خبرگزاری کار ایران

در دیدار رحمانی‌فضلی با وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان صورت گرفت:

توافق تهران و کابل برای مشارکت در اجرای طرح معیشت جایگزین در افغانستان

ایران و افغانستان توافق کردند که برای مبارزه با مواد مخدر طرح آزمایشی معیشت جایگزین را در یکی از استان های مرزی دو کشور اجرا کنند.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌و‌گو کرد. 

در این دیدار دو طرف توافق کردند که طرح معیشت جایگزین به صورت آزمایشی (پایلوت) با همکاری «اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل» UNODC و جامعه جهانی در یکی از استان‌های مرزی دو کشور اجرا شود. 

رحمانی فضلی در این دیدار بر ضرورت ارسال اطلاعات مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر، مسیرهای تردد قاچاقچیان، انتقال مواد و ارسال اطلاعات هویتی سر شبکه‌ها و قاچاقچیان عمده و دیگر موارد، از سوی دستگاههای متولی در کشور افغانستان به همتایان ایرانی آن‌ها تاکید کرد. 

همچنین در این دیدار، به موضوع برگزاری اولین نشست استانداران استانهای مرزی دو کشور (خراسان رضوی- خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان از ایران و ولایات هرات، فراه و نیمروز از افغانستان) که ازجمله توافقات ماه‌های اخیر

رحمانی فضلی با رهبران دولت افغانستان است، اشاره و مقرر شد تا تاریخ دقیق برگزاری این نشست مهم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، از سوی مجاری دیپلماتیک پیگیری شود. 

عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، نیز ضمن تقدیر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در قبال آن کشور و همچنین مواضع مثبت کشورمان در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواهان تبادل تجربیات کشورمان در حوزه‌های مختلف و از جمله حوزه درمان و کاهش آسیب، آموزش درمان اعتیاد به پزشکان افغانستان و تأمین داروهای ویژه درمان معتادان شد، که این امر مورد تأیید رحمانی فضلی قرار گرفت. 

در پایان جلسه نیز با توجه به توافق اولیه دو کشور برای برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی در هفته بعد از عید فطر سال جاری در تهران، مقرر شد تا موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک مورد پیگیری قرار گیرد

رئیس هیات اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سخنرانی خود در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل نیز، به این موضوعات اشاره کرده بود. 

عبدالرضا رحمانی فضلی در راس هیاتی عالیرتبه جهت شرکت در سی امین ‏نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مساله جهانی مواد مخدر که در تاریخ‌های ۲۱-۱۹ ‏آوریل برابر با ۳۱ فروردین لغایت ۲ اردیبهشت ماه در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود، به نیویورک سفرکرده است. 

هدف از این نشست بررسی میان دوره‌ای پیشرفت‌ها در اجرای بیانیه سیاسی و برنامه ‏اقدام از جمله ارزیابی دستاورد‌ها و چالش‌ها در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر در چارچوب ‏کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی و سایر اسناد ذی‌ربط سازمان ملل است.

کد خبر : ۳۶۳۶۹۵