خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

توقیف دارایی ایران در آمریکا دزدی آشکار و رسوایی بزرگ حقوقی است

رییس‌ جمهوری، رأی دادگاهی در آمریکا مبنی بر توقیف حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را دزدی آشکار و رسوایی بزرگ حقوقی برای آمریکا و به مفهوم ادامه خصومت علیه ملت ایران دانست و تأکید کرد: دولت به نمایندگی ملت ایران از هیچ کوششی برای احقاق حقوق ملت فرو گذار نکرده و این مسیر را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داد.

 به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: اینکه دادگاه یا قوه مقننه در گوشه‌ای از دنیا بخواهد برای حقوق و اموال ملت ایران تصمیمی بگیرد، کاملاً غیرقانونی و برخلاف حقوق بین‌الملل و مصونیتی است که بانک‌های مرکزی از نظر حقوقی در دنیا دارند.

روحانی با تأکید بر اینکه «آنها باید بدانند حقوق ملت ایران قابل تعرض و چپاولگری نیست»، افزود: هیچ دزدی نمی‌تواند به دزدی خود افتخار کرده و تصور کند اموالی که به غارت برده به او تعلق دارد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ملت ایران هیچگاه از حقوق خود دست برنخواهد داشت، گفت: دشمنان ملت ایران سال‌ها تلاش کردند تا برخلاف معاهدات بین‌المللی ملت ایران را از حقوق خود در استفاده از انرژی هسته‌ای منع کنند و در این راستا قطعنامه‌هایی در مجامع بین‌المللی علیه ایران تصویب کردند. اما ملت ما با ایستادگی و استفاده از توانمندی سیاسی خود توانست حق خود را بازستاند و امروز در مقطعی قرار داریم که همگان برحق ملت ایران نسبت به غنی‌سازی، اذعان دارند.

روحانی اینگونه فشارها و احکام و مصوبات غیرقانونی از سوی قوه مقننه و قضائیه آمریکا را راهزنی بین‌المللی و رسوایی حقوقی برای آمریکا دانست و افزود: تاکنون سابقه نداشته که نمایندگان قوه مقننه قانونی تصویب کنند و دستگاه قضایی را برای چنین موضوعی یا موارد مشابه اجبار کنند.

رییس‌ جمهوری این اقدام آمریکا را از نظر سیاسی به مفهوم تداوم خصومت‌ها علیه ملت ایران برشمرد و تأکید کرد: ملت ایران علیه این رأی ناصواب ایستادگی می‌کند و نظام و دولت جمهوری اسلامی نیز از همه توان خود در مسیر احقاق حقوق ملت ایران استفاده خواهد کرد.

روحانی ادامه داد: این اموال متعلق به ملت ایران است و هرگونه تصرف در آن تصرفی خصومت‌آمیز و غیرقانونی است.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: البته اینکه در دولت‌های گذشته چه اقدامات و سهل انگاری صورت گرفته موضوعی است که مربوط به مسایل داخلی کشور است که در جای خود بررسی شده و به مردم توضیح داده خواهد شد. اما بی‌شک این حرکت، تجاوز و خصومتی آشکار از طرف آمریکا علیه ملت ایران است و آنها نمی‌توانند بدون تحمل تبعات این تصمیم از آن بهره‌برداری و استفاده کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ، حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفند سال گذشته را افتخار و صفحه زرین دیگری بر صفحات درخشان گذشته تاریخ فعالیت‌های سیاسی مردم برشمرد و گفت: انتخابات تثبیت جمهوریت و اسلامیت نظام است، چرا که اصل مشورت و رأی مردم منشأ دینی، اسلامی و قرآنی دارد.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه "انتخابات مایه استحکام نظام و افزایش اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی و قدرت سیاسی کشور است"، اظهارداشت: در منطقه‌ای که در برخی از کشورهای آن هنوز نظام قبیله‌ای حاکم است، چند کشور هستند که انتخابات و رقابت سالم و قانونی دارند که در رأس آنها نیز جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی اظهار داشت: ملت ایران در همه انتخابات با حضوری گسترده،‌فعال، بانشاط و در امنیت کامل شرکت می‌کنند به گونه‌ای که در انتخابات هفتم اسفند سال ۹۴ حتی یک حادثه امنیتی در سطح کشور، نداشتیم.

رییس‌ جمهوری حل و فصل مشکلات کشور و رسیدن به رونق اقتصادی، اشتغال و رشد را در سایه همفکری، همدلی و همکاری بین قوا بویژه دولت و مجلس دانست و افزود: اگر مجلس، قوا و نهادها در مسیر اجرای برنامه‌ها با دولت همراهی نکنند، نمی‌توانیم در ساماندهی اقتصاد کشور کاری از پیش ببریم.

روحانی ادامه داد: به هر میزان تعامل و رفاقت میان دولت و مجلس بیشتر باشد، امور به نحو بهتری پیش خواهد رفت و این در حالی است که قوا از یکدیگر مستقل بوده و حقوق خود را ایفا می‌کنند. در واقع استقلال قوا به معنای عدم تعامل و رودررویی آنها با یکدیگر نیست.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: دولت و مجلس تا به امروز تعامل نسبتاً خوبی با هم داشتند و امیدواریم این تعامل در مجلس آینده بیش از گذشته باشد.

روحانی با اشاره به ضرورت حضور فعال و با نشاط مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: دور دوم انتخابات همانند دور اول حائز اهمیت است و مردم باید با همان اهتمامی که برای اجرای وظیفه شرعی، ملی و انقلابی خود در دور اول پای صندوق‌ها رفتند در این دوره نیز حضور فعال داشته باشند.

رییس‌ جمهوری اظهار امیدواری کرد: روز جمعه آینده در چارچوب قانون بتوانیم ، انتخاباتی سالم ، رقابتی و در امنیت کامل و با عدم دخالت دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها ، پیش رو داشته باشیم و این انتخابات مایه لبخند مردم و دوستان ایران در منطقه بوده و فشاری برای کسانی باشد که در برابر حقوق ملت ایران ایستادگی می‌کنند.

روحانی تأکید کرد: این انتخابات به دلیل مسایل منطقه و دشمنی‌هایی که هر روز علیه ملت ایران آشکار می‌شود، حائز اهمیت است.

کد خبر : ۳۶۵۵۰۲