خبرگزاری کار ایران

حمید بعیدی‌نژاد:

هیچگاه برای حل بحران سیاسی سوریه این‌ مقدار آمادگی وجود نداشته است

مدیر کل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در پی حوادث تروریستی روز گذشته در بروکسل گفت: «با وجود اذعان به وجود جنگ در اروپا چرا اینقدر در برابر قلب مرکز طراحی و اجرای این نوع عملیات تروریستی در عراق و به‌ویژه سوریه مماشات می‌شود.»

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی نژاد در واکنش به حوادث مرگبار روز گذشته در بروکسل در مطلبی نوشت: «باز هم در ادامه انفجارات قبلی در فرانسه، ترکیه و چند شهر اروپایی و آمریکایی، گروه‌های تروریستی این‌بار شهر بروکسل را هدف قرار دادند. بروکسل این‌بار به‌نحو شدیدی تا این لحظه هدف چهار انفجار انتحاری شدید قرار گرفته است. ابعاد موضوع هنوز کاملا روشن نیست. نه تنها پلیس بلژیک بلکه پلیس هلند بلافاصله از مردم و اتباع خود خواستند که در خانه‌ها بمانند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که این اروپاست که مورد حمله قرار گرفته است و ما اینک در جنگ بسر می‌بریم.»

وی ادامه داد: «هر انسان آزاده‌ای این حملات را محکوم می‌کند. آدم‌کشی و ایجاد ترور و وحشت نمی‌تواند و نباید مورد حمایت قرار بگیرد. بی‌شک مرتکبین این حملات باید سریعا مورد مجازات قرار بگیرند.»

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: «اما واقعا انسان در نمی‌یابد که با وجود اذعان به وجود جنگ در اروپا چرا اینقدر در برابر قلب مرکز طراحی و اجرای این نوع عملیات تروریستی در عراق و به‌ویژه سوریه مماشات می‌شود. جز این به ذهن انسان نمی‌رسد که حرص و ولع بهره‌مندیهای سیاسی در سیاستمداران خیلی وقتها بر قصد ریشه‌کن کردن مرکز این خشونت غالب می‌شود و نتیجه آن هم می‌شود کُندی در اقدام عملی و فوری برای مقابله با تروریستها.»

او افزود:« اما بپذیریم که دیگر راهی نمانده است. باید تمام عزم خود را جزم کنیم که ملاحظات سیاسی را کنار بگذاریم و تصمیم جدی برای مقابله با داعش و تمامی دیگر گروه‌های تروریستی را عملی کنیم. مردم بی‌گناه متاسفانه تاوان این را می‌دهند که برخی از سیاستمداران دوست دارند این گروه‌های تروریستی بمانند تا بتوانند به برخی اهداف سیاسی آنان کمک کنند. بگذارید خود را فریب ندهیم، اگر مایلیم این گروه‌های تروریستی بمانند تا به اهداف برخی سیاستها کمک کنند، باید خطر این را هم بپذیریم که بر صورت خود ما و مردم هم پنجه بکشند و از این دست عملیات تروریستی را هم شاهد باشیم.»

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: «امروز مردم خیلی از شهرهای سوریه مرتبا چنین دردهای جانکاه و عمیقی را تحمل می‌کنند. شهرهایی در زیر گلوله و آتش وعملیات نظامی روزمره که طی این درگیری‌ها گروه‌های متعددی از خودی و بیگانه برای کنترل شهرها با هم در نبردی خونین هستند. حلب این شهر تاریخی یکی از همین شهرهاست. شهری که نیروهای مختلف نظامی و شبه نظامی شامل نیروهای داعش و جبهةالنصره در خارج از حومه شهر و نیروهای نظامی مخالف دولت بشار اسد در بخش‌هایی از داخل شهر مستقر شده‌اند و هر روز با حمایت‌های وسیع نظامی و مالی که از آنان صورت می‌گیرد، در تلاش برای اشغال بخش‌های دیگر شهر هستند.»

وی ادامه داد: «شهر حلب امروز شهری است با دو قلمرو؛ منطقه اصلی شهر با جمعیتی حدود 600 هزار نفر که دو سوم کل جمعیت حلب را شامل می‌شود که در کنترل نیروهای دولتی است و بخش‌هایی دیگر از شهر با جمعیتی حدود 300 هزار نفر که در کنترل مخالفان دولت سوریه قرار دارد. بله جنگ و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه دیر زمانیست که در جریان است.»

بعیدی‌نژاد گفت: «طی چند ماه گذشته با پشتیبانی حملات هوایی روسیه، نیروهای ارتش سوریه توانستند پیشروی‌های خیلی مهمی در برخی نقاط مهم سوریه از جمله نواحی شهر حلب و بیرون راندن تروریست‌ها از آن مناطق داشته باشند بطوری‌که زنگ‌های خطر برای حامیان گروه‌های مخالف مسلح در سوریه بصدا درآمد. شرایط چنان تغییر یافت که با تهدیدهای به‌عمل آمده بویژه توسط عربستان، روند پیشرفت مذاکرات گروه‌های سوری در ژنو با ابهاماتی مواجه شد. بی‌شک چنانچه از روند پیشروی نیروهای دولتی بر می‌آمد، پیشروی نیروهای نظامی سوریه در برخی نقاط از جمله در حلب می‌توانست به آزادسازی مناطق راهبردی بیشتری هم بینجامد.»

او افزود: « در کنار آزادسازی مناطق مهمی از شهرها، راهها و مسیرهای بسیار مهم مواصلاتی و انتقال کمک‌های لجستیک در این کشور نیز در اختیار نیروهای دولتی سوریه قرار گرفته بود. اما ظاهرا فشارها و تهدیدهای سیاسی دایر بر خطر بن‌بست در فرآیند سیاسی مذاکرات گروه‌های سوری در ژنو، روس‌ها را مجاب کرد که به حملات نیروهای هوایی خود وقفه‌ای داده و برای امکان پیشرفت مذاکرات درسطح سیاسی، هواپیماهای جنگنده خود را از سوریه خارج کنند.»

بعیدی‌نژاد تأکید کرد: «اینک با توازنی که در جبهه‌های نبرد محقق شده‌است، باید انتظار داشت که گروه‌های مسلح غیر داعش و جبهة النصره و حامیان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آنها، بین پیشرفت در مذاکرات سطح سیاسی در ژنو و یا امکان حذف نظامی از صحنه عملی سوریه یکی را انتخاب کنند. دولت سوریه با ابتکار عمل نیروهای خود و با همکاری‌های نزدیک نظامی روسیه، همکاری‌های مستشاری ایران و انگیزه‌های نیروهای داوطلب شرکت کننده در درگیریهای سوریه، بخوبی توان نظامی خود را با طراحی مجموعه عملیاتی که در این هفت ماه گذشته به آزاد سازی مناطق مهمی در نواحی مختلف انجامید نشان داده است.»

او ادامه داد: «مدالیته حل و فصل بحران سوریه کاملا مهیاست و اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد دولت و گروه‌های سوریه با ایجاد فضای جدید می‌توانند با تعیین نقشه راه مشخصی که چارچوب آن‌ را قطعنامه شورای امنیت فراهم کرده است به اقدامی جدی و عملی برای پایان دادن به بحران چند ساله این کشور با هدف تامین امنیت و آرامش مردم جامه عمل بپوشانند.»

بعیدی نژاد افزود: «هیچگاه برای حل بحران سیاسی سوریه این‌مقدار آمادگی از همه اطراف به‌وجود نیامده است و باید همه تلاش کنند که این آخرین امید حل بحران موفق باشد، پایان بحرانی که نه تنها به آلام مردم سوریه پایان دهد بلکه زمینه جدی مقابله مشترک و همگانی برای شکست مرکز فرماندهی هدایت تروریسم را نیز فراهم کند. »

کد خبر : ۳۵۶۸۳۱