خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا در پی کاهش تنش کشورهای عربی با تهران است

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اوباما در منطقه به دنبال مدیریت تنش‌ها میان ایران و عربستان است، تاکید کرد: اوباما در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک از عربستان خواست به صلح سرد با ایران قانع شود. این صلح سرد الزاما حل و فصل اختلافات میان دو کشور نیست بلکه منظور او مدیریت اختلافات برای عدم افزایش تنش‌ها است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر چندی پیش باراک اوباما به ریاض و دیدارهای او با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض در جغرافیایی از زمان صورت می‌گیرد که اساسا تحولات ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی در جهان امروز پرشتاب شده است.

او با بیان اینکه از نظر آمریکا بافت حاکمیتی ریاض و حتی رژیم تل‌آویو اهمیت قرن گذشته را ندارد، اظهار داشت: ما در عصر کنونی شاهد عبور آمریکا از «نیو هارتلند» یعنی خاورمیانه عربی به فلات قاره ایران و هدف‌گذاری‌های جدید در «هارتلند» اولی یعنی چین و بلندی‌های تبت هستیم و به این اعتبار‏‏، ریاض شریکی اساسی برای واشنگتن نیست و حکام عرب نیز به این مسئله پی برده‌اند.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه حکام عرب هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های خود برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا برباد رفته می‌بینند، تصریح کرد: هم‌اکنون دولتی در تهران بر سر کار است که با سرلوحه قرار دادن دکترین تعامل سازنده و استراتژی تنش‌زدایی و با استفاده از ادبیات بین‌المللی موجب شده دکترین نامتعادل‌ساز اسرائیل و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عربستان با شکست روبه‌رو شود.

مطهرنیا با اشاره به اختلاف‌های کنونی ریاض و تل‌آویو و واشنگتن در رابطه با ایران و مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حکام سعودی خود را در مقابل دولتی می‌بینند که زمانی پشتشان به او گرم بود و هم‌اینک می‌بینند که این دولت روز به روز در حال فاصله‌گیری از آن‌ها است.

وی با یادآوری طرح کنگره در رابطه با نقش عربستان در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ابراز داشت: اگر توصیه‌های آمرانه اوباما به ملک سلمان را در ماه گذشته به یاد داشته باشیم، شاهد هستیم این سفر در زمانی صورت گرفت که طرحی در کنگره است که امکان دریافت غرامت از عربستان را توسط شهروندان آمریکایی و قربانیان ۱۱ سپتامبر فراهم می‌کند. در این راستا، اوباما در یک نگرش اصولی تهدید به وتوی این مصوبه کرد.

این استاد روابط بین‌الملل افزود: اگر اوباما این مصوبه را تهدید به وتو کرد، به دلیل حمایت از پادشاه عربستان و حکام سعودی نبود، بلکه به دلیل نقدش به عملکرد برون‌مرزی آمریکا است تا عرفی ایجاد نشود که موجب شکایت کشورهای دیگر از آمریکا شود.

مطهرنیا با تاکید بر اینکه اوباما در منطقه به دنبال مدیریت تنش‌ها میان ایران و عربستان است، بیان کرد: اوباما در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک از عربستان خواست به صلح سرد با ایران قانع شود. این صلح سرد الزاما حل‌وفصل اختلاف‌ها میان دو کشور نیست بلکه منظور او مدیریت اختلاف‌ها برای عدم افزایش تنش‌ها است؛ این در حالی است که دولت ریاض تعمداً تنش‌زایی را نسبت به ایران دنبال می‌کند.

او ادامه داد: در این چارچوب، شاهد هستیم اوباما در دیدار با سران کشورهای عربی به آنها گفت که مناقشه با تهران برای هیچ کس سودمند نیست و در واقع به آن‌ها برای افزایش تنش با ایران هشدار داد.

کد خبر : ۳۶۴۰۲۴