خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست شورایعالی و مدیران عامل مناطق آزاد:

سال ۹۵، سال امید و تلاش برای رونق اقتصادی است

رییس‌ جمهوری ، برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با اقدام، عمل، برنامه‌ریزی و پرهیز از شعار محقق می‌شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست شورای عالی و مدیران عامل مناطق آزاد، کاستن از آسیب‌پذیری اقتصاد و توانمند کردن آن برای مقاومت در شرایط سخت را از اصول اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهارداشت: یکی از بخش‌های مهم و مورد تأکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تعامل سازنده با دنیاست و مسیر دولت یازدهم از خرداد ۹۲ اقتصاد مقاومتی بوده و هست.

رییس‌ جمهوری کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، افزایش صادرات غیرنفتی و تراز مثبت صادرات نسبت به واردات، کاهش تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش صادرات و تقویت اعتماد ملی با عمل به وعده‌ها را جزو سیاست‌های دولت یازدهم دانست و گفت: عمده این‌ها نکاتی است که درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته‌اند.

روحانی سال ۹۵ را سال حرکت، امید و تلاش بیشتر برای رشد و رونق اقتصادی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: مناطق‌ آزاد باید پیشران و پیشگام در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند.

رییس‌ جمهوری افزود: پیشبرد و اجرای عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد به معنای جذب سرمایه، فناوری و تولید و صادرات بیشتر است.

رییس‌ شورای اقتصاد با تشریح سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم به ویژه در حوزه‌های کاهش تورم و خروج از رکود گفت: کاهش پایدار نرخ تورم و تک رقمی کردن آن، سیاست پایدار دولت یازدهم بوده و هست و در این راستا موفق شدیم نرخ تورم را از ۴۱ درصد سال ۹۲ به رقم ۱۱. ۳ درصد در اسفند ۹۴ برسانیم.

روحانی هدف‌گذاری دولت در بخش رونق اقتصادی در سال ۹۵ را رسیدن به رشد ۵ درصدی ذکر کرد و گفت: باید بر تلاش‌ها برای رشد و رونق اقتصادی و شکستن کامل رکود افزوده شود و بانک‌ها باید در این عرصه وارد میدان شوند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به کاهش یک ششمی درآمدهای نفتی دولت به ویژه در سال ۹۴ افزود: در بخش خروج از رکود، دولت یازدهم به رغم همه مشکلات موفق شد ضمن خارج کردن اقتصاد از دوره رکود، رشد ۳ درصدی را در سال ۹۳ محقق کند که البته این رشد در یک سری بخش‌ها بالا‌تر و در یک سری بخش‌ها نیز کمتر بود.

روحانی در ادامه به دستاوردهای دولت در حوزه سیاسی اشاره کرد و گفت: ملت ایران در سال ۹۴ و در روند مذاکرات ۱+۵ موفق شد به یک پیروزی بزرگ و کم نظیر سیاسی و حقوقی در تاریخ ایران دست یابد.

رییس‌ جمهوری ضرورت بهره‌گیری از فضای پسابرجام و پساتحریم‌ را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: نابود کردن، پیوسته کاری آسان و به‌‌ همان میزان درست کردن امور نیز بسیار دشوار است و ملت آگاه، باهوش و دارای درک و بینش سیاسی بالا در جریان انتخابات هفتم اسفند ماه، با زبان رأی و با استفاده از صندوق‌های آرا، سخن و دیدگاه خود را بیان کرد.

روحانی با اشاره به اینکه شرایط برای یک تحرک بزرگ اقتصادی در کشور آماده است، گفت: بسیاری از دشمنان ملت ایران از توافق هسته‌ای شدیداً عصبانی هستند و تلاش خود را برای ایجاد مانع در مسیر بهره‌گیری از دستاوردهای پساتحریم و پسابرجام بکار گرفته‌اند و ما باید با اراده مستحکمتر بتوانیم از فضای جدیدی که فراهم شده در مسیر توسعه و رونق کشور بهره بگیریم.

رییس‌ جمهوری، ضرورت توجه به اشتغال در طرح‌های توسعه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه در سال‌های کثرت درآمدهای نفتی، اشتغال خالص کشور بسیار پایین بود که این روند باید اصلاح شود. اشتغال خالص و پایدار به عنوان یکی از نکات مورد تأکید دولت یازدهم با افزایش بهره‌وری، رونق اقتصادی و آوردن تکنولوژی امکان پذیر است.

روحانی افزود: هنر، ذوق و توانمندی ایرانی باید در بخش‌هایی همانند کفش و پوشاک نیز با توجه به ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی که دارند، نمایان شود و بی‌تردید ما قادریم بازارهای منطقه را در این حوزه‌ها از آن خود کنیم.

رییس شورای اقتصاد همچنین به دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از محصولات غذایی استراتژیک که یکی از سیاست‌های مورد تأکید در بخش اقتصاد مقاومتی است، ما به خودکفایی دست یافته‌ایم به گونه‌ای که هم اکنون ذخایر مواد غذایی استراتژیک به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است.

رییس‌ جمهوری با بیان اهمیت بهره‌وری از منابع محدود آبی کشور، گفت: استفاده بهینه از منابع آبی در ایران به عنوان کشوری خشک باید بیش از پیش مورد توجه ویژه قرار گیرد.

روحانی ضرورت نوسازی خطوط هوایی کشور را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه یکی از اثرات اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فراهم شدن امکان خرید هواپیماهای جدید بود، اظهار داشت: مردم ایران طبق آخرین آماری که وزیر راه اعلام کرد در سال گذشته ۴. ۵ میلیارد دلار برای خرید بلیت هواپیما از شرکت‌های خارجی هزینه کرده‌اند و با وجود اینکه ممنوعیت خرید هواپیما و صدور پسته و فرش جزو تحریم‌های هسته‌ای نبود، اما با توانمندی مذاکره کنندگان ایرانی، این تحریم‌ها نیز برداشته شد و روند خرید هواپیما‌ها برای ایجاد امنیت پروازهای هوایی و رفاه بیشتر مردم آغاز شده است.

رییس جمهوری تقویت بیش از پیش زیرساخت‌ها در مناطق آزاد را برای سرمایه‌گذاری ضروری دانست و با تاکید بر شتاب دادن به رونق اقتصادی شهرهایی همانند آبادان و خرمشهر، گفت: خرمشهر باید خرم‌ترین شهر ما و آبادان نیز باید به آباد‌ترین شهر کشور تبدیل شود و هر کاری که در این راستا انجام دهیم با توجه به رشادت‌های مردم این دو شهر در دوران جنگ تحمیلی اندک است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مناطق آزاد و بویژه چابهار به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: چابهار به عنوان محل اصلی پیوند ایران به خارج و مبدأ یک کریدور بسیار مهم شمال به جنوب، دارای آینده‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

رییس‌ جمهوری در ادامه سخنان خود به تغییرات محسوس در منطقه آزاد تجاری کیش طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال ۹۵ سال بسیار ویژه برای مناطق آزاد در جهت بهره‌برداری کامل از پسابرجام خواهد بود و مبنای کار و تابلوی راهنمای ما در این حوزه، بند یازده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

در ابتدای این جلسه، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری و مدیران عامل مناطق آزاد کیش، انزلی، ماکو، قشم، اروند، ارس و چابهار، گزارش‌های جداگانه‌ای را به طور خاص از دستاوردهایی که طی یکسال گذشته در اجرای چهار محور اقتصاد مقاومتی یعنی جذب فناوری و سرمایه خارجی، گسترش تولید و توسعه صادرات به دست آورده‌اند، ارائه کردند.

کد خبر : ۳۵۶۷۲۲