خبرگزاری کار ایران

دستور بابک زنجانی به وکلای ایرانی و خارجی:

کاری به حکم نداشته باشید، فقط پول را برگردانید

وکیل زنجانی گفت:‌ درست است هنوز ریالی از بدهی شرکت نفت داده نشده اگر یک نفر باشد که بخواهد بدهی‌ها پرداخت شود خود بابک زنجانی است چون هم در رای او تاثیر دارد و اگر از این بحران نجات پیدا کند می‌تواند خیلی زود کسب درامد کند موکل اراده جدی برای بازپرداخت بدهی دارد.

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به صدور حکم بابک زنجانی عنوان کرد: رای هنوز به صورت قانونی به ما ابلاغ نشده است؛ من هم از طریق رسانه‌ها از رای موکلم مطلع شدم، اما باید طبق قوانین و مقررات رای ابتدا به ما ابلاغ شود و زمانی که این کار صورت گرفت ما هم طبق قانون ۲۰ روز فرصت داریم که به رای صادره اعتراض کنیم مرجع رسیدگی‌کننده به این مسئله هم دیوان عالی کشور است.

او با بیان اینکه این رای بدوی بوده و هنوز هم قطعیت پیدا نکرده است، گفت: متعارف است که آرای بدوی در مراجع دیگر رسیدگی‌کننده نقض شود؛ یکی از مواردی که در نظام‌های قضایی پیشرفته است، رسیدگی چندمرحله‌ای است. قانون‌گذار قصد داشته حقی از کسی ضایع نشود، برای همین رسیدگی را در چند مرحله پیش‌بینی کرده است. باید رای مطالعه شود و احتمال می‌دهم با توجه به حجم پرونده، رای صادر شده چندین صفحه باشد باید گردش کار و مواد قانونی مورد استناد مطالعه شود تا نظر خود را بگوییم.

وکیل بابک زنجانی یادآور شد: رای صادر شده حاصل برداشت انسانی است و مصون از خطا نیست، چه بسا در مرجع دیگری نقض شود. به نظر می‌رسد هر اتهامی به زنجانی وارد باشد، اتهام مفسد فی‌الارض وارد نیست چراکه اینطور قلمداد شده که اقدامات او در جهت ضربه به نظام بوده و این منصفانه و مطابق عدالت نیست. همه اذعان دارند زنجانی خدمات قابل توجهی داشته و همزمان توسط دشمنان مورد تحریم قرار گرفته است.

او ادامه داد: فکر می‌کنم اینکه زنجانی خواسته به نظام ضربه بزند، موجه نیست؛ به ویژه راجع به حق حیات حرف می‌زنیم. مجازات اعدام، مجازات حدّ است که قواعد روشن خود را دارد و زمانی به واقعیت می‌رسیم که ظرف زمانی و مکانی بزه‌های صورت گرفته در نظر گرفته شود. قطعا شرایط تحریم شرایط عادی نبوده و بر همین اساس زنجانی توانسته ۶۶۰ میلیون یورو از پول نفت را با دور زدن تحریم‌ها منتقل کند، آن هم در شرایطی که بانک‌ها به دلیل تحریم‌ها قادر به انتقال ارز نبودند. او بالغ بر ۲ میلیارد یورو ارز منتقل کرده و این حرف نمایندگان بانک‌ها در دادگاه است، البته ارائه خدمات و سابقه مثبت مانع از رسیدگی به تخلفات احتمالی نیست.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: اینکه او را مفسد فی‌الارض بدانیم که درصدد ضربه به نظام بوده، منصفانه نیست لذا اعتراض خود را از مجرای قانونی پیگیری می‌کنیم و امیدوارم رای نهایی با واقعیت نزدیک باشد.

وکیل زنجانی افزود: بازخورد افکار عمومی نشان می‌دهد که آنها هم حکم سلب حیات موکل را دنبال نمی‌کنند و موجه نمی‌دانند. آنچه مهم است برگشت پول به بیت‌المال است و حتی منتقدان می‌دانند زنجانی خدماتی هم انجام داده و در شرایط تحریم هر بزهی هم مرتکب شده قصد ضربه به نظام را نداشته است و من این را با اطمینان عرض می‌کنم.

وی درواکش به اظهارات وکیل شرکت نفت مبنی براینکه هنوز ریالی از بدهی‌های آن‌ها پرداخت نشده است، عنوان کرد: درست است هنوز ریالی از بدهی شرکت نفت داده نشده است. اگر یک نفر باشد که بخواهد بدهی‌ها پرداخت شود، خود بابک زنجانی است، چون هم در رای او تاثیر دارد و اگر از این بحران نجات پیدا کند، می‌تواند خیلی زود کسب درآمد کند بنابراین موکل اراده جدی برای بازپرداخت بدهی دارد.

وکیل زنجانی خاطرنشان کرد: تا همین چندی پیش تحریم بودیم و امکان انتقال وجوه نبود، اکنون تحریم برداشته شد، اما کار با سرعت مورد انتظار پیش نرفت. برخی بانک‌ها هنوز همکاری لازم با ما ندارند و با احتیاط خاصی با ما رفتار می‌کنند.

کوهپایه‌زاده متذکر شد: بانکی از سوی شرکت نفت و بانک مرکزی به ما معرفی شد و گفتند بدهی‌ها را به حساب این بانک بریزید. ما نیز استعلام کردیم و گفتند پول را می‌گیریم. قرار شد آن‌ها کارگزاران خود را به ما معرفی کنند. این بانک پیشنهادی دو کارگزار را معرفی کرد و وکلای خارج از کشور زنجانی با آن‌ها مکاتبه کردند و در ‌‌نهایت ظرف دو یا سه روز گذشته رسما بانک خارجی ایمیل زد و به وکلا و اعلام کرد از دریافت وجه معذور هستیم، به علت را هم اشاره‌ای نکرد.

او افزود: این اتفاق شنبه مطرح شد؛ یکشنبه صبح اسناد را به دادگاه بردم و موفق نشدم مسئولان را ببینم و ظهر یکشنبه متوجه صدور حکم آقای زنجانی شدم. البته صحبت‌های بنده هم تکذیب و گفته شد که چنین چیزی نیست.

وکیل زنجانی با بیان اینکه با حداقلی از مسائل حقوقی آشنا هستم، گفت: وقتی وکیلی ادعا کند و نتواند آن را اثبات کند، برای وجهه اجتماعی خود او هم خوب نیست. این اظهارات کاملا روشن است و اسناد و مدارک آن نیز وجود دارد. بانک دریافت کننده، وجوه این مبالغ را هنوز نپذیرفته است.

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه تمام مکاتبات ما با این بانک از طریق ایمیل بوده است؛ خاطرنشان کرد: زنجانی دیروز به من و بقیه وکلای خارجی تاکید کرد که با حکم کار نداشته باشید و با جدیت کار را دنبال کنید تا پول برگردد.

کد خبر : ۳۵۳۸۲۱