خبرگزاری کار ایران

اردوغان در نشست خبری مشترک با روحانی:

حجم روابط اقتصادی ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد/ در مورد لزوم جلوگیری از ادامه خونریزی‌ها هم‌نظر هستیم

رئیس جمهور ترکیه گفت: تحت تاثیر تحریم‌ها حجم روابط اقتصادی ایران و ترکیه به زیر ۱۱ میلیارد دلار رسید ما می‌خواهیم حجم این روابط را به سی میلیارد دلار برسانیم و موفق خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رجب طیب اردوغان در پایان نشست دو جانبه خود با حسن روحانی که به ترکیه سفر کرده است با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آقای روحانی در قالب یک سفر رسمی در اینجا حضور دارد و من از حضور او در آنکارا ابراز خرسندی می‌کنم.

او با اشاره به اینکه امروز سومین نشست همکاری‌های راهبردی در آنکارا برگزار شد، گفت: ما در این نشست روابط دو کشور را در چارچوب وسیع بررسی کردیم. البته محدودیت‌هایی در روابط دو کشور است که باید آن‌ها را رفع کنیم.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: به عنوان روسای جمهور دو کشور آقایان واعظی و ایلماز را به عنوان وکیل تام‌الاختیار خود انتخاب کردیم. ما می‌خواهیم روابط سیاسی و اقتصادی خود را توسعه دهیم، برای همین این دو نفر پیگیر هستند و به ما گزارش می‌دهند.

او با بیان اینکه روبط اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه در سال‌های اخیر افت داشته است، گفت: تحت تاثیر تحریم‌ها حجم روابط اقتصادی به زیر ۱۱ میلیارد دلار رسید ما می‌خواهیم حجم این روابط را به سی میلیارد دلار برسانیم و موفق خواهیم شد.

اردوغان با تاکید بر اینکه برای افزایش همکاری‌های مشترک دو کشور اتفاق نظر وجود داشت، یادآور شد: برای سرمایه‌گذاری‌ها هم دو طرف سرمایه‌گذاران کشور خود را تشویق می‌کنند. برای ورود سرمایه‌گذاران خود به ایران تلاش می‌کنیم. برای تجارت، حمل و نقل و گمرک مشکلاتی داریم که امروز قرار شد برای پایان این روند همکاری‌ها را توسعه دهیم و ما برای برای حمایت از این مساله توافق کردیم.

او ادامه داد: در زمینه همکاری‌های اقتصادی تاکید کردیم دو کشور فرا‌تر از همسایه دو کشور برادر هستند. در حال حاضر منطقه با مسائل بزرگی از جمله تروریسم مواجه است و قرار شد برای مقابله با آن همکاری کنیم در این زمینه با آقای روحانی به صورت دو جانبه مذاکره کردیم.

اردوغان خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل منطقه اگرچه بین دو کشور اختلاف‌نظر وجود دارد اما در مورد لزوم جلوگیری از ادامه خونریزی‌ها دو طرف هم نظر هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: ما بر این باوریم که دو کشور در مواضع مذهب‌گرایانه در این خصوص که ادامه‌ این روند به نفع هیچکس نیست، اتفاق‌نظر دارند و باور داریم باید از این مواضع دوری کنیم و تنها راه‌ هم اتحاد اسلامی است.

او گفت: در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه به همکاری بین‌المللی نیاز است و ما در مقابل ترور هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت.

اردوغان افزود: ما باور داریم که چیزی به نام تروریسم بد و تروریسم خوب وجود ندارد. دو کشور در این باور اتفاق نظر دارند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: دو کشور در مورد مسائل سوریه و عراق هم اتفاق‌نظر دارند و می‌توانند با تقویت روابط سیاسی، اختلاف نظر‌ها را به حداقل و اتفاق نظر‌ها را به حداکثر برسانند.

او همچنین تاکید کرد: چنین کاری به نفع همه‌ ما است و ما به این وسیله از حضور نیروهای خارجی برای حل مسائل‌مان ممانعت می‌کنیم و خودمان مسائل را حل می‌کنیم.

رییس جمهور ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: دو کشور هم همکاری‌هایشان را بر اساس این ادامه خواهند داد.

اردوغان، حضور روحانی در ترکیه را به فال نیک گرفت گفت: از طریق آقای روحانی سلام گرممان را خدمت ملت ایران می‌رسانیم.

کد خبر : ۳۶۲۱۴۲