام بزند، و همه برای علم‌آموزی و کسب معارف و دانش به مسلمانان رجوع نمایند، همان‌طور که از بدو اسلام اینگونه بود و مسلمانان در همه علوم جلوتر و برتر از دیگر امّت‌ها بودند.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، جامعه جاهل را جامعه‌ای ضعیف شمرده و بیان داشت: اگر مردم جاهل بمانند و جامعه رو به جهالت و ظلمت باشد، از بدترین بدبختی‌ها است و بر عکس، هر چه جامعه بیشتر به طرف علم برود، باعث فخر و برتری آن خواهد بود.

آیت الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: مسأله‌ای که اسلام روی آن تأکید کرده‌، این است ‌که همه مردم باید عالم و دانشمند باشند و بفهمند و بدانند.

مرجع عالیقدر، هدف از تشکیل دانشگاه‌ها را انسان‌ سازی دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید محل انسان‌سازی به معنای واقعی و بر اساس معیارهای حیات طیّبه قرآنی باشد که در نتیجه افرادی را تحویل جامعه اسلامی دهد که خدمتگزار دین و مردم باشند.

آیت الله صافی گلپایگانی علم و اخلاق را دو رکن اساسی دانشگاه‌ ها دانست و گفت: دانشگاه‌ها و دانشجویان عزیز در همه رشته‌هایی که اشتغال به آن دارند، باید اهتمام کنند تا هم از جنبه‌های دینی و هم از جنبه‌های علمی پیشرفت کنند و اگر در هر کدام عقب بمانند، اسباب گرفتاری می‌شود.

وی در ادامه، حوزه و دانشگاه را دو عنوان و نام برای یک هدف دانست و افزود: هدف اصلی همه نهادها و ارکان جامعه اسلامی، جلب رضای الهی و عمل به احکام اسلام عزیز است؛ حال می‌خواهد تحت عنوان حوزه باشد یا دانشگاه. همه ما در این جهت اصلی اشتراک داریم و باید به دنبال عمل به وظایف شرعیه و جلب رضایت خداوند متعال باشیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر در این مسیر حرکت کنیم، اول کسی که خوشحال می‌شوند وجود مبارک حضرت ولیّ‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشند و اوّل کسی هم که از کاستی‌ها و نقص‌ها ناراحت می‌شوند وجود آن حضرت هستند.

وی در پایان این دیدار، ضمن آرزوی توفیقات بیشتر برای وزیر علوم و همکارانش داشت و گفت: مسئولیتی که بر عهده شما گذارده شده است بسیار مهمّ و سنگین، و دارای اجر و ثواب بسیار است. ان‌شاء الله بتوانید با عمل به وظایف شرعی در این مسیر، موجبات عزت و عظمت جامعه‌ی اسلامی را فراهم کنید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یک روزه به قم با جمعی از علما و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

کد خبر : ۳۷۴۲۹۸