خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

قانون ملاک دخالت و عدم دخالت نهادها در مسایل دانشگاه است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قانون را ملاک دخالت و عدم دخالت نهادهای دیگر در مسایل دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه محل تحصیل، بحث، مناظره و بیان دیدگاه‌های مختلف است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز، در دیدار دبیران و اعضای شورای مرکزی بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی سراسر کشور، با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی، به میدان آمدن مردم را در راستای اهداف انقلاب دانست و گفت: در شرایط فعلی وضع نسبت به گذشته بهتر شده و مردم و جوانان بدون دغدغه حرف‌های خود را می‌زنند که این حالت کشور را در مسیر انتخاب احسن قرار می‌دهد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکّل‌های دانشجویی را آماده کردن جوانان برای مدیریت آینده کشور خواند و با بیان گوناگونی تشکّل‌ها در موضوعات مختلف، گفت: دانشگاه جای گفت‌وگوی جوانان است تا خود را برای مدیریت کشور آماده کنند. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «باید فضای گفت‌وگو در دانشگاه باز باشد»، گفت: اگر این سنت حسنه جدّی گرفته شود و دانشجویان در مناظره‌ها، حرف‌های گروه‌های متعدد را بشنوند، برای تصمیم‌گیری‌ها بهتر است. 

وی با تأکید بر این نکته که «پختگی باید نصیب جوانان دانشجوی کشور شود»، به وجود بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: گناه بزرگی است که با توجیهات غیراستدلالی، جلوی فعالیت دانشجویان گرفته شود. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قانون را ملاک دخالت و عدم دخالت نهادهای دیگر در مسایل دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه محل تحصیل، بحث، مناظره و بیان دیدگاه‌های مختلف است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با استناد به آیات قرآن، به بیان تفاوت‌های تسلیم شدن زبان و ایمان قلبی پرداخت و گفت: گفتن‌های زبانی مردم و کشور را به جایی نمی‌رساند و آنچه در این مسیر مؤثر است، اعتقادات و باورهای قلبی است. 

وی با بیان مصادیقی از آیات قرآن و روایات بزرگان دین در خصوص اهمیت حفظ امنیت منتقدان، در خصوص عقاید و عمل، گفت: عقیده از باور قلبی به دست می‌آید و نمی‌توان کسی را به زور، مؤمن واقعی کرد. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص شعار «استقلال آزادی» که مورد سؤال یکی از دانشجویان بود، استقلال کشور را به ابعاد سیاسی و اقتصادی تقسیم کرد و گفت: در مسایل اقتصادی، استقلال کشور با عدم توجه به تولیدات داخلی به دست نمی‌آید. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص «آزادی»، رأی مردم را ملاک انتخاب راه دانست و با ارائه تحلیلی از انتخابات تعیین نوع حکومت در سال ۵۸، گفت: ساختار نظام به گونه‌ای تنظیم شده که همه مسؤولین نظام، حتی رهبری با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند. 

وی عملکرد مسؤولین با ساختار نظام را دو مقوله متفاوت دانست و گفت: اگر در مسأله‌ای مسؤول عملکرد مناسبی ندارد، از طرف مردم کنار گذاشته می‌شود که این هم با برگزاری انتخابات در ساختار نظام لحاظ شده است. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتخابات سال ۹۲ را بهترین مصداق برای تصمیم مردم دانست و گفت: وقتی مردم دیدند دولتی آمده که شورای عالی را قبول ندارد و تصمیمات فردی می‌گیرد، در انتخابات تصمیم دیگری گرفتند. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رشد آگاهی مردم را معلول گستردگی تحصیلات در جامعه، به خصوص در قشر زنان دانست و گفت: یک زن حتی اگر در خانه بماند، یک مادر تحصیلکرده است. 

وی جوانان را صاحبان اصلی انقلاب دانست و گفت: سنی از ما گذشته و کشور و آینده نظام مال شما جوانان دانشجو است. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: امیدواریم جامعه ما از برکات وجودی مولودهای این ماه عزیز برخوردار باشد.

کد خبر : ۳۷۱۱۹۲