خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تلاش آمریکا برای مدیریت تنش ایران و عربستان

مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا سطح تنش میان تهران و ریاض مدیریت شده و بیش از این افزایش نیابد.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با یادآوری سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به بحرین و دیدار او با وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس گفت: هنگامی که به دلیل تشکیل شورای همکاری خلیج فارس بازگردیم، می‌بینیم عمده نگرانی اعراب که موجب شکل‌‌گیری شورای همکاری شد، تحولات پس از انقلاب اسلامی بود که همچنان این نگرانی به زعم آنها وجود دارد و مهمترین قدرتی که می‌تواند این نگرانی را مرتفع کند، هم‌پیمانی با آمریکا است.

وی ادامه داد: هم‌پیمانی با آمریکا برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یک جایگاه اساسی است که نمی‌توانند جایگزینی برای آن پیدا کنند و از آن دست بکشند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به سیاست‌های آمریکا در قبال شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: با روی کار آمدن اوباما، شاهد تغییر در سیاست‌ خارجی امریکا هستیم که از جمله آنها تغییر سیاست آمریکا در رابطه با مسائل خاورمیانه است و دستیابی به برجام هم تاثیرات مهمی برجای گذاشته و موجب شده تا امریکایی‌ها به فکر ایجاد ترتیبات جدید امنیتی باشند که به این خاطر شورای همکاری خلیج فارس مانند سابق برای امریکا از اهمیت برخودار نیست.

محبعلی در پاسخ به این سوال که کری در بحرین از ایران برای حل بحران سوریه و یمن کمک خواست. این کمک از نظر امریکا چه معنایی دارد؟ تصریح کرد: آن گونه که امریکایی‌ها درباره سوریه و عراق سخن می‌گویند، مسئله اول‌شان در رابطه با مبارزه با تروریسم و داعش است و با این حال‏، آنها معتقدند که با تحول در نظام سیاسی سوریه، تحولی در جهت حل و فصل بحران سوریه ایجاد نخواهد شد. در همین راستا، امریکایی‌ها برای تکمیل روند سیاسی کمک می‌خواهند و منظورشان احتمالا درباره آینده بشار اسد است.

وی افزود: از سوی دیگر، آمریکایی‌ها علاقه‌مند نیستند که تا نظام سیاسی و ارتش سوریه از بین برود و از سوی دیگر، نمی‌خواهند تا نیروهایی چون علویان و مسیحیان در ساختار سیاسی آینده سوریه به طور کامل حذف شوند. از آنجایی که ایران با این نیروها در سوریه دارای ارتباطات قوی است، به زعم امریکا، ایران می‌تواند در شکل‌گیری نظم نوین سیاسی در سوریه موثر باشد و به آنها یاری رساند تا یک نظام سیاسی متکثر ایجاد شود.

مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع آمریکایی‌ها نسبت به تنش موجود میان ایران و عربستان چیست؟ خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها ضمن آنکه از رقابت میان ایران و عربستان سود می‌برد، افزایش تنش و رسیدن آن به سطح درگیری و جنگ را در راستای منافع ملی خود نمی‌بیند زیرا مجبور به مداخله به نفع عربستان می‌شوند در حالی که آنها تمایلی برای حضور نظامی مجدد در خاورمیانه را ندارند.

محبعلی اضافه کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا سطح تنش میان تهران و ریاض مدیریت شده و بیش از این افزایش نیابد.

کد خبر : ۳۵۹۸۴۵