خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی:

درد امروز جامعه تنهایی است

نویسنده کتاب «تحریر توحید» درد جامعه را تنهایی دانست و گفت: دوای این درد آشتی با آسمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم رونمایی از کتاب خود به نام « تحریر توحید» که عصر امروز در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، با قدردانی از سخنرانان این مراسم، سخنانش را با ذکر خاطره‌ای آغاز کرد.

او با بیان اینکه خودم این خاطره را درک نکردم، ادامه داد:‌ امام خمینی (ره) در دهه چهارم عمرشان سفری به نجف داشتند.در آنجا مهمان برخی بزرگان شدند که در آن سفر شب نشینی‌هایی با حضرت آیت الله بجنوردی داشتند.از مرحوم خلخالی می‌خواهند به دیدار قاضی طباطبایی بروند. می‌گویند وقتی وارد می‌شوند مرحوم قاضی آن گونه که باید احترام نمی‌کنند و مطابق معمول برخورد می‌کند. آنها خداحافظی می‌کنند و مرحوم قاضی بازدید هم نمی‌روند. امام (ره) مطابق سنتی که داشتند یک ماه تا دو ماه در نجف ماندند و موقع عزیمت به ایران می شود. به مرحوم حاج نصرالله می‌گویند می‌خواهم بار دیگر به دیدار مرحوم قاضی بروم. ایشان مخالفت کرد چرا که در دفعه گذشته مرحوم قاضی بازدید نکردند و زیاد راغب نبودند اما امام (ره) می‌گوید که می‌خواهم بروم و این بار مرحوم قاضی خیلی تحویل گرفتند. شاگردان مرحوم قاضی گفتند چرا در اول کار ایشان را محل نگذاشتید و بلند نشدید و احترام نکردید ؟ گفت من شنیده بودم این سید در قم تدریس اخلاق دارد می خواستم ببینم اینها لق لقه لسان است یا واقعا به آن چیزهایی که می‌گوید باور دارد . مرحوم قاضی گفتند این فرد واقعا باور دارد به حرفی که می‌گوید .

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: این واقعیت جامعه ما است. مشکل ما این است که به چیزهایی که می‌گوییم، عمل نمی‌کنیم . اگر به مطالبی که تاکنون نوشته‌ایم، صد به یک عمل می‌کردیم جامعه‌مان از این چیزی که هست بهتر بود. 

وی با بیان اینکه عرفان جوهره تمدن آینده ما است به شرطی که آن را باور و عملی کنیم، اظهار کرد: ما باید معلمان اخلاق باشیم نه گویندگان اخلاق.  معلمان عرفان باشیم نه گویندگان عرفان. 

نوه امام راحل درد امروز جامعه را تنهایی عنوان کرد و افزود: مشکل دنیا مشکل تنهایی است.  چیزی که فرد گرایی بر جهان معاصر حادث کرده دنیا را به سمت بیماری عمیق پیش برده است. 

او در ادامه بیان داشت: امروز باید برای درد تنهایی چاره ای اندیشید. دوای این درد آشتی با آسمان است. این آشتی با یکدیگر را در بر دارد. 

نوه امام خمینی در ادامه افزود: عرفان خدای واحدی را تعریف می‌کند. این خدای واحد در همه عرفان ها به یک خدا می‌رسد. خدایی که می تواند مشکل امروز جامعه بشر را حل کند

نویسنده کتاب « تحریر توحید» با تاکید براینکه ما به دنبال تمدن اسلامی هستیم، اظهار کرد: سخن ما بازگشت به حقیقتی است که آن حقیقت در قالب الفاظ نمی گنجد . باید با خدایی آشتی کنیم که کژ تابی ندارد . آنچه در مقابل خصومت های فرقه‌ای می ایستد و جوهره انسانیت ماست را از فضای عمومی این عرفان می‌توان یافت.

سید حسن خمینی در توضیح کتاب تالیف شده گفت: این کتاب وام کوچکی در جهت این است که خدای دروغینی که دکان برخی شده را نمایان کند .خدای واحدی که همه متحدان جهان با آن پیوند دارند و مشکلات بشر را حل می‌کند و دشمنی‌ها را به دوستی‌ها تبدیل می‌کند و به جای کشتار و از کشته پشته ساختنی بنشیند تنها از طریق عرفان نابی به دست می آید که بر قامت تفکر شیعه بافته شده است. 

نوه امام راحل در پایان بر لزوم عملگرایی تاکید کرد و گفت: خوب شدن از بیرون شروع نمی‌شود و هرکس در افق نفس خودش باید برای خوب شدن تلاش کند و این تلاش‌ها خواهید دید که قطره قطره پیوند می‌خورد و رودخانه‌ای زلال و جاری ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۳۶۵۷۰۸