خبرگزاری کار ایران

روزنامه السفیر مطرح کرد:

مخاطرات پنج گانه سعودی در برابر ایران

یک روزنامه جهان عرب به بررسی مخاطرات عربستان سعودی در برابر ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا، سامی کلیب، روزنامه‌نگار جهان عرب در مقاله‌ای در روزنامه السفیر نوشت:

...عربستان‌ سعودی در حال حاضر با پنج خطر بزرگ مواجه است:

خطر اول داخلی است. زیرا برنامه اصلاحاتی پیشنهادی شاهزاده محمد بن سلمان نه تنها اقتصاد پسانفتی بلکه کلیه حوزه‌های آموزشی و هنری و زنان و غیره را که تاکنون برای مکتب وهابیت یک تابو به‌حساب می‌آمده دربر می‌گیرد و این با نارضایتی‌ها و واکنش‌هایی نزد علمای وهابی رو‌به‌رو شده که ممکن است در آینده گسترده‌تر و خطرناک‌تر شود.

خطر دوم ایرانی است: زیرا تهران در انتظار ننشسته تا پروژه‌های محاصره‌سازی خود از جانب سعودی کامل شود. تهران به درجات متفاوت در سه جبهه شعله‌ور پیرامونی یا نزدیک به عربستان، یعنی عراق و سوریه و یمن حضور دارد. تهران در ضمن به‌نوبه‌خود اقداماتی برای برقراری روابط قوی با کشورهایی که سعودی در صدد جذب آن‌هاست، به‌عمل آورده است (رزمایش نظامی مشترک ایران - پاکستان، مشارکت در اجلاس سران شانگهای و اجلاس سران کشورهای مشرف بر دریای خزر و روابط با ارمنستان و کشورهای آسیای مرکزی علاوه بر روابط راهبردی فعلی با روسیه و غیره می‌تواند در این زمینه مثال‌زدنی باشد).

خطر سوم سوریه است: نبردهای پر جوش و خروشی که در حال حاضر در شمال سوریه جریان دارد، همه‌گونه احتمال را پیش روی می‌گذارد. اگر سعودی جنگ در سوریه را در مقابل محور سوریه، روسیه، ایران و حزب‌الله با توجه به بی‌تفاوتی فعلی آمریکا ببازد، چه خواهد شد؟ این پرسش نیز پرسشی بزرگ و کلیدی است.

خطر چهارم اسراییل است: روشن است که اسراییل در صدد آن است که ریاض را به برقراری روابط علنی با خود وادارد. هم‌چنین آشکار است که فشار لابی صهیونیستی علیه ریاض در کنگره آمریکا احتمالاً با این هدف انجام می‌گیرد که دولت سعودی راه هم‌گرایی با اسراییل را به‌عنوان راه رهایی از خطر ایران پیشه کند. در صورتی‌که چنین اتفاقی رخ دهد، سعودی در واقع بزرگ‌ترین هدیه را تقدیم ایران و محور مقاومت خواهد کرد و بر میزان خطرات داخلی و خارجی علیه خود خواهد افزود.

خطر پنجم بین‌المللی است: زیرا تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر ‌تعلیق صدور سلاح به عربستان به‌خاطر یمن و اوج‌گیری موج انتقادهای غرب در قبال تروریسم و حقوق بشر و متقابلاً استقبال آن‌ها از ایران، پادشاهی سعودی را در موقعیت دفاع قرار می‌دهد.

کد خبر : ۳۶۹۸۷۳