خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

سخنرانی سیف برای پایبند کردن آمریکا به تعهداتش بود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت:‌ سخنرانی رئیس بانک مرکزی در راستای منویات رهبر انقلاب است که همواره از مسئولان ایرانی خواسته شده از طرف مقابل و به‌خصوص آمریکایی‌ها مطالبه‌گری کنند و آنها را مجبور به پایبندی به تعهداتشان کنند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به برجام به بهانه اظهارات رئیس بانک مرکزی گفت: اظهارات آقای سیف در شورای روابط خارجی آمریکا بیان شده است و یک مرکز مهم در دیپلماسی آمریکا و یک کانون تصمیم‌سازی است. حضور ایشان در این شورا‏، سخنرانی و پاسخ‌دهی به سوالات حاضران کار بسیار خوبی است و امیدوارم هستم دیگر مسئولان ایرانی نیز در این شورا حاضر شده و نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران را بیان کنند.

او ادامه داد: اقدام و سخنرانی رئیس بانک مرکزی در راستای منویات مقام معظم رهبری است که همواره از مسئولان ایرانی خواسته شده از طرف مقابل و به خصوص امریکایی‌ها مطالبه‌گری کنند و آن‌ها را مجبور به پایبندی به تعهداتشان کنند.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه توافق هسته‌ای با وجود برخی ضعف‌ها، دستاوردهای بزرگی را برای ایران به همراه داشته است، اظهار داشت: برجام توانست ایران را از شرایط بحرانی خود خارج کند که در این زمینه تاثیر بالایی داشته است و یکی از نمونه‌های آن را می‌توان رفع تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای دانست.

بهشتی‌پور با اشاره به گزارش اخیر وزارت امور خارجه به مجلس در رابطه با برجام تصریح کرد: گزارش وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس سرفصلی در رابطه با تحریم‌ها دارد که در آن مشخص شده است که در چه بخش‌هایی تحریم‌ها رفع و در چه بخش‌هایی هنوز با چالش روبه‌رو هستیم.

او افزود: وقتی ما به فهرست تحریم‌های لغو شده در عرصه‌های مالی‏، بانکی، انرژی و... توجه کنیم اگر چه این رفع این تحریم‌ها کافی نیستند، ولی در برخی از بخش‌ها مانند انرژی، نفت و پتروشیمی قابل توجه است. با توجه به این مسائل چگونه می‌توان گفت برجام دستاوردی نداشته است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برجام بهانه‌ها را از دشمنان ایران گرفته است و موجب تغییر فضای بین‌المللی شده است، خاطرنشان کرد: کشورمان قبل از اجرای برجام، با ۶ قطعنامه فصل هفت شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام روبه‌رو بود. براساس این قطعنامه‌ها امکان تبادل سوخت نداشتیم ولی اکنون ایران این کار را انجام می‌دهد. ما براساس تحریم‌ها و قطعنامه امکان فروش مازاد آب سنگین‌مان را نداشتیم، ولی امروزه این کار انجام می‌شود. با این شرایط چرا نباید این دستاورد‌ها توجه کرد.

کد خبر : ۳۶۲۶۸۷