خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در باکو به ایلنا خبر داد؛

تشکیل کارگروه معاونان وزرای نفت ایران و آذربایجان/ حجم مبادلات غیرنفتی تهران - باکو یک میلیارد دلار است

سفیر ایران در باکو گفت: در دولت یازدهم روابط ایران و آذربایجان روند تازه‌ای به خود گرفته است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، درباره روند روابط تهران و باکو در سال 94 گفت: سال 1394 سال مهم و پر رونقی در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان تلقی شده و نشان از موفقیت دیپلماسی فعال ایران در این کشور دارد.

او با بیان اینکه در دولت یازدهم روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روند تازه‌ای به خود گرفته است، اظهار داشت: با توجه به تاکید دولت یازدهم و شخص آقای روحانی مبنی بر بهبود و گسترش روابط با همسایگان و نظر به آنکه در میان همسایگان، تهران بیشترین اشتراکات دینی، تاریخی، مذهبی، زبانی و فرهنگی و... را با باکو دارد، می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رشد خوبی در روابط‌شان با یکدیگر داشته‌اند به نحوی که سطح دیدارهای مقام‌ها از سطح وزرای امور خارجه به سطح روسای جمهور رسیده است و در همین چارچوب، آقایان روحانی و الهام علی‌اف پنج بار در دو سال گذشته با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به حجم مراودات و رفت و آمدهای مسئولان دو کشور در سال 94 اظهار داشت: سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران، سفر رئیس مجلس عالی نخجوان به تبریز، انجام دوازده سفر در سطح وزیر و بیش از بیست سفر در سطوح دیگر مقام‌های ارشد از جمله استانداران آذربایجان شرقی و گیلان به جمهوری آذربایجان و استاندار آذربایجان غربی به نخجوان، برگزاری یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران، برگزاری نهمین اجلاس فرماندهان مرزبانی، برپایی نشست سه‌جانبه فرماندهان مرزبانی ایران، روسیه و آذربایجان در باکو نشانگر حجم قابل توجه سفرهای مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور است.

پاک‌آیین ادامه داد: در عین حال، سفرهای هیات‌های رسانه‌ای و نمایندگان بخش‌های خصوصی دو کشور و امضای نزدیک به بیست سند همکاری از جمله مهمترین رویدادها در مناسبات تهران و باکو در سال 1394 است.

تقویت اعتماد تهران و باکو با سفر علی‌اف به ایران

وی با بیان اینکه سفر الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در اسفند سال 1394 و امضای دوازده سند همکاری حسن ختام خوبی برای همکاری‌های دوستانه دو کشور در سال 94 بود، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان انجام این سفر را نشان از تقویت اعتماد و اراده قوی روسای جمهور برای توسعه روابط تهران - باکو ارزیابی کردند. در عین حال، سفر آقای ربیعی وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی به باکو در تاریخ 26 فروردین ماه 1394، سفر سردار حسین دهقان وزیر دفاع به منظور توسعه همکاری‌های نظامی و دفاعی در 31 فروردین ماه 1394 و سفر حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات در 21 اردیبهشت ماه 1394 نشان از تنوع حوزه‌های همکاری در بخش‌های اقتصادی، دفاعی و امنیتی دارد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با یادآوری دیگر همکاری‌های تهران و باکو خاطرنشان کرد: امضای توافقنامه مربوط به تشکیل «کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب» توسط جاوید قربان‌اف رئیس شرکت راه‌آهن آذربایجان و محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران در 18 مهر ماه نیز گام مهمی در حوزه حمل و نقل بود. سه نوبت انتقال حدود 50 زندانی ایرانی از زندان‌های جمهوری آذربایجان برای گذراندن بقیه محکومیت‌شان در ایران هم از تحولات مهم روابط تلقی می‌شود.

پاک‌آیین سفر وزیر اقتصاد و برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران -29 آذر لغایت 2 دی ماه 1394– را نقطه عطف مهمی در همکاری‌های اقتصادی دو کشور دانست و یادآور شد: کارشناسان، برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را برای دو کشور حائز اهمیت قلمداد کردند. بدیهی است که برگزاری این نشست‌ها می‌تواند راهگشا و مبنای مثبت و سازنده‌ای برای مقام‌های دوکشور در تمامی زمینه‌ها به منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده تهران و باکو باشد. در چند سال گذشته، مقام‌های ایران و جمهوری آذربایجان در دیدارهای دو جانبه بر افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف سه میلیارد دلار توافق کرده‌اند.

او افزود: همکاری‌های تنگاتنگ شرکت دولتی نفت آذربایجان، سوکار و شرکت ملی نفت ایران در سال 2015 میلادی و سفرهای مسوولان این شرکت‌ها به کشورهای یکدیگر نیز جلب توجه می‌کند. در جریان سفر هیات شرکت دولتی نفت آذربایجان، سوکار به ایران نیز تفاهمنامه به کارگیری فناوری نانو در صنعت نفت امضا شده است. آذربایجان و ایران گروه کاری ویژه در سطح معاونان وزرا مربوط به سرمایه‌گذاری را تشکیل داده‌اند.

اجرایی شدن برجام موجب خشنودی آذربایجان شد

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با یادآوری اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها ابراز داشت: در سال 94، لغو تحریم‌های اعمالی علیه جمهوری اسلامی از سوی قدرت‌های جهانی و موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک مشهور به برجام باعث خوشنودی آذربایجان شد. آنها از نخستین کشورهایی بودند که دستیابی به برجام و همچنین اجرایی شدن آن را به ایران تبریک گفتند.

پاک‌آیین با بیان اینکه در سال 1394 امنیت در مرزهای دو کشور حاکم و مرزهای دوستی دو کشور همراه با آرامش بود، عنوان کرد: تقویت تعاملات مرزبان‌ها و سفرهای سردار قاسم رضایی فرمانده نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به باکو و نخجوان برای بررسی مسایل مرزی و گفت‌وگو با الهام علی‌اف رئیس جمهور و الچین قلی‌اف فرمانده مرزبانی آذربایجان و در نهایت برگزاری اجلاس سه جانبه مرزی ایران، روسیه و آذربایجان در باکو در اسفند ماه از نقاط مهم تعاملات ایران و جمهوری آذربایجان است.

او درباره سطح روابط اقتصادی و مبادلات تجاری کونی ایران و آذربایجان بیان کرد: در آماری که در سمینار سفرا در تهران از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد جمهوری آذربایجان هشتمین واردکننده صادرات غیرنفتی ایران است و در میان همسایگان در رده سوم قرار دارد و در میان همسایگان غیرعرب، نخستین واردکننده صادرات ایران است. این آمار نسبت به گذشته رشد خوبی را نشان می‌دهد.

حجم مبادلات رسمی غیرنفتی یک میلیارد دلاری ایران و آذربایجان

سفیر ایران در باکو اضافه کرد: حجم مبادلات رسمی غیرنفتی ما بیش از ٥٠٠ میلیون دلار است. موازنه این مبادلات هم به نفع ایران است که بیش از ٣٠٠ میلیون دلار است. اضافه بر آن، ما سالانه حدود ٢٥٠ میلیون دلار از سوآپ گاز آذربایجان به نخجوان و ٢٥٠ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری در حوزه شاه‌دنیز دریای خزر درآمد داریم و مجموعا بیش از یک میلیارد دلار حجم مبادلات اقتصادی دو کشور است.

پاک‌آیین با تاکید اینکه روابط دو کشور در در سال 1394 در اکثر زمینه‌ها، منجر به تامین منافع طرفین شد و نماد دیپلماسی برد - برد بود، گفت: در این نوع تعامل هر دو کشور برنده شده و منافع خود را تامین کردند و اراده لازم برای توسعه روابط و تأمین منافع متقابل ایجاد شد. طبعا تداوم این امر، موجب پایداری و ثبات در مناسبات دو کشور خواهد شد.

او ادامه داد: استفاده از فرصت‌ها و مقابله مشترک با تهدیدهای با توجه به اراده سیاسی رؤسای جمهوری دو کشور، می‌تواند روابط ایران و جمهوری آذربایجان را به نوعی از روابط راهبردی ارتقا داده و منافع درازمدت دو ملت را تأمین کنند.

کد خبر : ۳۵۷۵۰۹