خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری در کرمان:

از شعارهایم عقب ننشسته‌ام/ بدعت‌های انتخاباتی مردم را ناامید می‌کند

رییس جمهور با اشاره به انتخابات اصفهان و با بیان اینکه وزارت کشور سعی دارد جلوی بدعت را بگیرد، گفت: چراکه مردم ایران نگاه به آینده دارند و اگر قانون تضعیف شود، مردم ناامید می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری خود در پایان سفر به استان کرمان با تشکر از مردم کرمان به خاطر حضور در مصلی این شهر قدردانی کرد و گفت: از اینکه نتوانستم به شهرستان‌ها بروم عذرخواهی می‌کنم، اما اعضای کابینه به شهرستان‌ها رفتند و از صمیمیت مردم تشکر می‌کنم.

سه هززار میلیارد تومان ارزش پروژه‌های افتتاح شده در کرمان

رییس جمهور با اشاره به استعداد‌ها و منابع طبیعی استان کرمان گفت: پروژه‌هایی که دیروز افتتاح شد یا بیش از سه هززار میلیارد تومان ارزش داشت و پروژه‌هایی که شروع به کار کرد نزدیک به یازده هزار میلیارد ارزش داشت که این رقم در سفرهای استانی کمتر اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به مسئله آب استان کرمان گفت: در این باره تصمیم‌های زیاد و مهمی اتخاذ شد و در شورای اداری به آن تصریح شد و امیدوارم در سال ۹۵ و ۹۶ پروژه‌هایی که به عنوان سفر استانی وعده دادیم را عملی کنیم و یک تحول بزرگ در استان ایجاد کنیم.

به دنبال رشد پنج درصدی هستیم

روحانی با بیان اینکه خوشحالم آثار تاریخی استان در حال مرمت است، چراکه نشاط و امید و نیرو به ما می‌دهد و ما را متواضع می‌کند، به آثار باستانی کرمان اشاره و تصریح کرد: این‌ها هم ما را با گذشته آشنا می‌کند و هم جاذبه گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی به وجود می‌آورد.

او گفت: امسال به دنبال رشد پنج درصدی هستیم و این موضوع برای استان کرمان مهم است و باید به دنبال رونق در استان و سراسر کشور باشیم.

محرومیت‌زدایی از جنوب استان کرمان از برنامه‌های دولت است

روحانی محرومیت‌زدایی از جنوب استان کرمان را یکی از برنامه‌های دولت عنوان و خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفته چند نقطه استان را به عنوان پایلوت برای سایر استان‌ها قرار دهد. امسال هم سال اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم در پایان سال عملکرد قابل دفاعی در این زمینه داشته باشیم.

نمی‌توانیم به ذخایر بانک مرکزی دست بزنیم

رییس جمهور در پاسخ به خبرنگاری که به نیابت از نشریات محلی استان کرمان سوال خود را در مورد اموال بلوکه شده ایران مطرح کرد، یادآور شد: برای بازپس‌گیری اموال کشور به محاکم بین‌المللی از جمله دادگاه مراجعه می‌کنیم.

روحانی اظهار کرد: ذخایر ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی است و برای این‌که استفاده بهتری از آن صورت گیرد، دو راهکار وجود دارد که بر این اساس، یا در راستای خرید اوراق بهادار یا سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقدام می‌شود که این عملکرد معمول بانک مرکزی است.

او با تاکید بر این‌که در همه کشور‌ها بانک مرکزی از دولت مستقل است، گفت: ما نمی‌توانیم به ذخایر بانک مرکزی دست بزنیم، چراکه این اموال از آن ملت ایران است. ازطرفی دولت‌ها درباره ذخایر بانک مرکزی دارای مصونیت هستند و دادگاه یک کشور نمی‌تواند دولت یا بانک‌ مرکزی یک کشور دیگر را محاکمه کند.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها در سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶ میلادی) تصمیم‌هایی اتخاذ کردند که برخی کشور‌ها را به بهانه تروریسم از این مصونیت مستثنا می‌کرد تا بتوانند این دولت‌ها را در دادگاه خود مورد محاکمه قرار دهند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با این حال، از‌‌ همان زمان تلاش شد که اموال ما در بانک‌های آمریکا قرار نگیرد و این اموال از زمانی بیشتر در معرض خطر قرار می‌گرفت که اولین دادگاه‌های آمریکا درباره اتفاق‌هایی که در لبنان افتاده بود، ایران را متهم می‌کردند و باید مراقبت می‌شد که این اموال از دسترس دادگاه‌های آمریکا دور باشد.

روحانی یادآور شد: در سال‌های ۷۶ تا ۷۸ در بازه زمانی حدوداً ۹ الی ۱۰ ماهه که دادگاه‌های آمریکا اتخاذ محرومیت‌ها علیه ایران را آغاز کرده بودند و می‌توانستند به این اموال دست‌درازی کند، باوجود این‌که ما اقدام‌های آمریکا را نامشروع می‌دانیم، باید مراقبت‌هایی صورت می‌گرفت و در آن دوره می‌توانستیم این اوراق را بفروشیم.

توقیف اموال ایران در محاکم بین‌المللی پیگیری می‌شود

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: در سال ۷۸ دادگاه استیناف علیه ما رای داد و این اموال مسدود شد. نکته دیگر این است که دخالت قوه مقننه در قوه قضاییه خلاف قانون اساسی آمریکا است، اما این پول در پی حکمی که از سوی دادگاه آمریکا صادر شده، مسدود شده‌است.

رئیس‌جمهور در تشریح راهکارهای حل این معضل، اعلام کرد: دو راهکار پیش روی ما است. اولاً این‌که هیاتی را ایجاد کردیم که بررسی شود چه اتفاقی افتاده که هم‌اکنون این گزارش تکمیل شده و در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته و در ‌‌نهایت باید در اختیار قوه قضاییه قرار بگیرد تا در این قوه مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین درحال فعالیت هستیم که این موضوع را در دادگاه بین‌المللی لاهه مطرح کنیم. چراکه این اقدام آمریکا نادرست بوده و مصونیت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی زیرپا گذاشته شد.

روحانی اعلام کرد: همچنین عهدنامه‌ای از سال ۱۳۳۴ به بعد میان ایران و آمریکا وجود دارد که می‌تواند محور اصلی لوایح ما در دادگاه قرار گیرد.

زمینه صادرات از معادن استان کرمان فراهم شده است

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای تسهیل فروش و صادرات محصول ذغال سنگ استان کرمان در بازارهای داخلی و خارجی گفت: معادن ذغال سنگ و سنگ آهن و بقیه معادن در استان وجود دارد. دولت نیز زمینه را برای اینکه صادرات کالا آماده کرده است. امروز شرایط ما برای تعامل با دنیا سهل‌تر شده و نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک زمینه آماده شده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: بحث حمل و نقل برای معادن بسیار کهم است. ما باید حمل و نقل معادن را به ریل متکی کنیم. یکی از پروژه‌هایی که در این سفر بین بخش دولتی و غیر دولتی با امضا رسید، بحث راه آهن بود که یک پروژه بزرگ است.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به تسهیل حمل و نقل و تسهیل روابط با دنیا اظهار داشت: اینها زمینه بهتری را برای همه معادن کشور چه در امر استخراج چه در امر فروش محصولات فراهم خواهد کرد.

برای حل مشکل ریزگرد‌ها با کشورهای همسایه به صورت مشترک کار می‌کنیم

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آمارهای رسمی درباره ریزگرد‌های کشور که توسط تالاب جازموریان تولید می‌شود، گفت: امروز یکی از مشکلات زیست‌محیطی کشور، مشکل ریزگرد‌هاست. البته گفتی است این ریزگرد‌ها به تالاب‌هایی تعلق داشته‌اند که قبلا پر آب و الان خشک شده لذا شرایط متفاوت است و بیشتر معلق در هوا می‌ماند و اثراتش مضر‌تر است.

برای ریزگرد‌ها ما داریم کار بین المللی با کشورهای همسایه می‌کنیم. چرا که بخشی از این ریزگرد‌ها به کشوهای غربی همسایه ما مربوط است. برای ریزگردهای داخلی امسال هم بودجه‌ای را در نظر گرفته‌ شده است. یکی از مباحث امسال همین بود و اعتباراتی برای سال ۹۵ و ۹۶ قرار داریم، اما این اعتبارات با حجم وسیع مشکل سنخیتی ندارد. بذرپاشی و مهار این ریزگرد‌ها کار دشواری است. دولت در حد توان بودجه امسال و سال آینده فعالیت خواهد کرد. البته احیای این تالاب‌ها موضوع دیگری است.

از شعارهایم عقب ننشسته‌ام

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ضعف دولت در پیگیری مسئله مینو خالقی گفت: دولت تلاش کرده هر چه به مردم وعده داده را عمل کند و من هرگز از شعار‌ها و برنامه‌هایم عقب ننشسته‌ام. درباره سوال شما هم دولت نظر خود را اعلام کرده است.

در مورد انتخابات اصفهان سعی می‌کنیم جلوی بدعت را بگیریم

روحانی با اشاره به موضوع انتخابات اصفهان و با بیان اینکه در یک سخنرانی عمومی اعلام کردم روند قانونی باید مراعات شود، متذکر شد: هنوز هم ناامید نیستیم. وزارت کشور هم سعی دارد جلوی بدعت را بگیرد، چراکه مردم ایران نگاه به آینده دارند و اگر قانون تضعیف شود، مردم ناامید می‌شوند.

او در پاسخ به سوالی در مورد ناهماهنگی برخی مدیران دولت مثل فرماندار کرمان با برنامه‌های دولت، گفت: برنامه دولت این نبوده که همه فرماندار‌ها را عوض کند. اگر کسی بخواهد به برنامه دولت عمل نکند، تخلف به رای مردم است. مردم برنامه‌هایی را انتخاب کردند و باید همه با دولت همراه باشند و در استان نیز استاندار و افراد دیگر باید به این مسئله توجه کنند.

مزایای معلمان دو برابر شده است

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که به نمایندگی رسانه‌های دانش‌آموزی سخن می‌گفت، درباره اقدام‌های دولت درخصوص بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان و معلمان با اشاره به سخنرانی خود در روز معلم یادآور شد: بنابر گزارشی که آموزش و پرورش تهیه کرده‌بود، وضع معلمان در سال ۹۵ نسبت به آغاز به کار دولت یازدهم، بسیار بهتر شده و حقوق و مزایای آن‌ها دو برابر شده‌است.

او با تاکید بر این‌که در دولت یازدهم اقدام‌های مناسب و قابل‌توجهی برای معلمان انجام شده، گفت: ما رقم بودجه‌ای قابل‌توجهی برای حل مشکلات معلمان در نظر گرفتیم. درعین حال مسئله این است که حقی که معلمان بر گردن ما دارند، بسیار بیشتر از این است و هرکاری که دولت یازدهم برای معلمان انجام دهد، کم خواهد بود.

کد خبر : ۳۷۰۰۳۳