خبرگزاری کار ایران

درایتی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعامل در انتخاب رییس مجلس دلپذیرتر است/ فراکسیون امید نسبت به کمیسیون‌های مجلس آینده‌نگری کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با توجه به ارزیابی این دو نفر از ترکیب مجلس و فراکسیون‌ها تا الان صحبت براین است که هر دو کاندیدای ریاست مجلس خواهند بود ولی به نظر می‌رسد تعامل برای مردم دلپذیرتر خواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به موضوع ریاست مجلس و با بیان اینکه نباید در این مورد کار به رقابت بکشد، گفت: انتظار جامعه ما هم تعامل است. آقای عارف سرلیست فهرست امید بودند و آقای لاریجانی نیز مورد حمایت این لیست بودند بنابراین انتظار این است با اشتراکات این دو نفر به صورت منطقی و با تعامل این مسئله را حل و فصل کنند.

او افزود: ممکن است به هر دلیلی آقای عارف و لاریجانی نظر دیگری داشته باشند اما به طور طبیعی تعامل در این مسئله اطمینان خاطری برای حامیان دولت و طرفداران اصلاحات ایجاد می‌کند. جامعه هم با تحرکی که در هفت اسفند و ۱۰ اردیبهشت انجام داده است این انتظار را به طور معمول دارد. این انتظاری است که بزرگان دو جریان را نیز به تحرک واداشته است رایزنی‌هایی را در این مورد آغاز کند و این کار با تعامل به سرانجام می‌رسد.

درایتی خاطرنشان کرد: به نظر من اگر به فرض رقابتی هم شکل بگیرد و این دو نفر، بعد در مقام تعامل قرار بگیرند، فاجعه ای رخ نخواهد داد اما یقیناً تعامل کردن زیباتر و آرامش‌بخش‌تر خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید در شرایط فعلی تعامل در موضوع ریاست مجلس شدنی است، گفت: هیچ غیر ممکنی در این میان وجود ندارد. با توجه به ارزیابی این دو نفر از ترکیب مجلس و فراکسیون‌ها تا الان صحبت براین است که هر دو کاندیدای ریاست مجلس خواهند بود ولی به نظر می‌رسد تعامل برای مردم دلپذیرتر خواهد بود که امیدواریم هر دو نفر به این خواست مردم توجه داشته باشند.

او افزود: با توجه به ترکیب مجلس به نظر می‌رسد این ترکیب ثابت و مشخص نیست. مهم این بود تلاش شود حتی‌المقدور افرادی که فضای مجلس را به هم می‌زنند و روش‌های افراطی به مجلس القا می‌کنند و روند مجلس را به طرفی می‌برند که با مصالح کشور ناسازگاری دارد هرچه می‌توانیم محدودتر کنیم. اما افرادی که به مجلس ورود پیدا کرده‌اند هنوز در مرحله آزمون هستند.

درایتی تاکید کرد: حضور منتخبان در جلسات چند فراکسیون نشان‌دهنده ترکیب ژله‌ای مجلس است لذا ارزیابی در مورد منتخبان قدری مشکل است. شاید تا روزی که برای هیات رئیسه تصمیم‌گیری می‌شود نتوان ارزیابی دقیقی از رای و نظر نمایندگان به صورت مشخص به دست آورد. البته جریان اصلاحات به صورت طبیعی مایل است این ریاست در اختیار آقای عارف باشد. سرلیستی ایشان و رای بالا به وی نشان‌دهنده تمایل مردم به ‌آقای عارف بوده است. با توجه به اتفاقی که در سال ۹۲ برای آقای عارف به وجود آمد، انتظار این است که به صورت طبیعی اتفاقی بیفتد که این جایگاه در اختیار ایشان قرار بگیرد اما همانطور که گفتم وضعیت ژله‌ای مجلس باعث شده نتوانیم این ترکیب را پیش‌بینی کنیم.

درایتی گفت: به نظر می رسد اگر یارگیری مشخصی صورت گیرد شاید آقای عارف شانس بیشتری داشته باشد اما این رای را نمی‌توان به صورت مسجل ارزیابی کرد. باید دید این دو نفر در حال حاضر چه چیزی را بیشتر به مصلحت خود و مجلس می‌دانند. به نظر من مجلس در ریاست آن خلاصه نمی‌شود. کارهای دیگر عمدتاً در کمیسیون‌هاست فراکسیون‌ها نیز نقش برجسته‌ای دارند. تاثیرگذاری که فراکسیون امید می‌تواند داشته باشد بسیار مهم است. نباید هر اتفاقی می‌افتد فکر کنیم طرف مقابل بازنده است. باید جهت‌گیری کلی مجلس در جهت عقلانیت باشد که فکر می‌کنم که با آمدن عارف و آمدن لاریجانی این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به موضوع کمیسیون‌های مجلس یادآور شد: از ابتدا در محافل سیاسی صحبت سر این بود که نباید مسئله ریاست خیلی هم برجسته شود تا حوزه‌های دیگر رنگ و بوی خود را از دست ندهد. برجستگی زیاد این مسئله اهمیت کار داخل مجلس را کاهش می‌دهد.

درایتی با بیان اینکه مجلس را باید به صورت یک بسته دید که یکی از جنبه‌های آن ریاست مجلس است؛ تاکید کرد: مسائل با اهمیت‌تری نیز وجود دارد؛ کمیسیون‌هایی مثل برنامه و بودجه، امنیت ملی و شوراها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند. باید تلاش شود کار مجلس در این مجموعه هم دیده شود که منجر به کارآمدی کمیسیون‌های غیرفعال مجلس شود. فراکسیون امید به فکر آینده‌نگری در مورد کمیسیون‌های مجلس باشد و سازوکاری پیش‌بینی نکند که یک مجلس فعال و بانشاط در این دوره داشته باشیم که نتیجه آن به نفع کشور باشد و نمایندگان وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

کد خبر : ۳۷۲۹۷۱