خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

انکار «واقعیت اجتماعی زن» عواقب ناخوشایندی برای برنامه ریزی کشور دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت روز زن اعلام کرد: انکار «واقعیت اجتماعی زن» یا هر تلاشی برای کمتر از حد واقعی دیدن آن، عواقب ناخوشایندی برای نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهد داشت.

به گزارش ایلنا متن پیام علی ربیعی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه الزهرا و روز مادر به این شرح است:

به نام خدا

انا اعطیناک الکوثر

روزها گاه به یک مناسبت فرخنده می‌شوند و  چه باشکوه روزی که سالروز تولد فاطمه زهرا (س)، بزرگداشت روز زن و زادروز امام خمینی (ره) است. صدیقه طاهره (س) تجلی مهربانی، و منت نهادن خداوند بر پیامبرش، پیوندگاه دو رکن نبوت و امامت است. بی‌تردید تداوم یافتن خاندان رسول خدا از طریق فاطمه زهرا (س) فضلی است از جانب خدا برای زنان، و سیره زندگی او راهی است به سوی سعادت و معرفت بر حیات وی الگویی ستودنی برای زنان جامعه ماست. 

هر بار گرامی داشتن سالروز تولد فاطمه زهرا (س) در جامعه ایرانی، بزرگ داشتن میلیون‌ها زن مسلمان ایرانی است که با تکیه بر ارزش‌های انسانی و اسلامی، هر یک جلوه‌هایی از ارزش‌های شخصیت و زندگی فاطمه زهرا (س) را متجلی کرده‌اند و از این روست که انقلاب اسلامی، سال‌های دفاع مقدس، و حیات اجتماعی جامعه ایرانی متأثر از وجود زن ایرانی است. بزرگداشت روز زن به یاد آوردن سهم عظیم زنان در حیات جامعه ایرانی است. 

زنان اگرچه سهمی مهم در جامعه ایرانی دارند، اما ظرفیتی عظیم‌تر برای ایشان متصور است و امید می‌رود دولت و جامعه موفق شوند پایه‌های شکوفایی شخصی و حضور اجتماعی مؤثرتر زنان را فراهم آورند.  

برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی بیشتر زنان، بدون آگاه شدن از «واقعیت‌ اجتماعی زن» میسر نیست. وقت آن است که جامعه ایرانی آگاهانه، و نه به جبر واقعیت، تعیین‌کنندگی زنان را دریابد. ضروری است نقش زنان در شکل دادن به حیات اخلاقی، سبک زندگی، انگیزه‌های اجتماعی، الگوهای عمل خانواده، زندگی اقتصادی و اشتغال، آینده توسعه، نظامی علمی و تکنولوژی، و حیات سیاسی شناسایی و به رسمیت شناخته شود. 

انکار «واقعیت اجتماعی زن» یا هر تلاشی برای کمتر از حد واقعی دیدن آن، عواقب ناخوشایندی برای نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهد داشت. فقط در سایه به رسمیت شناختن «واقعیت اجتماعی زن» است که شناخت دقیق ذهنیت، گرایش‌ها، فعالیت‌ها و مطلوب‌های زنان، و تحولات اجتماعی ناشی از آن‌ها در دستور کار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی قرار خواهد گرفت و جامعه به خودآگاهی درباره زن می‌رسد. 

ما باید با  الگوی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری «حساس به جنسیت» برای تنظیم‌گری در حوزه‌های مربوط به زنان استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا در عرصه‌هایی نظیر اشتغال‌زایی، کارآفرینی، بهبود معیشت زنان، ارتقای استانداردهای زندگی زنان بالاخص درخصوص زنان آسیب‌پذیر، سیاست‌های بیمه‌ای، زنان در محیط کار و همه عرصه‌های دیگری که به زنان ارتباط دارد، «سیاست‌گذاری حساس به جنسیت» و مبتنی بر «عدالت جنسیتی» را مد نظر قرار دهیم. 

 هم‌چنین بر ظرفیت عظیم موجود در سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه زنان آگاه هستیم و بر این باوریم که هنوز بخش عظیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده است. می‌کوشیم تا این سازمان‌ها را در زمینه امور زنان فعال سازیم و از همین جا نیز اعلام می‌کنم ما نیازمند مشارکت ایشان هستیم. بی‌گمان ارتقای کیفیت زندگی زن ایرانی و تحکیم خانواده نیازمند ترکیبی از سیاست‌گذاری حساس به جنسیت، رعایت عدالت جنسیتی، و مشارکت فعال خود زنان در تعیین سرنوشت خویش است. 

در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان بخشی از دولت تدبیر و امید، با زنان تولیدگری مواجه هستیم که نه تنها در زندگی شخصی و خانوادگی خود موفق بوده اند بلکه در زمینه کار و تولید خوش درخشیده اند. زنانی که در عرصه کارآفرینی، نویسندگی، تولید و آنها در که در کارخانه ها و مزارع تلاش می کنند قابل تقدیر هستند. در این دولت، وظیفه اخلاقی و انسانی داریم که چتر حمایت خود را بر سر زنان بی سرپرست و بد سرپرستی که با وجود فشارهای زندگی، شرافتمندانه کار و تلاش می کنند بگسترانیم. از خداوند می خواهم که ما را در این راه حمایت کند.

علی ربیعی

کد خبر : ۳۵۷۷۷۵