خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

برد با انسان‌هایی است که برای کمک به نیازمندان واقعی تلاش می‌کنند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همیشه برد با انسان‌هایی است که برای جلب رضایت خداوند و کمک به نیازمندان واقعی تلاش می‌کنند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار کارکنان، مدیران و خیرین بنیاد بیماری‌های خاص، خیّرین را افراد دلسوز جامعه برای دستگیری از نیازمندان دانست و با ابراز رضایت از اقدامات بنیاد بیماری‌های خاص، گفت: در زمان ریاست جمهوری به خاطر مراجعات فراوانی که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی برای رفع مشکلات بیماران نیازمند می‌شد، احساس کردیم که جای یک بنیاد برای رسیدگی به امور بیماران خاص خالی است که به کمک جمعی از بهترین پزشکان کشور این بنیاد را تأسیس کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این مراسم که به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس بنیاد بیماری‌های خاص انجام شد، با اشاره به آیات قرآن برای کمک به نیازمندان، از بی‌انصافی‌های بعضی‌ها در‌‌ همان شرایط گفت و افزود: متعجب می‌شدم وقتی می‌گفتند که نگه‌داری از چنین بیمارانی هزینه دارد و نباید وقت و سرمایه‌ خانواده‌ها و کشور را صرف آن‌ها کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان مذاکرات و گفت‌وگوهای آن سال‌ها برای تعیین راهکار در جهت کمک به نیازمندان و کمک‌کنندگان، گفت: علی‌رغم مخالفت‌ها، هدیه ایثار را تصویب کردیم تا دولت به کسانی که کلیه خود را برای درمان بیماری دیگران، می‌بخشند، تقدیم کند که متأسفانه در تمام این سال‌ها،‌‌ همان مبلغ است. در صورتی که انتظار می‌رفت علاوه بر تلاش برای رفع ریشه‌ای زمینه‌های فقر، به تناسب این مبلغ نیز افزایش یابد.

وی وجود بیماران خاص در جوامع بشری را مبنای امتحان الهی بندگان دانست و با بیان روایت «افضل الاعمال احمز‌ها» به علاقه پیامبر اکرم (ص) نسبت به یکی از ایتام مدینه اشاره کرد و گفت: وقتی علت ناراحتی‌های نبی مکرم را در مرگ آن بچه جویا شدند، شیطنت کودکانه‌اش را لطف خداوند دانست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با یادآوری آیات متعدد قرآن کریم درباره «انفاق» و پاداش‌های خداوندی به کسانی که در جامعه انفاق می‌کنند، به خاطره‌ای از سخنرانی‌های قبل از انقلاب خود در جمع هیأت‌های مذهبی فرش فروشان اشاره کرد و گفت: بعد از یکی از سخنرانی‌ها، یکی از تاجران آمد و گفت تحت تأثیر آیات انفاقی که خواندید، می‌خواهم کار خیری انجام دهم که پیشنهاد تأسیس مدرسه‌ای برای آموزش دختران خانواده‌های مؤمن دادیم که به عنوان «مدرسه رفاه» محل تحصیل دختران فراوانی در حدود ۶۰ سال شده که ثوابش برای سرمایه‌گذار همچنان نوشته خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر ثبت کارهای خیر و شر انسان‌ها در کارنامه اعمال، گفت: خیّرین، کارنامه‌ای درخشان دارند و براساس ظرفیت‌های انسانی در مسیر تقرّب به خداوند، زندگی می‌کنند.

وی هزینه کردن برای بیماران خاص را ذخیره کردن یک صدقه جاریه در زندگی و مرگ انسان‌ها دانست و گفت: در کنار این نوع انسان‌های خیّر، گروه‌های تروریستی و مستبدان بی‌رحم هم در دنیا هستند که ظلم‌های آن‌ها، ریشه انسانیت را در جوامع بشری آلوده می‌نماید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تکرار «بسم الله الرحمن الرحیم» در قرآن را یادآوری و تکرار «رحمت خداوندی» در میان انسان‌ها دانست و گفت: اگر به نیازمندان لطف و محبت نشود، به تدریج زمینه اصلی و بنیادی انسانیت از بین می‌رود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجموعه «پزشکان بدون مرز» را نمونه‌ای جهانی در مقابل ظالمان دانست و با اشاره به اخبار غم‌انگیز سرنوشت مهاجران در آب‌های خروشان دریا‌ها و اقیانو‌س‌ها، گفت: در مقابل کسانی که با شیوه‌های سبعانه، انسان‌ها را مجبور به مهاجرت‌های اجباری می‌کنند، کسانی هستند که علی‌ رغم رفاه نسبی در زندگی، حاضر می‌شوند و در جاهای خطرناکی چون افغانستان به انسان‌ها خدمت می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توسعه هر ساله بنیاد بیماری‌های خاص را نشان از وجود روحیه نوع دوستی در جامعه ایران دانست و با اشاره به فراز و فرودهای ساخت بیمارستان تحقیقاتی سرطان در تهران، گفت: علی‌رغم کارشکنی‌های چندین ساله و مانع تراشی‌ها در مسیر ساخت آن اکنون ساخت این مرکز، به مراحل خوبی رسیده و تجربه‌های تاریخی می‌گوید که همیشه برد با انسان‌هایی است که برای جلب رضایت خداوند و کمک به نیازمندان واقعی تلاش می‌کنند.

در آغاز این دیدار دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت و دبیر بنیاد بیماری‌های خاص ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این بنیاد، گفت: از سال ۱۳۷۵ و در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کارش را شروع کرد و با تلاش‌های سرکار خانم فاطمه هاشمی و تاکنون دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای در جامعه داشته است.

در ادامه دکتر اعطایی، مادر یکی از بیماران اُتیسم، به چرایی، چگونگی، نشانه‌ها، عوارض و راه‌های پیشگیری این بیماری پرداخت و گفت: بسیاری از این بیماران، شاید نتوانند تحصیل کنند، اما می‌توانند هنرمندان و ورزشکاران بزرگی برای کشور شوند.

همچنین در این مراسم چند تن از خیّرین بنیاد بیماران خاص تقدیر شد که لوح تقدیر و هدایای خویش را از دست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کردند.

 

کد خبر : ۳۶۹۱۱۵