خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر منطقه‌ای ظریف آغاز برقراری روابط خوب با کشورهای شرق آسیاست

مدیرکل اسبق شرق آسیا وزارت امور خارجه تاکید کرد: سفر ظریف به شرق آسیا می‌تواند آغازی بر برقراری روابط خوب و سازنده ایران با کشورهایی باشد که از توان مناسب خوبی در عرصه اقتصادی، انرژی، گردشگری، فرهنگی و... برخوردارند.

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به شرق آسیا گفت: در سال‌های گذشته و در طول مدتی که ایران به سمت تحریم‌های بین‌المللی پیش رفت، کشورهای مختلف دنیا و حتی کشورهای اسلامی و دوست با ایران، تحت تاثیر و فشار قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، روابط‌شان را با کشورمان به طور کلی کاهش دادند.

او با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل ترس از تنبیه شدن توسط قدرت‌های بزرگ و قطع مساعدت‌های مالی، توسعه روابطشان را با ایران متوقف کردند، اظهار داشت: تقریبا اغلب کشورهای دنیا با ایران روابطشان را کاهش داده و متوقف کردند و فقط برخی از کشور‌ها مناسباتشان را با ایران حفظ کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دنیا مجددا برای همکاری با ایران روی خوش نشان داد، تصریح کرد: طی مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به برجام و رسیدن توافق هسته‌ای به نقطه اجرا‏، ما شاهد بودیم که قدرت‌های بزرگ برای از سرگیری روابط با ایران و احیا و توسعه مناسباتشان با ایران گام برداشتند.

ساداتیان با بیان اینکه اکنون که پرونده هسته‌ای به سرانجام رسیده است‏، لازم است تا ایران به دنبال توسعه مناسبات خود با دیگر کشورهای دنیا باشد، خاطرنشان کرد: ما با دیگر کشورهای دنیا که هرکدام دارای ظرفیت‌هایی برای مراودات ما با دنیا هستند، باید درصدد توسعه مناسبات با آن‌ها باشیم.

او در تشریح ظرفیت‌های کشورهای شرق آسیا ابراز داشت: اندونزی یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی است که در جهان اسلام از ظرفیت‌های بسیاری برخودار است. گردشگری نیز یکی دیگر از زمینه‌هایی است که متاسفانه در روابط دوجانبه ایران با این کشور‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. سنگاپور خود هم‌اینک به بازار انرژی تبدیل شده است. این کشور‌ها در دهه‌های گذشته، اتحادیه منطقه‌ای به نام آ.سه‌.آن را تشکیل داده‌اند که بازار وسیع و جذابی را تشکیل می‌دهد و می‌تواند برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

مدیرکل اسبق شرق آسیا وزارت امور خارجه ادامه داد: تکنولوژی و فناوری‌های روز در کشورهای این منطقه بسیار بالاست به گونه‌ای که این کشور‌ها پا به پای کشورهای غربی در این زمینه‌ها در حال جلو رفتن و پیشرفت هستند و حتی در برخی زمینه‌ها از آن‌ها هم جلو زده‌اند.

ساداتیان تاکید کرد: سفر ظریف به شرق آسیا می‌تواند آغازی بر برقراری روابط خوب و سازنده ایران با کشورهایی باشد که از توان مناسب خوبی در عرصه اقتصادی، انرژی، گردشگری، فرهنگی و... برخوردارند.

کد خبر : ۳۵۳۵۰۵