خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در کره جنوبی در گفت و گو با ایلنا:

روابط سیاسی تهران-سئول برای موازنه روابط تهران-پیونگ یانگ است

سفیر سابق ایران در کره جنوبی گفت: مذاکره کننده های ایرانی طی مذاکرات بارها به طرف کره ای یادآور شدند که دیگر وارد کننده کالاهای مصرفی آنها نیستند و به سرمایه گذاری های بلند مدت می اندیشند.

محمد رضا بختیاری سفیر سابق ایران در کره جنوبی و معاون بین الملل اتاق بازرگانی تهران همزمان با سفر رییس جمهور کره جنوبی همراه با هیات بزرگ اقتصادی به تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا محور مذاکرات بین ایران و کره جنوبی را بررسی کرد.

صنایع کره جنوبی به ترکیبات مخصوص نفت ایران وابسته اند

او در خصوص روابط ایران و کره جنوبی در طول ۵۴ سال اخیر اظهار داشت: کره جنوبی در طول سنوات گذشته یکی از شرکای عمده ایران به حساب می‌آمده و چون این کشور در سال‌های گذشته برنامه اقتصادی خود را در جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر از منابع زیر زمینی تنظیم کرده است، از این رو به کشورهای نظیر ایران احتیاج دارد.

بختیاری در خصوص سطح وابستگی کره جنوبی به برداشت نفت ایران ادامه داد: از یک سو پالایشگاه‌های بزرگ و عمده نفت این کشور با نفت ترکیبات مخصوص ایران تنظیم شده و از سویی دیگر برای این کشور که یک کشور توسعه یافته اقتصادی با محوریت صادرات به شمار می‌رود، رشد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: کره جنوبی برای تداوم برنامه‌های اقتصادی با رشد مورد نظر، نیازمند تامین انرژی صنایع مختلفش است. این کشور نیاز دارد از تمام منابع نفتی دنیا نفت تامین کند و همواره ایران از منابع مهم آن بوده است. 

کره جنوبی برای خرید نفت از ایران در دوره تحریم ها از آمریکا مجوز داشت

سفیر سابق ایران در کره جنوبی خاطر نشان کرد: به دلیل نیاز کره جنوبی به تامین انرژی از ایران، این کشور در دوران تحریم‌، مجوز لازم را از آمریکا دریافت کرد که همچنان خرید نفتش را از ایران ادامه دهد. منتها با این شرط که سالیانه درصدی از خرید نفت را از ایران کاهش دهد. 

بختیاری تاکید کرد: ایران برای کره به عنوان یک بازار بزرگ، از اهمیت زیادی در بازار تجاری -اقتصادی‌اش برخوردار است و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست این رابطه را قطع کند یا آن را با تنش مواجه کند. از این رو با حداقل امکانات این رابطه را نگه داشت تا در شرایط مناسب جایگاه خود را مجددا به دست آورد. 

شرکت های بزرگ کره ای در تعیین سیاست های دولت موثرند

او با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ کره‌ای در فضای سیاسی این کشور تاثیر به سزایی دارند تصریح کرد: دولت این کشور در راستای حمایت از این شرکت‌های عمده در رابطه با فعالیت‌های فنی-تجاری-اقتصادیشان به توسعه روابط بین المللی‌اش می‌اندیشد. 

بختیاری در همین رابطه با توجه به شرایط بعد از لغو تحریم‌ها توضیح داد: در این شر ایط شرکت‌های بزرگ کره‌ای برای کسب این بازار بزرگ از رئیس جمهورشان خواستند تا با یک هیات بزرگ تجاری به ایران سفر کند. 

روابط سیاسی تهران-سئول برای موازنه روابط تهران-پیونگ یانگ است

بختیاری درخصوص اهمیت سیاسی سفر رئیس جمهور کره به ایران در رسانه‌های کره جنوبی نیز تصریح کرد: روابط سیاسی ایران با هر دو کره برقرار است. کره جنوبی به این نکته توجه دارد که یک تعادلی بین روابط ما و خودشان و کره شمالی برقرار باشد. اهمیت برقراری تعادل بین رابطه ایران و کره جنوبی به این خاطر است که مبادا کاهش روابط بین کره جنوبی و ایران به افزایش روابط ایران و کره شمالی بیانجامد. از این رو این یک وجه عمده روابط دو کشور سیاسی است.

او البته در خصوص روابط ایران و کره شمالی افزود: ما هیچ گونه رابطه تسلیحاتی با کره شمالی نداشتیم و از این لحاظ این نگرانی‌ای برای کره جنوبی ایجاد نمی‌کرد

روابط عمیق اقتصادی دو کشور در خلال مذاکرات هسته ای آغاز شد

سفیر سابق ایران در سئول گفت: مردم کره همواره نظر مثبتی به روابط فی مابین داشته‌اند. شرایط تحریم آن‌ها را ناخواسته مجبور کرد که این روابط را به شکل کنترل شده کاهش بدهند، اما هرگز این خواست و میل باطنی مسئولان کره جنوبی و مردم این کشور نبوده است. 

بختیاری همچنین در خصوص همزمانی توافق ایران با قدرتهای بزرگ در حوزه هسته‌ای و توافق ایران و کره جنوبی که به افزایش صادرات روزانه ۱۲۳ هزار بشکه نفت به این کشور انجامید ,خاطر نشان کرد: کره جنوبی در ارتباط با تفاهم هسته‌ای هیچ گونه تاتیری بر تصمیمات کشورهای ۵+۱ نداشته اما این کشور به عنوان یک کشور توسعه یافته اقتصادی، یکی از شرکای عمده کشورهای بزرگ از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا به شمار می‌رود. البته رابطه نزدیک کره جنوبی و ایالات متحده در مسائل سیاسی- امنیتی می‌تواند بر سطح روابط ایران و کره تاثیرگذار باشد. 

او در ادامه تصریح کرد: با توجه به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای در آن زمان تحلیل درونی کره جنوبی با توجه به اطلاعاتی که از سایر محافل سیاسی-امنیتی به دست آمده بود منجر به این شد که بر اساس پیش بینی موفقیت این مذاکرات، برداشت نفت خود را در‌‌‌‌ همان ایام نزدیک به توافق افزایش دهند. 

قراردادهای پیش از شروع تحریم تا تکمیل پروژه ادامه یافت

بختیاری درخصوص مشکلات عقد قرارداد در زمان تصدی سفارت ایران در کره جنوبی خاطر نشان کرد: زمانی که من در کره جنوبی بودم ما همچنان در حال تحریم بودیم به همین خاطر در آن زمان قرارداد‌های کلان اقتصادی با این کشور بسته نشد. اما قراردادهایی که پیش از شروع تحریم‌ها با طرف ایرانی منعقد شده بود تا زمان تکمیل ادامه یافت.

سفیر سابق ایران در کره ادامه داد: ازجمله مهم‌ترین این قرارداد‌ها، قراردادهای نفت و گاز با وزارت نفت در توسعه میادین نفتی بود که کره‌ای‌ها در پارس جنوبی داشتند یا قرار داد با شرکت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفت کش که قراردادهای ساخت تانکر‌های غول پیکر نفتی و کشتی‌های کانتینر دار تجاری بود و تا زمان تحویل کشتی‌ها ادامه یافت. بعد از تحریم‌ها از اواخر سال ۲۰۰۷ هیچ فعالیت و قرارداد کلانی بین دو کشور وجود نداشت.

او همچنین افزود: در آن زمان همه هولدینگ‌های بزرگ کره‌ای به لحاظ رعایت شرایط تحریم‌ها نمی‌توانستند قرارداد جدیدی امضا کنند. اما همواره تمایل واقعی آن‌ها تداوم همکاری بین دو کشور بوده است.

کشورهای شرق آسیا خریداران عمده نفت ایران هستند

بختیاری در خصوص اهمیت رویکرد وزارت خارجه در ایجاد بازار خرید نفت در کشورهای شرق آسیا خاطر نشان کرد: تاکید وزارت امور خارجه همواره بر توسعه و تحکیم روابط دو جانبه با کره بوده و هیچ تلاشی جهت ایجاد تقابل بین ایران و دیگر کشورهای آسیای شرقی وجود نداشته است. از این رو وزارت خارجه با تاکید بر توسعه روابط دوستانه با کشورهای شرق آسیا با هر یک از این کشور‌ها بنا بر ظرفیتشان رابطه برقرار کرده است. 

سفیر سابق ایران در کره جنوبی خاطر نشان کرد: کره جنوبی همواره دومین یا سومین شریک تجاری ما به حساب می‌آید و ما هم برای کره جزو ۱۵ تا ۲۰ شریک اول بوده‌ایم.

او در همین رابطه با بیان اینکه ما به هر صورت یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هدف فروش نفتمان را آسیای شرقی و جنوب شرقی قرار داده‌ایم, گفت: کره جنوبی، چین، ژاپن، اندونزی، تایلند، هند، سنگاپور و تایوان جزو مشتریان اصلی نفت ما هستند. یکی از بیشترین سهم نفت تولیدی ما به منظور صادرات به مقصد کشورهای آسیایی در حال توسعه یا توسعه یافته است.

ایران خواهان جذب سرمایه گذاری های خارجی بلند مدت است

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خوشبختانه ما در دوران تحریم‌ها به لحاظ همتی که فعالان اقتصادی کشور و متخصصین مان در تامین نیازمندی‌های خودمان داشتند توانستیم زیربنای خوب اقتصادیمان را فراهم کنیم, تصریح کرد: از این رو بعد از تحریم‌ها به تمام شرکای تجاری ایران به خصوص کشورهایی که در چند ماهه اخیر سفر‌های مکرری به ایران داشته‌اند، ازجمله ۱۷۰ هیات تجاری اقتصادی بزرگ از کشورهای اروپایی، یادآور شده‌ایم که ایران بازارمصرف کالاهای تمام شده آن‌ها نیست. 

او در همین رابطه توضیح داد: ایران به دنبال همکاری‌های بلند مدت با کشورهای طرف مذاکره است و این همکاری‌های دراز مدت جز در سایه سرمایه گذاری مستقیم یا مشارکت با شرکای ایرانی در تولید و ورود به بخش صادرات امکان پذیر نیست. 

بختیاری با این مقدمه تاکید کرد: تجارت یک امر کوتاه مدت است که در اثر هر نوع نوسانات سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از این رو به تمام این هیات‌های خارجی‌ای که از ایران بازدید به عمل آورده‌اند یادآور شدیم که به فکر سرمایه گذاری و همکاری‌های مشترک بلند مدت باشند. کره جنوبی هم از این قاعده مستثنا نیست. 

اتاق بازرگانی تهران به زودی میزبان اتاق های بازرگانی کره جنوبی خواهد بود

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی در پایان به جایگاه اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: اعضای اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌های متوسط و کوچکند. البته خودرو ساز‌ها و شرکت‌های تولید فولاد هم حضور دارند اما عمدتا شرکت‌های بزرگ بدون واسطه با شرکت‌های طرف قراردادشان مذاکره می‌کنند. ما در نظر داریم در آینده نزدیک میزبان یک هیات تجاری از دو اتاق بازرگانی کره جنوبی باشیم.

کد خبر : ۳۶۷۸۱۳