خبرگزاری کار ایران

یک دیپلمات ایرانی در سلیمانیه:

فقط اسراییل از استقلال کردستان حمایت می‌کند

یک دیپلمات ایرانی رفراندوم استقلال کردستان عراق را تبلیغاتی خواند و تاکید کرد که این موضوع قابلیت اجرایی شدن ندارد.

به گزارش ایلنا، علی پناهی، معاون سرکنسولگری ایران در سلیمانیه عراق در گفت‌وگو با آژانس خبری «خندان» گفت: موضع ایران در خصوص یکپارچگی خاک عراق بسیار واضح است و هم‌زمان ما حامی و همراه مردم کرد خواهیم بود تا در قالب عراق به همه حقوق خویش دست یابند.

متن این مصاحبه به شرح زیر است:

پرسش: وضعیت اقلیم کردستان عراق چند ماهی است شاهد نوعی بن‌بست است و مذاکرات گروه‌ها بی‌نتیجه مانده است، به اعتقاد شما دلیل بی‌نتیجه بودن این مذاکرات چیست؟

پاسخ: به اعتقاد من اقلیم کردستان عراق با بن‌بست روبه‌رو نشده است، زمانی می‌توانیم از بن‌بست سخن بگوییم که هیچ نوع دیالوگ و گفت‌وگویی وجود نداشته باشد که می‌بینیم در اقلیم گفت‌وگو و مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم بین گروه‌ها ادامه دارد. در خصوص بخش دوم سوال شما باید بگویم که بله مذاکرات بی‌نتیجه بوده است. من با رهبران تمامی گروه‌ها دیدار داشته‌ام و به اعتقاد من اگر گروه‌ها اراده حل مشکلات را داشته باشند این وضعیت به پایان می‌رسد. به نظر من اختلافات گروه‌ها بیش‌تر نوعی غرور سیاسی است. هر گروهی می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند وگرنه در خصوص مسائل استراتژیک چندان اختلافاتی نمی‌بینیم. بی‌اعتمادی بزرگ‌ترین مشکل احزاب کردستان عراق است و این احزاب قبلا همدیگر را آزموده و خوب همدیگر را می‌شناسند به همین دلیل نمی‌توانند به راحتی به همدیگر اعتماد کنند.

پرسش: آیا جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه بسیار خوبش در منطقه برای پایان دادن به این اختلافات کاری کرده است؟

پاسخ: بله؛ ما تلاش‌های زیادی در این راستا داشته‌ایم. می‌خواهم این سخن را این‌جا بر زبان بیاورم که اتحادیه میهنی کردستان عراق هم‌پیمان ماست و نزدیک‌ترین گروه به ایران است اما ما در این شرایط به نفع هیچ گروهی وارد موضوع نشده‌ایم. چندین هیات ایرانی برای حل مشکلات به اقلیم سفر کرده است و در تمامی نشست‌ها خواسته ما این بوده است که به همدیگر اعتماد بکنند و از طریق دیالوگ و مذاکرات مشکلات را حل و فصل کنند. تلاش‌های ما تنها در این سطح بوده است و هیچ وقت در این مسیر نبوده است که به گروه‌ها و احزاب بگوییم قانون ریاست اقلیم را چنین یا چنان بنویسید.

پرسش: یعنی برای شما مهم نیست قانون ریاست اقلیم چگونه باشد و چه کسی رییس اقلیم باشد؟

پاسخ: این که قانون ریاست اقلیم کردستان عراق چگونه باشد برای ما مهم نیست اما برای ما مهم است که رییس اقلیم فردی باشد که دارای کاریزما باشد و در میان احزاب جایگاه خوبی داشته باشد.

پرسش: این دخالت در امور داخلی اقلیم نیست؟

پاسخ: کردستان عراق بیش‌ترین مرز را با جمهوری اسلامی ایران دارد و به همین دلیل ما بیش‌تر از سایر کشورها تحولات کردستان را رصد می‌کنیم. تمامی حوزه‌های سیاسی، امنیتی،‌ اقتصادی،‌ بازرگانی و حتی فرهنگی را رصد می‌کنیم . برای ما مهم است در بخش فرهنگی جایگاه داشته باشیم. تحولات مربوط به سلفی‌ها را رصد می‌کنیم چون به‌هم خوردن امنیت کردستان بر ما هم تاثیرگذار خواهد بود.

پرسش: شما اتحادیه میهنی کردستان عراق را هم‌پیمان ایران توصیف کردید،‌ این‌هم پیمانی از چه سرچشمه گرفته است؟

پاسخ: بله؛ مطمئنا اتحادیه میهنی کردستان عراق نزدیک‌ترین نیروی سیاسی و متحد جدی ماست و این هم دلایل زیادی دارد که در این‌جا قابل طرح نیست.

پرسش: شما خودتان را دوست نزدیک حکومت اقلیم کردستان می‌دانید اما اکنون حکومت اقلیم کردستان عراق وضعیت نامناسب اقتصادی دارد چرا در این شرایط در زمینه اقتصادی به اقلیم کمک نمی‌کنید؟

پاسخ: برای این که بدانید چه کسی دوست کردهاست به دوره بعث برنمی‌گردم تنها می‌خواهم به آغاز زمان جنگ با داعش شما را برگردانم تا بدانید دوست واقعی کردها چه کسی است. در خصوص کمک اقتصادی ما وضعیت کنونی اقلیم را درک می‌کنیم و از چندین طریق خواسته‌ایم به اقلیم کمک کنیم. از همان شروع بحران ما مرزهای خویش را با اقلیم به چندین مرز افزایش دادیم تا پروسه اقتصادی در اقلیم تعطیل نگردد و در زمینه گردشگری هم مردم را در داخل کشورمان تشویق کردیم تا به کردستان سفر بکنند و این هم نوعی کمک به حکومت اقلیم کردستان عراق بود. هرچند در زمینه گردشگری ما انتقادات زیادی داریم. گردشگران ما از تهران حرکت می‌کنند تا به کردستان بیایند تا وقتی به مرز می‌رسند کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد اما وقتی وارد اقلیم می‌شوند اگر از پینجوین بخواهند به اربیل بروند دست‌کم در 10 ایست بازرسی نگه داشته شده و بازرسی می‌شوند و این موضوع گردشگران را خسته می‌کند. در زمینه برق ما همکار حکومت اقلیم بوده‌ایم؛ هم اکنون حکومت اقلیم بالغ بر 450 میلیون دلار پول برق به ایران بدهکار است اما ما نه تنها طلب خود را نخواسته‌ایم بلکه برق را هم قطع نکرده‌ایم. چندین سال است پول برق پینجوین را به ما نداده‌اند اما باز ما آن را قطع نکرده‌ایم.

پرسش: مقصود من این بود که تاکنون به حکومت اقلیم وام برای حل مشکلات مالی‌اش از سوی ایران داده نشده است؟

پاسخ: اخذ وام نیازمند شرایط خاصی است. ابتدا باید حکومت اقلیم کردستان عراق از ما بخواهد و بعد از آن ابزارهای بازگشت وام نیز تعیین شود و ما سپس آن را بررسی کنیم اما تاکنون حکومت اقلیم چنین درخواستی از ما نداشته است.

پرسش: اخیرا در خصوص انتقال لوله نفتی اقلیم به ایران بحث‌هایی مطرح شده؛ مذاکرات در این خصوص به کجا رسیده است؟

پاسخ: ایران در این زمینه هیچ مشکلی ندارد و از این طرح استقبال می‌کند اما دو مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد: 1- حکومت مرکزی باید در این خصوص نظر موافق خود را اعلام بکند و 2- احداث این خط لوله نیازمند پول زیادی است که فکر نمی‌کنم در این مقطع حکومت اقلیم چنین توانی داشته باشد. به‌طور خلاصه بگویم مذاکرات در این زمینه بسیار ابتدایی بوده و گام جدی در این خصوص برداشته نشده است. اما اگر طرف کردی بخواهد ما آماده اجرای آن هستیم.

پرسش: شما اتحادیه میهنی را شریک و هم‌پیمان خود می‌دانید. برای حل مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان چه کار کرده‌اید؟

پاسخ: اختلافات داخلی چیزی طبیعی است و این تنها شامل اتحادیه میهنی کردستان نمی‌شود.در میان تمام احزاب نوعی اختلاف نظر وجود دارد اما ما همیشه برای نزدیک کردن جناح‌های داخلی اتحادیه تلاش کرده‌ایم. من تاکید می‌کنم ایران حامی و همراه اتحادیه میهنی کردستان عراق است. این چیزی نیست که ما از آن شرم داشته باشیم. هر موقع مشکلی در میان اتحادیه میهنی کردستان عراق روی دهد ما به عنوان برادر در هر سه جناح حامی آن‌ها هستیم تا مشکلات‌شان حل شود. می‌خواهم به یک چیزی به‌نام غیبت جلال طالبانی اشاره بکنم که عامل اصلی این مشکلات است. غیبت جلال طالبانی نه تنها بر اتحادیه میهنی بلکه بر کردستان و عراق و منطقه تاثیر منفی گذاشته است.

پرسش: ملا بختیار اعلام کرده است موافق انجام رفراندوم هستند حال سوال این است چگونه اتحادیه میهنی کردستان هم‌پیمان شماست اما این هم‌پیمان شما موافق تجزیه عراق است و در عین حال شما هم مواضع‌تان در تثبیت یکپارچگی خاک عراق است؟

پاسخ: رفراندوم تنها سخن و تبلیغات است و قابلیت اجرایی شدن ندارد و دلیلی ندارد در خصوص آن حرف بزنیم.

پرسش: چگونه این‌قدر مطمئن هستید که استقلال کردستان تنها تبلیغات است و اجرایی نمی‌شود؟

پاسخ: چون در این خصوص تنها حرف گفته می‌شود تا احساسات مردم را به سوی خود جلب کنند و در واقع هیچ زمینه‌سازی به این منظور انجام نشده است. ابتدا باید پارلمان کردستان در این خصوص تصمیم بگیرد،‌ سپس باید مشخص شود آیا این رفراندوم شامل مناطق خارج از کنترل حکومت اقلیم هم می‌شود یا خیر؟ و بعد از آن باید سازمان ملل در این خصوص رضایت بدهد. به همین دلیل بحث استقلال تنها در حد شعار است و بس و اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد.

پرسش: اگر سرانجام اقلیم کردستان عراق رفراندوم را برگزار کرد موضع ایران چه خواهد بود؟

پاسخ: من درخصوص بحث‌های واقعی حرف می‌زنم و در خصوص احتمالات سخنی ندارم؛ اما موضع ایران در خصوص یکپارچگی خاک عراق بسیار واضح است و هم‌زمان ما حامی و همراه مردم کرد خواهیم بود تا در قالب عراق به همه حقوق خویش دست یابند.

پرسش: ایران چرا علیه استقلال و رفراندوم موضع‌گیری می‌کند و مخالف است؟

پاسخ: کدام کشور قدرتمند در دنیا و منطقه وجود دارد که موضوع استقلال کردستان را پذیرفته باشد تا ایران آن را بپذیرد؟ کدام کشور چه آمریکا،‌ چه انگلیس و حتی عربستان سعودی و ترکیه هم مخالف تجزیه عراق هستند. این چیزی است که همه در خصوص آن وحدت نظر دارند. تنها جایی که موافق استقلال کردستان است اسراییل است که آن هم همه می‌دانند دنبال چه اهدافی و به‌خاطر چه چیزی است. متاسفانه در کردستان دشمنی با ایران، ترکیه و سوریه و عراق و دشمن نام بردن این کشورها تبدیل به یک کالای تبلیغاتی برای جلب آرای مردم شده است. من نمی‌دانم چرا باید در اقلیم کردستان گروهی بخواهد علیه ایران باشند؟ یا چرا باید اقلیم منطقه‌ای شود که گروه‌های ضد ایرانی را در خود جای بدهد؟ این سیاست اشتباه یک گروه مشخص است که دور و نزدیک دود این سیاست اشتباه به چشم آن‌ها هم خواهد رفت.

پرسش: برای آخرین سوال آیا خبر سفر مسعود بارزانی به ایران درست است؟

پاسخ: بله؛ در حال آماده کردن شرایط سفر مسعود بارزانی (رییس اقلیم کردستان عراق) به تهران هستیم و ایشان به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد، هم‌چنین به‌زودی دکتر برهم صالح هم به ایران سفر خواهد کرد.

 

کد خبر : ۳۶۸۹۷۴