خبرگزاری کار ایران

قشقاوی مطرح کرد:

برقراری پرواز مستقیم بین تهران و لیسبون/ تاکید ایران و پرتغال بر گسترش روابط دوجانبه

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در ادامه سفرش به اروپا به پرتغال سفر کرده و با تعدادی از مسئولان این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، حسن قشقاوی طی این سفر با «فرو رودریگز» رئیس پارلمان پرتغال دیدار و در خصوص ضرورت توسعه روابط پارلمانی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

قشقاوی در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روابط تاریخی دو کشور اقتضاء می‌کند بین پارلمان‌ها که آیینه تمام نمای مردم 2 کشور هستند نیز روابط گسترده‌ای ایجاد شود.

رئیس پارلمان پرتغال نیز از ایران به عنوان کشوری دوست و با تمدن کهن یاد و از پیشنهاد گسترش روابط پارلمانی استقبال کرد.

*دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی

قشقاونی همچنین در این سفر با «سیلوا» رئیس گروه دوستی پارلمانی پرتغال و ایران با حضور اعضای دیگر این گروه دیدار و گفت‌وگو کرد و گفت که در مجلس جدید ایران نیز گروه دوستی با پرتغال تشکیل خواهد شد.

طرفین در این دیدار بر ضرورت رفت و آمد بیشتر بین دو کشور به منظور آشنایی با یکدیگر تأکید کردند.

گفت‌وگو با رئیس کمیسیون امور خارجه و نایب رئیس اول مجلس پرتغال

حسن قشقاونی همچنین در ادامه دیدارهایش با «سوزا پینتو» رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان پرتغال دیدار و درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد.

قشقاوی با تکرار دعوت همتای ایرانی رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان پرتغال برای سفر به ایران، عنوان کرد: با شکل‌گیری مجلس جدید ایران، انجام این سفر می‌تواند گامی در جهت ارتقای روابط پارلمانی بین دو کشور باشد.

پینتو رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان پرتغال نیز با پذیرش این دعوت اعلام کرد که به محض تشکیل مجلس جدید ایران،‌ این سفر انجام خواهد شد.

قشقاوی همچنین با «پورپه لاکائو» نایب رئیس اول مجلس پرتغال دیدار و گفت‌وگو کرد.

*دیدار با وزیر مشاور در امور بین‌المللی پرتغال

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در ادامه دیدارهایش با مقامات پرتغال در دیدار با «اولیویرا» وزیر مشاور در امور بین‌المللی پرتغال، در خصوص ضرورت گسترش همکاری‌های بانکی، بیمه و گردشگری و همچنین برقراری پرواز مستقیم بین تهران و لیسبون رایزنی و بر گسترش روابط دو کشور تاکید کرد.

همچنین در این دیدار اولیویرا با اشاره به اراده جدی مقامات پرتغال برای گسترش روابط با ایران گفت: به زودی شاهد تبادل هیات‌های بلندپایه بین مقامات دو کشور خواهیم بود.

قشقاوی نیز در این دیدار بر ارائه تسهیلات کنسولی به ویژه صدور ویزای بلندمدت برای شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و همچنین سرمایه‌گذاری تجار دو کشور تاکید کرد.

*دیدار با وزیر اقتصاد

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در ادامه دیدارهایش با مقامات پرتغال با «کالدیرا کابرال» وزیر اقتصاد پرتغال دیدار و رایزنی کرد.

طرفین در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کردند.

 قشقاوی در این دیدار خواستار افزایش حجم روابط اقتصادی ایران و پرتغال شد و با اشاره به سفر قریب‌الوقوع وزیر مشاور در امور بین‌المللی پرتغال به ایران به همراه تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی و صاحبان شرکت‌های مهم پرتغالی، اظهار داشت: فضای پسابرجام فرصت خوبی را برای افزایش تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه در حوزه‌های انرژی نو، صنایع نفت و سایر زمینه‌ها فراهم می‌کند.

در این دیدار که وزیر مشاور در امور صنایع پرتغال نیز حضور داشت، طرف پرتغالی بر اراده جدی مقامات این کشور برای گسترش همه‌جانبه روابط با ایران تاکید کرد.

کد خبر : ۳۷۱۱۵۷