خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

دعوت کالجوراند از ظریف برای سفر به استونی

وزیر امور خارجه استونی از وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در کشورش دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مارینا کالجوراند در نشست خبری مشترک خود با محمدجواد ظریف که صبح امروز در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد، گفت: مایه افتخار است که به ایران سفری دارم. من با آقای ظریف مذاکرات بسیار خوبی داشتم و امیدوار هستم همکاری‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه به دلیل دشواری‌های سیاسی نتوانسته ایم روابط را گسترش دهیم، اظهار داشت: اکنون امکان همکاری در حوزه‌های بین‌المللی وجود دارد و درباره همکاری در گروه‌های مختلف سازمان ملل حرف زدیم. استونی اکنون نامزد عضویت غیردائم شورای امنیت است. ما به عنوان عضوی از اتحادیه اروپایی رابطه خوبی با ایران داریم.

وزیر امور خارجه استونی ادامه داد: از وزیر امور خارجه ایران برای آمادگی در جهت افزایش روابط تشکر می کنم. هفته آینده هم خانم موگرینی به ایران می‌آیند تا روابط را افزایش دهند.

کالجوراند با اشاره به هیات تجاری – اقتصادی همراه خود خاطرنشان کرد: همراه با هیات تجاری در اتاق بازرگانی ایران جلسه داریم و امکان افزایش روابط وجود دارد. استونی در زمینه خدمات الکترونیک و فناوری اطلاعات پیشرو است که امکان همکاری در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: از اینکه اساتید و دانشجویان ایرانی در استونی حضور دارند خشنودیم و خوشحالیم که این افراد استونی را به عنوان محل تحصیل و اشتغال خود قرار دادند.

وزیر امور خارجه استونی با بیان اینکه خوشحال می‌شویم آقای وزیر و هیات همراه را در استونی مورد پذیرایی قرار دهیم، ابراز داشت: در آن سفر می‌توانیم روابط را بررسی کنیم و امیدوار هستیم و روابط پارلمانی را افزایش دهیم. پارلمان ما از یکسال قبل تشکیل شده و هیات دوستی می‌تواند تشکیل شود.

کالجوراند اضافه کرد: من کمتر از یک روز است که در ایران حضور دارم اما در کشور شما احساس نزدیکی می‌کنم.

وی در بخش دیگر از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه کشورش در چه زمینه‌های اقتصادی می‌تواند روابط خود را با ایران توسعه دهد؟ یادآور شد: فضای بسیاری برای بهبود روابط اقتصادی وجود دارد. ایران در اولویت‌های استونی قرار گرفته است، هرچند که ما با ایران فاصله داریم و کشور کوچکی هستیم ولی عضوی از اتحادیه اروپایی هستیم و در خدمات الکترونیکی و فناوری اطلاعات از پتانسیل‌های بسیار خوبی برخورداریم.

وزیر امور خارجه استونی ادامه داد: ما اولین کشوری هستیم که انتخابات را به صورت اینترنتی برگزار کردیم و خدمات بسیاری در این رابطه می‌دهیم، خوشحال می‌شویم تا تجریبات‌مان را انتقال دهیم. ما اعتقاد داریم که خدمات الکترونیکی و فناوری اطلاعات و حمل و نقل حوزه همکاری تجاری خوبی هستند.

کد خبر : ۳۶۰۱۳۱