خبرگزاری کار ایران

نکو در گفت‌وگو با ایلنا:

عارف و لاریجانی حقوق ملت را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس نهم گفت: عارف و لاریجانی حقوق ملت را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند.

ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیروزی ائتلاف اصلاح‌طلبان و «لیست امید» در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها، اظهار کرد: مردم با حضور پرشور خود پای صندوق‌ها در تهران و بسیاری از نقاط کشور و رای خود، پیامشان را که در راستای حمایت از دولت و اقدام‌های مثبتی که در حدود سه سال اخیر صورت گرفته، اعلام کردند.

او در تشریح رقابت بر سر نشستن بر صندلی ریاست مجلس دهم، یادآور شد: فکر می‌کنم بیش از آن‌که رقابت آقایان عارف و لاریجانی در این خصوص تاثیرگذار باشد، چگونگی ائتلاف آقای عارف و لاریجانی تکلیف این مهم را مشخص می‌کند.

عارف و لاریجانی حقوق ملت را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس دهم اضافه کرد: عارف و لاریجانی هردو به قدری از خودگذشته هستند و آن‌چنان حقوق ملت را بر منافع شخصی خود رحجان می‌بخشند که برای کسب ریاست مجلس با یکدیگر وارد مجادله و دعوای سیاسی نشوند و هر دو نفر به مرتبه‌ای رسیده‌اند که برای کسب کرسی ریاست مجلس به هر ابزاری متوصل نشوند و فکر می‌کنم هر رقابتی که در این مسیر شکل بگیرد، قطعاً مسلامت‌آمیز خواهد بود و حامیانشان نیز پرخاشگری نخواهند کرد.

نکو با تاکید بر رای بالای عارف در پایتخت و مدیریت عاقلانه لاریجانی در جریان بررسی برجام در مجلس نهم، اعلام کرد: هر دو سعی خواهند کرد که فضایی آرام را در مجلس پیگیری کنند و درصدد ایجاد فضایی معتدل در مجلس خواهندبود و باوجود انتقادهایی که هر کدام از زاویه‌دید خود به عملکرد دولت دارند، از آن‌جا که افکار هر دو در جهت برنامه‌های دولت نسبتاً به هم نزدیک است، تایید دولت ازسوی این دو نفر، آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد در زمان رای‌گیری برای ریاست، تردیدهای مطرح شود که چگونه یکی از این دو نفر انتخاب شود و این مسئله طبیعی خواهد بود اما آن‌چه مسلم است، این رای‌گیری در فضایی دوستانه انجام خواهد شد و درصورتی که رقابت کاملاً سیاسی و مرزبندی‌شده برای کسب کرسی ریاست صورت بگیرد، مجلس خوبی نخواهیم داشت و خساراتی به همراه خواهد داشت.

مشکلات مجلس نهم ناشی از دعوا بر سر کرسی ریاست بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نحوه انتخاب هیات‌رئیسه در مجلس نهم، گفت: به یاد داریم که رقابت کاملاً سیاسی و نسبتاً غیردوستانه در زمان انتخاب رئیس مجلس نهم، چگونه پیش رفت و گمان می‌کنم بسیاری از مشکلات در طول فعالیت چهارساله مجلس نهم، ناشی از همین رقابت سیاسی غیردوستانه در روزهای نخست بود.

نکو با اشاره به وجود دو دیدگاه درخصوص نحوه انتخاب رئیس مجلس دهم، اعلام کرد: یکی دیدگاه این است که این رقابت در آرامش انجام خواهدشد و هرکدام از این دو نفر پس از پیروزی، از حمایت طرف مقابل برخوردار خواهد بود.

او ادامه داد: دیدگاه دوم این است که آقایان عارف و لاریجانی به نوعی ائتلاف با یکدیگر برسد و به صورت توافقی و به‌نوبت، در طول چهارسال مجلس را اداره کنند.

ائتلاف تاریخی دو رئیس در مجلس دهم

نکو در پایان اعلام کرد: به نظرم سناریوی دوم محتمل‌تر خواهد بود و اگر بنابه هر مصلحتی در سال نخست ریاست به عهده لاریجانی باشد، احتمالاً در سال‌های بعدی شاهد تغییراتی در هیات‌رئیسه خواهیم بود و گمان می‌کنم برای نخستین بار در تاریخ مجالس، دو نفر در طول چهارسال بر کرسی ریاست بنشینند.

کد خبر : ۳۵۵۰۴۴