خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران؛

نحوه رسیدگی یا تصویب طرح‌های چندماده‌ای در هیأت رئیسه مجلس بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نادران درخصوص نحوه رسیدگی یا تصویب طرح‌های چند ماده‌ای، بیان کرد: این موضوع در هیأت رئیسه مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، الیاس نادران در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به مواد ۲۰۱، ۱۵۳ و ۱۵۴ افزود: در ماده ۲۰۱ اشاره‌ای به طرح‌های ارجاعی از سوی شورای نگهبان شده و اینکه مصوباتی که به شورا برگشته باید از چه طریقی مورد بررسی قرار گیرد. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در ماده ۱۵۳ رویه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در شور دوم، ترتیبی لحاظ شده است و در ماده ۱۵۴ نیز اشاره شده که در شور دوم طرح‌ها و لوایح درباره اصل مواد مذاکره به عمل نمی‌آید. 

او یادآور شد: در زمان بررسی لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مواد مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که همگی آن‌ها مورد رأی گیری قرار گرفت در حالی که هیچ پیشنهاد موافق یا مخالفی نداشت لذا نیازی به رأی گیری نبود و باید ابتدا قرائت می‌شد و بعد از اتمام آن به طور کلی مورد رأی گیری قرار می‌گرفت. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: باتوجه به اصلاحی که در آیین نامه صورت گرفته باید تأمل شود و بدون شک آن را در هیأت رئیسه بررسی خواهیم کرد.

لاریجانی با یادآوری اینکه در فصل آخر مذاکرات هسته‌ای مشخص نبود که چه زمانی به نتیجه خواهد رسید که براساس آن لایحه بودجه ارائه شود موجب تاخیر در ارائه بودجه شد بیان داشت: در صورت تاخیر آیین نامه راهی پیش بینی کرده است که باید براساس آن لایحه دو دوازدهم ارائه شود و من‌‌ همان موقع به آقای روحانی آیین نامه را نشان دادند و ایشان نیز پذیرفت. 

او با ابراز بی‌اطلاعی از اینکه چرا دولت در این فاصله لایحه را دیر به مجلس داد خاطرنشان کرد: باید زود‌تر این لایحه را به مجلس می‌دادند و مقدمه‌ای که بر لایحه دو دوازدهم نوشته‌اند نیز مقدمه به جایی نیست چرا که خود آقای نوبخت و دوستانشان می‌دانند که مجلس تلاش خود را انجام داد و هرچند که زمان ضیق بود ولی کمیسیون تلفیق تلاش کرد که بودجه را برساند ولی از آنجا که شما لایحه را دیر ارائه دادید با توجه به اینکه کمیسیون‌ها باید نظر دهند و بحث بر سر کلیات و درآمد‌ها و هزینه‌ها صورت گیرد لذا‌‌ همان طور که اوایل عرض کردم تصویب لایحه بودجه امکان پذیر نیست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تقاضا از دیگر نمایندگان جهت خودداری از تذکر مجدد درباره مقدمه‌ای که دولت بر لایحه بودجه دو دوازدهم نوشته است، گفت: ایرادات مطرح شده نسبت به این مقدمه غلط نیست.

کد خبر : ۳۵۵۲۴۹