خبرگزاری کار ایران

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکلات فنی در مراوده‌های اقتصادی، موضوع رایزنی ظریف با کری است

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو معتقد است که وزیر امور خارجه در سفر به نیویورک در رابطه با حل و فصل مشکلات فنی در مرادوات اقتصادی گفت‌وگو خواهد کرد.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به نیویورک و دیدار او با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: توافق هسته‌ای در حال ادامه دادن به راه خود است. بر اساس برجام، ایران به تعهدهای خود پایبند بوده و اقدامات لازم را انجام داده است. طرف مقابل نیز در برابر اقدامات ایران، تحریم‌های اقتصادی را ملغی کرده و دستورهای لازم به مجموعه‌های ذی‌ربط‌شان داده‌اند.

او با بیان اینکه ادامه موفقیت‌آمیز برجام نیازمند حل دو مشکل میان ایران و آمریکا است، اظهار داشت: نخست مشکل پیش‌روی طرفین، فضای روانی حاکم در شرکت‌های آمریکایی است. وقتی علیه شرکت یا کشوری تحریمی اعمال می‌شود‏، مدتی طول می‌کشد که همه مجموعه‌ها آن را اعمال کنند و وقتی هم تحریم‌ها رفع می‌شوند، مدتی زمان می‌برد که همه مجموعه محدودیت‌های سابق را بردارند و با طرف مقابل به همکاری بپردازند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه رعایت مسئله رفع تحریم‌ها نسبت به اعمال تحریم‌ها سخت‌تر و همراه با دشواری‌های بیشتری است، تصریح کرد: مجموعه‌ها و شرکت‌های غربی پس از رفع تحریم‌ها، این هراس را دارند که پس از مدتی تحریم‌ها مجددا اعمال شود و توافق میان طرفین لغو شود و در این چارچوب‏، وزارت خزانه‌داری آنها را به دلیل مراوده با ایران جریمه کند و بر همین اساس می‌تواند میان ایران با آسیا، اروپا و آمریکا فاصله ایجاد کند.

خرم مسائل داخلی ایران و آمریکا نیز در این هراس و فضای روانی موثر بوده است، خاطرنشان کرد: آمریکا هم‌اینک در فضای انتخاباتی است و برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور مانند ترامپ می‌گویند برجام را پاره خواهند کرد. اهل فن می‌دانند که توافق هسته‌ای به راحتی از بین نمی‌رود، ولی این سخنان در میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های اقتصادی هراس ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: از سوی دیگر‏، برخی از مسائل از طرف ما می‌تواند موجب هراس شرکت‌های آمریکایی شود. به طور مثال‏ با آزمایش‌های موشکی از سوی ایران و واکنش قدرت‌های غربی شرکت‌های غربی‏، هراس همکاری و برهم خوردن توافق هسته‌ای در آنها تشدید می‌شود.

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه مشکل دوم در اجرای برجام مسائل فنی در روابط میان بانکی و مالی دانست و یادآور شد: وقتی در عرصه بین‌المللی ایران با کشورهای مختلف با ارز غیر دلاری به همکاری اقتصادی می‌پردازد، مشکلی وجود ندارد ولی هنگامی که با ارز دلار یا ارزهای متصل با آن مبادله داریم، این مسیر نیازمند عبور از مجاری وزارت خزانه‌داری آمریکاست و آنها باید مجوزهای لازم را بدهد. آمریکا نیز براساس تحریم‌های اولیه، هرگونه مراوده بانکی با ایران ممنوع کرده است و همین مسئله موجب می‌شود ایران نتواند مراوده مالی و تجاری آسانی داشته باشد.

او افزود: در سفر آقای سیف، وی با جاکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در همین رابطه رایزنی کرد. ظریف نیز در دیدار با فدریکا موگرینی همین مسئله را مطرح کرد. آقای روحانی در دیدار با مسئولان عالی کشورها و نخست‌وزیر ایتالیا همین مسئله را گفت و اکنون نیز ظریف در دیدار با کری همین مسئله را مطرح خواهد کرد.

خرم با بیان اینکه رفع این مشکلات در روند اجرای برجام نیازمند همکاری تمامی طرفین با یکدیگر است، حل و فصل مشکلات در روند اجرای برجام فقط برعهده آمریکا یا ایران نیست بلکه طرفین باید با اعتمادسازی و اطمینان‌دهی به یکدیگر روند اجرای برجام را تسهیل کنند.

کد خبر : ۳۶۳۰۶۱