خبرگزاری کار ایران

سیدعباس عراقچی:

زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی‌ رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه است

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که ایران از قربانیان تسلیحات شیمیایی در منطقه محسوب می‌شود، از جامعه بین‌الملل خواست تا برای پیوستن رژیم صهیونیستی به این کنوانسون تلاش کنند.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی معاون حقوق و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان صبح دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در چهاردهمین اجلاس کشورهای آسیایی عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در تهران ضمن خوشامدگویی به نمایندگان کشورها، سازمان‌ها و ایرانی‌های حاضر در جلسه گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئول و متعهد در این اجتماع بین‌المللی یک تصمیم قطعی برای پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی خلع سلاح به ویژه آنهایی که به سلاح‌های کشتار جمعی مرتبط هستند، گرفته است. این رویکرد داوطلبانه ریشه در اصول مذهبی ما و محاسبات عقلانی منافع ملی و استراتژی دفاعی‌مان دارد. بر همین اساس، استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی شامل تسلیحات شیمیایی توسط هر کسی و تحت هر شرایطی از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم است. بنابراین کشور من حذف و پایان استفاده از هرگونه سلاح کشتار جمعی را خواستار شده است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قربانی تسلیحات شیمیایی در عصر حاضر، نقشی کلیدی و سازنده در تهیه و تصویب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ایفا کرده است. ملت ما به یاد می‌آورد که در دوران جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸، جامعه بین‌الملل تنها نظاره‌گر تاثیرات وحشتناک حملات شیمیایی رژیم صدام حسین بود که بیش از ۱۰۰ هزار قربانی در کشورمان بر جای گذاشت. بنابراین قابل درک است که بگوییم ایران یک حس همدردی قوی و توقع برای اجرای موثر کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی دارد. از این نظر، واضح است که حذف کامل تسلیحات شیمیایی جلوگیری از ظهور مجدد این سلاح‌ها، به رسمیت شناختن جهانی کنوانسیون مربوطه و افزایش همکاری بین‌المللی میان کشورهای عضو اولویت اصلی برای اجرای کامل این کنوانسیون است.

معاون وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: باید بگویم که پایبندی جهانی به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی یک گام برجسته در مسیر رسیدن به هدف اصلی این کنوانسیون است و به علاوه به میزان قابل توجهی به صلح و امنیت بین‌المللی کمک می‌کند. اهداف این کنوانسیون تا زمانی که حتی یک کشور غیر عضو بتواند سلاح شیمیایی در اختیار داشته یا کسب کند، به طور کامل محقق نخواهد شد.

او افزود: خاورمیانه تنها منطقه‌ای است که پس از جنگ جهانی دوم شاهد استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی بوده است. رژیم صهیونیستی اسراییل با برخورداری از زرادخانه بزرگ سلاح‌های کشتار جمعی، در حالی که از پیوستن به سازوکارهای خلع سلاح و منع اشاعه سرباز می‌زند، یک تهدید جدی برای منطقه و صلح و امنیت بین‌الملل محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین و اصول بین‌المللی نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و جامعه بین‌الملل باید برای الزام این رژیم به پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی خلع سلاح شامل کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تلاش بسیار کند. در حقیقت با توجه به عضویت اغلب بازیگران بین‌المللی در این کنوانسیون هیچ بهانه‌ای برای نپیوستن رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون وجود ندارد.

کد خبر : ۳۷۳۷۰۶