خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف و کری در دیدارشان، انتظارها از یکدیگر را مطرح می‌کنند

یک کار‌شناس مسائل آمریکا بیان اینکه در دیدار ظریف و کری دو طرف روند اجرای برجام را بررسی می‌کنند، اظهار داشت: قابل انتظار است که طرفین در این دیدار انتظارات خود از یکدیگر را مطرح کرده

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا گفت: موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موضوع یمقطعی نیست که پس از انجام مذاکره و دستیابی به برجام به پایان برسد، بلکه روند اجرای آن‏، پروسه‌ای حداقل ۱۰ ساله است و لازم است در تمام این دوران، روند اجرایی شدن و موانع پیش‌روی آن توسط وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپایی مورد بررسی قرار گیرد.

او با بیان اینکه در دیدار ظریف و کری دو طرف روند اجرای برجام را بررسی می‌کنند، اظهار داشت: قابل انتظار است که طرفین در این دیدار انتظارات خود از یکدیگر را مطرح کرده و در رابطه با مسائلی که می‌تواند روند برجام را کند سازد، رایزنی کنند.

این کار‌شناس مسائل آمریکا با اشاره به انتقادهای ایران به طرف آمریکایی درباره پایبندی به تعهدهایش تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در روند اجرای تعهدهایشان در برجام‏، به بخشی از آن پایبند نبوده یا اینکه آنها را به طور کامل اجرا نکرده‌اند، به همین خاطر ضرورت دارد تا ظریف به وزیر امور خارجه آمریکا این مسائل را یادآور شود.

ابوالفتح با یادآوری محرومیت ایران برای استفاده از نظام بانکی آمریکا خاطرنشان کرد: در متن برجام اشاره‌ای به استفاده از ایران از نظام بانکی آمریکا نشده است و در توافق هسته‌ای هم آمده است که تحریم‌های هسته‌ای ایران باقی می‌مانند و دیگر تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر باقی می‌مانند، اما درخواست ایران برای با توجه به روح برجام است.

او ادامه داد: در مباحث حقوقی، ما با متن توافق و روح توافق روبه‌رو هستیم. در برجام اشاره‌ای به حل تحریم بانکی آمریکا نشده است، ولی براساس روح توافق، طرف مقابل باید پس از اطمینان از پایبندی ایران به برجام موانع پیش‌روی همکاری و فعالیت ایران در عرصه بین‌المللی را بردارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا تاکنون براساس روح برجام در این زمینه عمل نکرده است، یادآور شد: البته طرف مقابل نیز مدعی است که ایران در برخی از مسائل مانند آزمایش‌های موشکی روح برجام را نقض کرده است که اوباما چندی پیش این مسئله را بیان کرد.

کد خبر : ۳۶۳۱۱۸