خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فنلاند:

زمینه‌ سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران برای کشورهای اروپایی فراهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فنلاند، با اشاره به اینکه ایران یک کشور انرژی‌زاست، تصریح کرد: زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم است و شرکت‌های مختلفی از کشورهای اروپایی در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد هستند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز (دوشنبه، 23 فروردین) در دیدار با آنتی کایکونن رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فنلاند اظهار داشت: میان دو کشور ایران و فنلاند همیشه روابط دوستانه و آرام وجود داشته است و بایدتلاش کنیم تا سطح روابط تجاری را نیز افزایش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمینه های مختلف موجود در ایران برای سرمایه گذاری، تصریح کرد: ایران یک کشور انرژی زاست و زمینه های سرمایه گذاری در این حوزه گسترده و فراهم است و شرکت های مختلفی از کشورهای اروپایی در حال مذاکره با ایران برای انعقاد قرارداد هستند.

لاریجانی نیروی انسانی جوان و متخصص را از دیگر سرمایه های کشور ایران اسلامی خواند و افزود: انتقال تکنولوژی و بهره گیری از تخصص افراد بالاخص در زمینه آب و کشاورزی مدرن از دیگر اولویت های ماست که در این زمینه هم می توانیم با کشور فنلاند همکاری داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی از طرف هیأت پارلمانی فنلاند در خصوص اینکه بهترین سبک زندگی برای ایرانیان را چگونه می بینید، اظهار داشت: بهترین سبک این است که ایرانیان به سبک فرهنگ و سنت خودشان زندگی کنند. ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله است و سنت ها و فرهنگ غنی دارد و مردم ایران می خواهند زندگی شان مطابق فرهنگ خودشان باشد.

همچنین در این دیدار آنتی کایکونن گفت: کشور فنلاند با ایران از زمان قدیم و حتی در مدت تحریم روابط دوستانه و خوبی داشته ا ست و امیدواریم که این سفر و سفر وزرای ما که در سال های قبل به ایران انجام گرفت بتواند سطح روابط را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فنلاند اظهار داشت: به تازگی گروه دوستی ایران و فنلاند در پارلمان کشورمان راه اندازی شده است و این تصمیم نشان دهنده علاقه کشورمان به توسعه روابط سیاسی و تجاری با ایران است.

وی در ادامه به اتمام پروژه راه آهن میان ایران و هلسینکی اشاره کرد و افزود: از این پروژه فقط 100 کیلومتر آن در بخش ایران باقی مانده است که امیدواریم با حمایت های دولت کشور ایران این مقدار به زودی به اتمام برسد و این پروژه راه اندازی شود که نفع آن برای هر دو کشور است.

وی با اشاره به نگرانی اتحادیه اروپا از افراطی گری در خاورمیانه و اروپا، تصریح کرد: به نظر می رسد ایران تنها کشور با ثبات در منطقه است و امیدواریم بتوانیم در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی همکاری های بیشتری داشته باشیم.

هیأت پارلمانی فنلاند در پایان از کتابخانه مجلس به خاطر همکاری هایی که با سفارت فنلاند داشته تشکر کردند و خبر از رونمایی ترجمه فنلاندی شاهنامه فردوسی دادند.

 

کد خبر : ۳۶۰۷۲۶