خبرگزاری کار ایران

آخرین نطق لاریجانی در مجلس نهم:

تصمیم مجلس در موضوع هسته‌ای باعث آرامش کشور شد/ امکانات نماینده از بخشدار هم کمتر است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم سنجیده و حکیمانه مجلس نهم در موضوع هسته ای باعث ایجاد آرامش در کشور و زمینه‌ساز رفع موانع حقوقی شد که این امر نگاه واقع بینانه و مدبرانه مجلس نهم را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۴خرداد) مجلس شورای اسلامی در نطق پایانی اجلاسیه چهارم با تبریک روز مقاومت و روز دزفول گفت: جلسه پایانی مجلس نهم فرا رسید و این مجلس در مقطع حساسی از انقلاب طلوع و غروب کرد، ‌چنانچه تغییر دولت، مذاکرات هسته‌ای، بحران‌های منطقه‌ای در کشورهای یمن، عراق، بحرین و سوریه و همچنین مشکلات اقتصادی داخلی در این دوره ظهور داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ارزیابی کلی، انقلاب حرکتی تکاملی داشته و مجلس نهم نیز یکی از ارکان نظم بخشی به این تکامل بود، ادامه داد: می‌توان با سعدی شاعر بلند مقدار  هم‌صدا شد؛ «مجلس تمام شد و به آخر رسید عمر، ما همچنان در اول وصف تو مانده‌ایم»؛ لذا دل مشغولی همه ما نمایندگان در وصف انقلاب و آینده همچنان باقی است و باید با نفسی تازه در این راه مجاهدت کنیم.

او به تاریخچه مجلس اشاره و بیان کرد: از آغاز مشروطه تا به امروز ۳۳ دوره وجود داشت که ۲۴ دوره آن مربوط به قبل از انقلاب و ۹ دوره آن مربوط به بعد از انقلاب بود که البته در ادوار قبل از انقلاب دوره‌هایی مجلس ملی و دلسوز داشتیم که ادوار صدر مشروطه از اول تا ششم و سیزدهم تا هفدهم یعنی حد فاصل سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ که با کودتای آمریکایی- انگلیسی دولت ملی سرنگون شد اما علی‌الاغلب مجلس در دوره سلطه دیکتاتوری رضاشاه و محمدرضا شاه شکل و ظاهر پارلمان برای حکومت دیکتاتوری سامان داده شد و رابطه‌ای با مردم و حقوق آن‌ها به جز در مواقعی که به نفع آن‌ها بود وجود نداشت.

لاریجانی ادامه داد: گرچه در همه این ادوار برخی قوانین مناسب نیز تصویب شد اما در چند زمینه اساسی نقایص جدی وجود داشت که اولین آن عدم توجه به دین مبین اسلام بود که در آن بسیاری موارد با احکام مخالفت می‌شد، همچنین عدم توجه به منافع ملی و عزت ملی و وادادگی در برابر بیگانگان وجود داشت که نمونه آن تصویب قانون کاپیتولاسیون بود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: عدم ارتباط با مردم و خواست آن‌ها و نیز برگزاری انتخابات دروغین و بدون اتکاء به رأی ملت صورت می‌گرفت به گونه‌ای که مرحوم شهید مدرس (ره) در تهران گفت حداقل خودم که یک رأی به خودم داده بودم.

او در ادامه با بیان اینکه پس از انقلاب شرایط مجلس متفاوت شد، تاکید کرد: امام از بررسی تاریخ گذشته ایران در خصوص مجالس، تکیه جدی را بر مجلس گذاشت و آن را در بالاترین مقام قرار داد و فرمود من تکرار می‌کنم مجلس بالاترین مقام در کشور است و اگر مجلس رأی داد و شورای نگهبان هم آن را تائید کرد هیچکس حق ندارد راجع به آن بگوید البته رأی خودش را بگوید اما اگر بخواهد فساد کند و به مردم بگوید شورای نگهبان کذا و مجلس کذا، مفسد است و باید به عنوان مفسدفی‌الارض تحت تعقیب باشد، چراکه این مجلس ماحصل خون جمعیتی است که وفادار به اسلام بوده و عصاره مردم است و فراهم آمدن آن از الله اکبرهای مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام این سخنان را در مقابل رئیس جمهور وقت بنی‌صدر که مرتبا علیه مجلس موضع می‌گرفت؛ بیان فرمودند، گفت: امام (ره) قوه مجریه گستاخ نسبت به قانون را تحقیر می‌نمود تا مجلس برای همیشه در رأس تصمیم‌گیری کشور قرار داشته باشد و اشتباه‌های گذشته تاریخ تکرار نشود.

لاریجانی در ادامه افزود: ثانیا قانون نزد رهبر انقلاب در حکم ناموس نظام بود که هیچ بدیلی برای استواری نظام ندانست، لذا امام تخطی از قانون و تخریب مجلس را در حد مفسدفی‌الارض معرفی می‌کردند.

او با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب ادامه در تاریخ هفتم خرداد ۸۲ بیان کرد: «رهبر می‌فرمایند؛ قانون آمده تا جای صدای کلفت را بگیرد، قانون جلوی هرکسی که با صدای کلفت در هر موضعی قرار می‌گیرد ایستاده است. خیال نکنید استبداد و دیکتاتوری و صدای کلفت و افزون طلبی مخصوص افرادی است که در رأس نظام هستند بلکه این موضوع در بدنه نظام نیز دیده می‌شود که در همه جای آن بد است. خوی پادشاهی و استبدادی در همه جا بد است، در همه جا زشت است، قانون آمده جلوی این مسائل را بگیرد بنابراین باید بر طبق قانون و در چارچوب آن عمل کرده و حرف زد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایش‌های امام (ره) ادامه داد: امام فرموده‌اند «کسانی که با قانون مخالفند با اسلام مخالفت می‌کنند، کسانی که با مصوبات مجلس بعد از تائید شورای نگهبان مخالفت می کنند دانسته و نادانسته با اسلام مخالفت می‌کنند. قانون برای نفع ملت و جامعه است و برای نفع بخشی از اشخاص و گروه‌ها نیست، قانون به همه جامعه توجه ویژه کرده است، قانون برای تهذیب تمام جامعه است، البته دزدها و دیکتاتورها از قانون بدشان می‌آید.»

او با بیان اینکه این نگاه رهبری انقلاب نشان می‌دهد قانون در نظام جمهوری اسلامی با هیچ چیز قابل جایگزین نیست، افزود: مطابق قانون اساسی فقط مجلس واضع قانون است، ثالثا برخلاف دوره‌های قبل از انقلاب که مجالس ظاهر دولت‌های دیکتاتور را بزک می‌کردند و به قول حکیمی بدترین ظلم، ظلم قانونی است. در مجالس پس از انقلاب نمایندگان در همه مسایل مهم کشور وقت گذاشته، مداخله کرده و تصمیم گرفته‌اند.

لاریجانی در ادامه به نمونه‌هایی از تصمیم‌های نمایندگان در موضوع مهم کشوری اشاره کرد و گفت: در عزل رئیس‌جمهور، در برنامه‌های پنجساله توسعه، در بحث هسته‌ای و نظایر آن‌ها نمایندگان پس از انقلاب ورود مناسبی داشته و وقت گذاشته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان پس از انقلاب از متن و جنس مردم بودند، ادامه داد: کار نمایندگان یکی از پرمشغله‌ترین شغل‌های کشور است چراکه نمایندگان باید پاسخگوی مردم در حوزه‌های انتخابیه باشند، آنهم با تنوع زیاد و ابزار کار ناکافی به طوری که یک بخشدار امکانات بیشتری از نمایندگان در اختیار دارد.

رئیس قوه مقننه افزود: با تمام این کاستی‌ها نمایندگان باید صرفا براساس توانایی‌های خود و صرف وقت زیاد در کنار وظایف ملی قانونگذاری به نیازهای متعدد مردم در حوزه انتخابیه خود برسند.

او در ادامه افزود: خامسا؛ مجالس پس از انقلاب برخلاف وضع ذلت‌بار پارلمان‌های قبل از انقلاب در مقابل گردن‌کشی استکبار و بیگانگان خود را سپر ملت کرده و از آرمان‌های انقلاب دفاع کردند. این دفاع چه در ماجرای دفاع مقدس و چه در ماجراجویی‌های غرب و مرتجعان در منطقه و چه در مسئله دست‌اندازی‌های آمریکا در موضوع هسته‌ای دیده شده است. در واقع نمایندگان در اکثر مسائل مهم در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای از حقوق ملت یا امنیت اسلامی دفاع کردند، مجالس پس از انقلاب با مصوبه‌ها و بیانیه‌ها در مقابل آمریکا و صهیونیست ایستادگی کردند.

لاریجانی با اشاره به آخرین مصوبه مجلس در چند روز گذشته افزود: این مصوبه بر اقدام دولت در مقابله به مثل با تعارضات قانونی آمریکا در دست‌اندازی به حقوق ایران مربوط می‌شود که در نوع خود اقدامی ارزشمند و انقلابی است لذا ملاحظه می‌فرمایید نگاه به جایگاه مجلس و نمایندگان و ارتباط مردمی نمایندگان پس از انقلاب از یک تحول جدی برخوردار شده است.

رییس قوه مقننه ادامه داد: مجموعاً ۶۹۷ طرح و لایحه مطرح شده که ۶۹ درصد آن طرح و ۳۱ درصد لایحه بوده است.

او افزود: ۲۰ درصد از کل طرح‌ها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شده که قدری از نظر اتقان در قانونگذاری تعداد آن زیاد است. از طرح‌های ارائه شده حدود ۱۸ درصد و از لوایح ارائه شده حدود ۴۷ درصد به قانون تبدیل شده که این امر نشان می‌دهد مجلس در مصوبه‌های خود بیشتر روی لوایح ارسالی دولت تاکید داشته است.

رئیس مجلس گفت: از نظر تنوع موضوعی ۳۲ درصد از مصوبات مربوط به موافقت‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی در امور اقتصادی، فرهنگی و قضایی، ۳۰ درصد از قوانین مربوط به امور اقتصادی در زمینه تولید کشاورزی، صنعت و مالیات، ۱۱ درصد قوانین مربوط به امور اجتماعی، کمک به هلال‌احمر، کمیته امداد، بهزیستی و سازمان‌های حمایتی است.

او ادامه داد: ۶.۵ درصد از قوانین مربوط به امور قضایی، ۵ درصد مربوط به امور آموزشی و فرهنگی،‌ ۲.۵ درصد مربوط به انتخابات و امور سیاسی کشور و ۲ درصد مربوط به امور دفاعی و امنیتی و بقیه موارد در امور مدیریتی عمومی و شهرداری‌ها و شوراها و... بوده که این امر نشان می‌دهد ثقل کار مجلس بر امور اقتصادی و در مرحله بعد امور اجتماعی بوده است.

لاریجانی گفت: قانون نظام صنفی کشور، قانون اصلاح قانون دریایی ایران، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قانون سازمان استاندارد، قوانین بودجه، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، قانون مواد دائمی برنامه که اخیراً تصویب شد و قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون حمایت از صنعت برق کشور، قانون اساسنامه شرکت نفت و اساسنامه شرکت بورس، نمونه‌هایی از قوانین مصوب مجلس در حوزه اقتصادی و تولیدی کشور است که در مجلس نهم مصوب شد.

او قانون حمایت خانواده، قانون مجازات اسلامی، قانون تنظیم جمعیت و خانواده، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون آیین‌ دادرسی جرایم نیروهای مسلح، قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، قانون شورای حل اختلاف، قانون نحوه محکومیت های مالی، قانون اصلاح قانون آیین‌نامه دادرسی کیفری و قانون جرم سیاسی نمونه‌هایی از قوانین مصوب مجلس نهم در حوزه امور اجتماعی و قضایی کشور است که بعضی از آنها قوانین مادر محسوب می‌شوند.

لاریجانی گفت: یکی از کارهای مهم که در مجلس نهم انجام شده در مورد ۳ اصل قانون اساسی از جمله اصل هشتم که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و اصل ۲۵ که مربوط به محکومیت استراق سمع و اصل ۱۶۸ که مربوط به جرایم سیاسی است، قوانین مناسب و لازم برای تحقق این اصول وجود نداشت، در مجلس نهم قوانین مربوط به این ۳ اصل تصویب شد و در واقع گامی در اجرای این اصول قانون اساسی برداشته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قانون مدارس غیرانتفاعی و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نمونه‌های قانونگذاری در حوزه آموزش می‌باشد.

او افزود: از اقداماتی که در مجلس نهم به نتیجه رسید، تنقیح قوانین در برخی حوزه ها بود که باید این امر در سایر حوزه ها ادامه یابد.

لاریجانی در ادامه گفت: طرح اعلام نسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از ابتدای قانونگذاری تا تاریخ ۳۰ اسفند ۱۳۰۹، طرح اعلام نسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از تاریخ اول فروردین ۱۳۱۰ تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۲۸، طرح نسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از تاریخ اول فروردین ۱۳۲۹ تا تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۳۶ صورت گرفته است.

او ادامه داد: بُعد نظارتی در مجلس نهم سهم بیشتری داشته است. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ۶ گزارش ارائه کرد که مهمترین آنها گزارش عدم رعایت موارد ابلاغی قانون توسط رئیس جمهور، گزارش ایرادهای وارده نظارت بر طرز کار دولت و تصمیم‌گیری در شورای عالی حفاظت محیط زیست، گزارش وضعیت خودروهای وارداتی، ارزیابی عملکرد دولت در حمایت از حقوق اتباع ایرانی، چگونگی اجرای برنامه مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه ها، گزارش از عملکرد وزارت ورزش و جوانان بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه تحقیق و تفحص در مجلس نهم ۶ گزارش ارائه شد که می‌توان به تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد؛ همچنین ۱۷ گزارش نظارتی در مورد ماده ۴۹ آیین‌نامه از سوی کمیسیون تخصصی تهیه و در صحن قرائت شد. ۶ مورد گزارش نظارتی با موضوع ماده ۲۳۶ آیین نامه توسط کمیسیون های تخصصی تهیه و ارائه شد.

او تصریح کرد: علاوه بر جلسات کمیسیون ها با مسئولان اجرایی ۲۷ مورد در صحن علنی از مسئولان در جهت نظارت بر امور اجرایی دعوت به عمل آمد و ۲۹ جلسه غیرعلنی برای بررسی مشکلات و معضلات پراهمیت کشور برگزار شد.

لاریجانی اضافه کرد: دیوان محاسبات با سیاست پیشگیرانه با تشکیل کمیته تعامل دیوان محاسبات و دستگاه‌های اجرایی توفیق خوبی در جهت تقلیل تخلفات مالی داشته است. علاوه بر این اقدامات ۴۰ دوره آموزشی برای مدیران مالی دستگاه ها را به اجرا درآورده است.

او تصریح کرد: دیوان محاسبات علاوه بر تفریغ بودجه، گزارش‌های حسابرسی در حوزه‌های پراهمیت اقتصادی را ارائه نمود که قابل تقدیر است. گزارش‌های ارائه شده به بررسی مواردی نظیر عملکرد صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی، گزارش بدهی دولت به بانک مرکزی و معوقات بانکی، گزارش در نحوه خصوصی‌سازی و دلایل عدم واگذاری بنگاه‌ها، گزارش در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت ماهانه و سالانه، گزارش وصول درآمدهای مالیاتی و گمرکی و پیگیری معوقات، گزارش از دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی، گزارش از رسیدگی به واگذاری اراضی و دلایل تغییر کاربری آنها بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ۴ ساله دوره مجلس نهم، دیوان محاسبات در مجموع ۱۰ هزار و ۹۶۱ گزارش حسابرسی ارائه کرد که بر اساس آن ۴ هزار و ۴۰۵ مورد به دادسرای دیوان محاسبات ارسال و برای ۲ هزار و ۱۱۰ مورد دادخواست صادر و مجازات اداری متناسب با تخلفات رخ داده اعمال شد.

او گفت: واریزی به حساب خزانه ناشی از اجرای آرای صادره دیوان محاسبات حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است کاهش رسیدگی به پرونده ها در دیوان محاسبات از متوسط۱۸ ماه به ۴ ماه از اقدامات پسندیده این دوره مجلس شورای اسلامی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات و فعالیت های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دوره نهم از شیب افزایش ۳۰ درصدی برخوردار بوده است. گزارش‌های مطالعاتی مرکز پژوهش ها از ۸۷۰ مورد در مجلس هشتم به ۱۲۶۷ مورد در مجلس نهم رسید.

او در ادامه گفت: ارائه گزارش موردی به درخواست نمایندگان با ۸۴۶ در مجلس هشتم به ۲۷۱۲ مورد در مجلس نهم رسید. شرکت در کمیسیون‌ها، سمینارها و همایش ها از ۳۶۰۰ در مجلس هشتم به ۶۴۰۰ در مجلس نهم رسید. همه این موارد نشان دهنده تحرک خوب علمی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در دوره نهم بوده است.

لاریجانی گفت: در مرکز پژوهش ها به دلیل اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه اقتصاد مقاومتی تاسیس گردید تا از توان تمام بخش های مرتبط جهت کمک به نمایندگان و تصمیم گیری های مجلس شورای اسلامی بهره گیری شود.

او در ادامه گفت: دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در مرکز پژوهش‌های مجلس ۶ گزارش در این زمینه منتشر کرد. تالیف کتاب آخرین وضعیت اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۴ یک شروع خوب از ارزیابی سالانه وضعیت کشور است که در مجلس نهم آغاز شد و امیدوارم این حرکت ادامه یابد. گزارش درخصوص وضعیت بانک ها و مشکلات فعلی آنها در مرکز پژوهش های مجلس تهیه گردید که برای اصلاح کار بانک ها، ذخیره مطالعاتی مطلوبی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش نویس اصلاح قانون بودجه ریزی از اقدامات دیگر مرکز پژوهش ها در مجلس نهم است که دیوان محاسبات تحقیقی نیز در این زمینه انجام داده که مجموعاً این دو اقدام پایه خوبی برای تصمیم گیری مجلس دهم خواهد بود.

او گفت: تحقیق جالبی در زمینه مدل خدمات رسانی در روستاها و مناطق محروم با توجه به تجربیات سایر کشورها در مرکز پژوهش ها انجام گرفته است که به نظر می رسد جزو اولویت های اساسی کشور باشد تا چرخه اقتصادی به تعادل درآید. احیا و مدیریت تالاب های کشور از دیگر تحقیقات ارزشمند مرکز پژوهش های مجلس است.

لاریجانی افزود: از یک منظر کلی می توان گفت مجلس نهم از منظرهای متفاوت ارزیابی دیگری داشته است. بزرگترین مولفه آن این است که مجلس نهم در راه و رسم رهبری معظم انقلاب تعبد داشت و آن را عامل رستگاری در حکمرانی می‌پنداشت. این موضوع یک راهبرد رکنی در مجلس نهم بود، همانگونه که در حدیث قدسی آمده است که خداوند متعال می فرماید «به عزت و جلالم قسم از هر شهروند مسلمانی که به ولایت حاکم منصوب از سوی خداوند متعال گردن نهد، درمی گذرم هر چند در اعمال خود قصور داشته باشد.»

او بیان کرد: مجلس نهم در مقابل استکبار جهانی و بیگانگان موضعی قاطع داشته است، مجلس نهم ایستادگی را به عنوان جوهره خود حفظ کرد. حمایت مجلس از مواضع رهبر معظم انقلاب به کرات در مبارزه با گستاخی های دشمن به دلیل روحیه انقلابی نمایندگان ملت و سوابق آنها در ایثارگری و فهم درست آنها از شرایط فعلی انقلاب بوده است. مواضع اخیر مجلس نهم در مقابل مکر و فسق آمریکایی‌ها در موضوع موشکی، اقدامی ارزشمند و ستایش‌برانگیز بوده است.

رئیس مجلس در ادامه گفت: تصویب مصوبه اخیر در مقابله با دزدی آمریکایی‌ها برای ملت ایران غرورآمیز بوده است.

لاریجانی تصریح کرد: در بحران‌های تروریستی منطقه در کشورهای سوریه، عراق، افغانستان و بیداد در بحرین، مجلس شورای اسلامی بر موضع ایستادگی و مقاومت و کمک به ملت مسلمان در مقابل استکبار مصّر بود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم مستمراً شرایط منطقه را رصد و پیگیر وضعیت منطقه به ویژه مسلمانان بوده است. این وجه از توجه مجلس نهم به مسائل منطقه از مهمترین مسائل راهبردی کشور در این دوره بوده است.

او افزود: تصمیم سنجیده و حکیمانه مجلس نهم در موضوع هسته ای باعث ایجاد آرامش در کشور و زمینه‌ساز رفع موانع حقوقی شد که این امر نگاه واقع بینانه و مدبرانه مجلس نهم را نشان می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استقلال قوا مشی مناسب مجلس نهم بوده است، گفت: برداشت ما اولویت مسائل اقتصادی و پرهیز از کشمکش‌ها بود که به نظر می‌رسد این رویکرد با توصیه سال رهبری معظم باید ادامه یابد. همچنین اولویت مجلس نهم رونق تولید و اقتصاد مقاومتی بوده است که کمیسیون خاصی برای این مهم در نظر گرفته شد و مصوبات خوبی برای تسهیل فضای کسب و کار داشت و گزارش‌های نظارتی خوبی نیز به مجلس ارائه شد که برای شرایط رکودی فعلی کشور حیاتی بوده است.

او در ادامه از بخش‌های مختلف مجلس تشکر و تصریح کرد: لازم می‌دانم از همه معاونت‌های مجلس اعم از قوانین، نظارت و اجرایی و همه واحدهای مربوطه در هیات رئیسه، تدارکات، بخش فنی، روابط عمومی، ترابری، بخش مالی و اداری، حراست، پدافند غیرعامل، حفاظت، امور بهداشت و تربیت بدنی، هیات تطبیق مصوبات، اداره کل بین‌الملل و تشریفات و همچنین دفتر رئیس مجلس تشکر کنم.

لاریجانی ادامه داد: از رهبر معظم انقلاب که بارها نسبت به مجلس اظهار لطف داشته‌اند و مراجع عظام تقلید که محبت خود را دریغ نکرده و از ملت بزرگوار، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و وزرا به‌خصوص معاونان پارلمانی که همراه ما در این مسیر بودند، سپاسگزارم. همچنین از صداوسیما، همه رسانه‌ها، خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران تشکر می‌کنم که مستمراً مزاحم آنها بودیم یا آنها مزاحم ما بودند.

رئیس قوه مقننه کشورمان نطق خود را با فرمایشی از امام علی (ع) به پایان رساند و خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) در نامه به مالک اشتر زمانی که وی را والی مصر کرد، فرمود «از خداوند می‌خواهم که پایان کار من و تو را نیکبختی و شهادت قرار دهد.» همچنین برای همه همکاران گرامی و خانواده‌های محترمتان آرزوی سعادت و سلامت دارم.

کد خبر : ۳۷۴۰۶۵