خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار رییس مجلس سنای بلژیک:

شرکای اروپایی به‌طور ملموس به فعالیت‌های بانکی و مالی تحرک بخشند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کریستین دوفرین، رییس مجلس سنای بلژیک با همدیگر آخرین راه‌های گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اهمیت حضور هیات پارلمانی مجلس سنا بلژیک اظهار کرد: حضور هیات پارلمانی مجلس سنای بلژیک در تهران، جایگاه مهمی در گسترش مناسبات دو کشور دارد و نقش پارلمان‌های دو کشور در تدوین و وضع قوانین و سیاست‌های دو کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و دارند.

او با تشریح آخرین وضعیت توافق برجام خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خویش را به‌طور جدی اجرا کرده است و از شریکای ۱+۵ انتظار می‌رود تا تعهدات و مسوولیت‌های خویش را در قبال اجرای دقیق تعهدات خویش به‌عمل آورند.

ظریف افزود: ما در زمینه تروریسم و افراط‌گرایی، مخاطرات و چالش‌های مشترک در سطح جهانی و منطقه داریم که با بررسی گذرای عمده اعمال تروریستی و مجریان آن، به‌درستی استنتاج می‌شود تماماً این رویکرد‌ها از یک منبع و فکر الهام می‌گیرند و تغییر این چالش نیز در گرو توجه به تغییر رفتار‌ها و رویکردهای منابع تغذیه کننده افکار افراطی و تروریستی است.

وی درباره ضرورت تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی و بانکی اظهار کرد: ما امیدواریم شریکان اروپایی به‌طور ملموس و واقعی در جهت تحرک بخشیدن به فعالیت‌های بانکی و مالی اقدام کنند تا مراودات دو طرف شاهد آثار آن به‌طور عینی باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره بحران سوریه گفت: ما در بحران جاری سوریه شاهد رویکردهای خصمانه با کارشکنی‌های گروه‌های النصره و داعش برای نقض آشکار آتش‌بس با استفاده از تغذیه مالی و تسلیحاتی و راه‌های تنفسی در منطقه هستیم و متأسفانه شاهد نقص آشکار آتش‌بس مورد تأیید گروه بین‌المللی حمایت از بحران سوریه بطور فاحشی هستیم.

ظریف درباره راه‌حل سیاسی بحران سوریه گفت: تنها یافتن راه‌حل واقعی برای بحران سوریه، واگذاری امور به مردم سوریه، اجرای انتخابات با احترام به آرای مردم است ولیکن متأسفانه برخی رویکرد طرف‌ها بر پیچیده‌سازی بحران منتهی شده و بر سر راه پیدا کردن راه حل صحیح، با ترک میز مذاکرات، مانع تراشی می‌کنند.

او با تبیین چشم‌انداز تحولات منطقه و سوریه تصریح کرد: هیچ گونه راه‌حل، به‌جز راه‌حل سیاسی برای حل بحران‌های منطقه، در پرتو تجربیات چندین ساله که همگی از خلال بحران‌های عراق، افغانستان و یمن کسب کرده‌ایم، نداریم و تنها پیوستن به مذاکرات و یافتن راه‌حل مرضی الطرفین بر اساس اراده مردم و احترام به حق تعیین سرنوشت آنان، ساز و کارهای معقول بحران‌های مختلف منطقه است.

وزیر امور خارجه کشورمان به سوالات متنوع هیات و اعضای پارلمانی مجلس سنای بلژیک پیرامون راه‌حل چالش‌ها درخصوص مسائل سوریه و دیگر چالش‌های ناشی از چگونگی شکل‌گیری تروریسم در اروپا و منطقه و مسائل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

کریستین دوفرین، رییس مجلس سنا با اشاره به روابط در حال پیشرفت به‌ویژه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی پارلمانی دوکشور اظهار کرد: ما رایزنی‌های دو کشور را در همه زمینه‌ها از جمله مراودات پارلمانی برای نیل به توسعه همه جانبه مناسبات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی پارلمانی دو کشور را تعمیق می‌بخشیم.

رییس مجلس سنا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازیگر مؤثر و عمده در منطقه همواره در برقراری صلح و ثبات نقش محوری ایفا کرده است و ما نیاز داریم تا با افزایش رایزنی‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک دو کشور در جهت یافتن راه‌حل‌های مؤثر گام برداریم.

رییس مجلس سنا با اشاره به نتایج سازنده سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به بروکسل و ضرورت استمرار تبادل نظر‌ها، خواهان تقویت مناسبات دو کشور در تمامی سطوح شد.

 

کد خبر : ۳۶۶۴۳۴