خبرگزاری کار ایران

آیت الله کوشا:

مرحوم برقعی هیچ‌گاه متملق نبود/ شکر نعمت قدرت، رسیدگی به محرومان است

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: مرحوم آیت الله برقعی هیچ‌گاه متملق نبود و حرف بیهوده نمی‌زد؛ در چارچوب شریعت حرکت می‌کرد، متخلق به اخلاق حسنه اسلامی و متواضع و فروتن بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله محمدعلی کوشا، شب گذشته (جمعه ۲۱ اسفند ۹۴) در مراسم هفتمین شب ارتحال آیت الله سیدرضا برقعی مدرسی(ره) از یاران امام خمینی(ره) که با حضور علما، مراجع تقلید و اقشار مختلف مردم در مسجد امیرالمؤمنین(ع) شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم تأکید دارد که تقوای الهی برای یک مقطع زمانی خاص نباشد، بلکه در همه احوالات انسان و از جمله در زمانی که انسان به مقام و منصب خاصی دست پیدا می‌کند، تقوا را رعایت کرده و از جاده عقل و شرع منحرف نشود. 

وی با بیان اینکه قرآن کریم علاوه بر شکر زبانی به درگاه خداوند، بر روی شکر عملی نیز تأکید دارد، گفت: شکر عملی یعنی اگر خداوند نعمتی به انسان داد، از آن نعمت درست استفاده شود و برای مثال شکر علم و دانش، نشر و گسترش آن و شکر قدرت، رسیدگی به محرومان جامعه است و اصولا هر نعمتی شکر مخصوص به خود را دارد. 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین واژه صبر در قرآن کریم پرداخت و گفت: صبر در قرآن کریم در معانی متعددی استعمال شده که فقط یکی از مصادیق آن عجله نکردن است؛ عمده معنی صبر در کتاب خدا، استقامت در هدف است. 

وی در ادامه با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم آتش جهنم بر چند گروه حرام شده است، اظهار کرد: آتش جهنم و عذاب الهی بر چند گروه حرام شده که از جمله آن‌ها، کسانی هستند که متین و با وقار حرکت کرده و زندگی کنند، کسانی که نرم خو باشند و خشن نباشند، کسانی که خونگرم باشند و با مردم احساس نزدیکی کرده و از آنان فاصله نگیرند، و کسانی که در زندگی آسانگیر باشند. 

آیت الله کوشا گفت: به گفته قرآن باید با کسانی معاشرت کرد که دیدار او انسان را به یاد خدا انداخته و سخنش بر علم و دانش شما بیافزاید؛ همچنین عمل و کردار او شما را در مقابل دنیا، به آخرت راغب و متمایل کند. 

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قلب سلیم آن است که انسان را از حب دنیا فاصله داده، جای شیطان در آن نباشد و خدا در آن نفوذ داشته باشد، به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت الله سیدرضا برقعی اشاره کرد و گفت: این عالم فقید، از مدرسان عظیم الشأن حوزه علمیه بود. 

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مرحوم آیت الله برقعی در سن ۲۵ سالگی به جرگه یاران امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب پیوست، گفت: مرحوم آیت الله برقعی در سال ۱۳۴۶ در سالروز شهادت امام صادق (ع) در مدرسه فیضیه به طرفداری از امام راحل و ضدیت با رژیم شاه سخنرانی کرد، به گونه‌ای که مورد تعقیب دستگاه آن روز قرار گرفت و در ‌‌نهایت طبق رهنمود مرحوم آیت الله منتظری راهی نجف شد تا از دستبرد ساواک مصون باشد؛ در نجف نیز جزء ملازمان و نزدیکان امام خمینی (ره) شد و همواره در کلاس‌های درس ایشان حضور می‌یافت. 

وی اضافه کرد: پس از انقلاب نیز مرحوم آیت الله برقعی حدود ۱۰ سال با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در امارات بود و واقعا در آنجا موفق عمل کرد؛ پس از آن نیز به قم می‌آید و در بخش استفتائات مرحوم آیت الله منتظری و پس از آن در دفتر آیت الله بیات زنجانی فعالیت می‌کردند؛ همچنین ایشان به اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم اضافه شده و از اعضای فعال گروه علمی و منشأ خدمات بسیاری بودند. 

آیت الله کوشا با بیان اینکه مرحوم آیت الله برقعی تربیت یافته مکتب امام خمینی (ره) و مرحوم آیت الله منتظری بود، گفت: صفای نفس از ویژگی‌های خاص مرحوم برقعی بود و هیچ‌گاه ایشان را زیاده خواه و متکبر نمی‌دیدیم؛ همواره بسیار متواضع و با همگان مهربان بودند. 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مرحوم آیت الله برقعی انس با قرآن بود، گفت: در تربیت شخصیت وجودی مرحوم برقعی، نقش امام خمینی (ره) و نقش شهید بین الملل شهید محمد منتظری بسیار مؤثر بود. 

این استاد حوزه اضافه کرد: مرحوم آیت الله برقعی هیچ‌گاه متملق نبود و حرف بیهوده نمی‌زد؛ در چارچوب شریعت حرکت می‌کرد و متخلق به اخلاق حسنه اسلامی و متواضع و فروتن بود. 

وی در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های مرحوم آیت الله برقعی توجه و توسل به مکتب اهل بیت (ع) بود، گفت: هر سال در ایام فاطمیه (س) جلساتی در منزل مرحوم برقعی برگزار می‌شد و رحلت ایشان نیز در این ایام رخ داد که نشان از پیوند خاص این عالم فقید با اهل بیت (ع) باشد.

کد خبر : ۳۵۴۸۶۱