خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:‌

نتایج برجام در حذف هزینه‌های زاید در پروژه‌های مختلف وزارت نفت را احساس می‌کنیم

وزیر نفت گفت:‌در سایه دستاوردهای توافق برجام، ظرفیت تولید و صادرات نفت و فراوده‌های آن را به دو برابر سقف قبل از تحریم‌ها رسانیده‌ایم.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در سمینار روسای نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران درخارج از کشور مربوط به «برجام واقتصاد مقاومتی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» اظهارداشت: ما خوشبختانه در سایه دستاوردهای توافق برجام، ظرفیت تولید و صادرات نفت و فراوده‌های آن را به دو برابر سقف قبل از تحریم‌ها رسانیده‌ایم و بازار جهانی نیز ظرفیت برگشت‌پذیری ما را بعنوان حق طبیعی ایران در سهمیه خود پذیرفته و تثبیت ساخته است.

وی با برشمردن آثار گسترده برجام  برای اقتصاد کشور گفت: اینک ما به روشنی نتایج برجام را در حذف هزینه‌های زاید بر دوش پروژه‌های مختلف وزارت نفت به درستی احساس می‌کنیم.

زنگنه با اشاره به نمونه‌های متعدد از نتایج برجام گفت: ما شاهد کاهش قیمت‌های تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز در پروژه‌های فازهای مختلف پارس جنوبی در مقایسه با قیمت‌های واقعی هستیم و بطور مثال با بیش از 40 درصد افت قیمت در حذف هزینه‌های زائد که به جیب دلالان و سودجویان می‌رفت و در نتیجه آثار برجام این هزینه در خزینه مملکت درخدمت پیشرفت و آبادانی کشور قرارمی‌گیرد، مواجه هستیم. 

وزیر نفت به برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت نفت در مقطع فعلی پرداخت و گفت: ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی و نهایی سازی مراحل قانونی قراردادهای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و افزایش همکاری با همسایگان در پیشبرد پروژه‌های خط لوله گاز و سرمایه‌گذاری در عرصه lng و اجرای طرح‌های  پتروشیمی از جمله اولویت‌های وزارت نفت است و ما به دنبال افزایش هم‌افزایی بین سفرا و وزارت نفت برای سرعت بخشیدن پروژه های در دست اقدام هستیم.

 

کد خبر : ۳۷۱۱۸۰