خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست‌خبری با همتای مالتی:

کشور مالت دارای زیرساخت‌های خوب گردشگری و توریسم است

وزیر امور خارجه مالت در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان از گسترش همکاری‌های دوجانبه استقبال کرده و ایران را کشوری اثرگذار در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در دنیا دانست.

محمد جواد ظریف امشب در نشست‌خبری مشترک با جورج وللا وزیر خارجه مالت در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس و تروریست خواندن حزب‌الله لبنان، اظهار داشت: احساس می‌کنم برخی کشورهای حوزه ما بویژه سعودی‌ها با توجه به سیاست‌های غلطی که داشته‌اند دنبال تنش‌زایی و ناامنی در کل منطقه هستند.

وی افزود: این کشورها حتی این سیاست‌ها را به قیمت استفاده از برخی عناوین که فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزادی‌خواهان عرب را متنفر می کند، ادامه می دهند. حزب‌الله تنها سازمانی است که توانسته از تمامیت ارضی لبنان در برابر صهیونیست‌ها دفاع کند. اقدام اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس نه تنها بی‌اعتبار و محکوم است، بلکه باعث می‌شود نقش مخرب این حرکت‌ها بیشتر آشکار شود.

وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: بارها همسایگان خود را به رویکرد گفتگو و تعامل مثبت وحسن همجواری و پرهیز از اقداماتی که می تواند به تنش در منطقه دامن بزند، دعوت کرده‌ایم. آثار سیاست‌های قبلی را امروز در سوریه و یمن مشاهده می‌کنند، پس بهتر است قبل از اینکه این اقدامات قابل کنترل نباشد جلوی آنها را بگیرند و به ندای حسن همجواری پاسخ دهند.

وزیرامور خارجه با ابراز خرسندی از میزبانی وزیرخارجه مالت برای نخستین بار در تاریخ اظهار داشت: ایران و مالت از دهه ۵۰ شمسی و از سال ۱۹۷۲ میلادی دارای روابط سیاسی هستند و نزدیک به ۴۴ سال سابقه روابط سیاسی دارند، اما سال‌های گذشته این روابط به دلیل تحریم‌ها رکود جدی داشته و هیچ‌گاه دو کشور نتوانسته‌اند از تمام ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنند و ما امروز این ظرفیت ها را بررسی کردیم.

ظریف گفت: مالت از سال آینده مسیحی، ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد و با توجه به اینکه این موضوع با تغییر ریاست‌جمهوری در آمریکا همزمان می‌شود، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا مسئولیت سنگینی برای تضمین اجرای برجام خواهد داشت.

وزیرامور خارجه کشورمان با اشاره به حوزه‌های همکاری موجود میان دو کشور ایران و مالت از جمله همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای، کشتیرانی، آموزش‌های حقوق بین‌الملل و آموزش‌های دریایی، ادامه داد: کشور مالت همچنین دارای زیرساخت‌های خوب گردشگری و توریسم است و می‌تواند  با جمهوری اسلامی برای تقویت این زیرساخت‌ها همکاری کند.

وی در ادامه با اشاره به خطر گسترش افراط‌گرایی و تروریسم و خشونت در منطقه، اظهار داشت: این مسئله هم به عنوان یک پدیده جهانی، اتحادیه اروپا را با خطر مواجه می‌کند و هم به جهت اینکه سبب افزایش مهاجرت می‌شود، با توجه به نزدیکی مالت به سواحل لیبی، باعث نگرانی‌هایی شده که گفت‌وگو در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، یکی از حوزه‌های مهم همکاری دو کشور ایران و مالت است.

ظریف همچنین با اشاره به امضای دو سند تفاهم همکاری در گفت‌وگوی خود با وزیرخارجه مالت، خاطرنشان کرد: این سندها در زمینه مشورت‌های سیاسی میان دو کشور و لغو روادید سیاسی است و می‌تواند زمینه را برای گسترش همکاری دو کشور فراهم کند.

وزیرامورخارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد توسعه روابط دو کشور ایران و مالت به نفع دو کشور و نیز ایران و اتحادیه اروپا باشد.

همچنین جرج وللا هم در دیدار امشب با محمدجواد ظریف ضمن دعوت از وی برای سفر به این کشور گفت: با وجود اینکه کشور ما کوچک است اما همواره نقش موثری در عرصه بین‌الملل ایفا کرده و در تاریخ نیز به اثبات رسانده که همواره طرفدار صلح و ثبات در دنیا است.

ولا با بیان اینکه اولین وزیر امورخارجه مالت است که به ایران سفر می‌کند، گفت: در زمان حساسی به سر می‌بریم و پس از چندین دوره مذاکرات این اراده به وجود آمده و ما دیدیم که گفت‌وگوها و درک متقابل کمک زیادی در پیشبرد مذاکرات داشت. در هر صورت دید ما به آینده بسیار روشن است و شاهد بودیم که ایران در سیاست و اقتصاد تاثیر زیادی در دنیا دارد.

وزیر امور خارجه مالت با اشاره به ملاقات امروز خود با همتای ایرانی خود خاطرنشان کرد: این ملاقات امکان افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را از طریق ترکیب منابع در ایران ایجاد کرد و خوشبختانه زمینه‌های همکاری دو طرف از طریق گفت‌وگوها فراهم شده است. از طریق گفت‌وگوهای سیاسی که داشتیم توافق‌هایی حاصل شد.

ولا با بیان اینکه جولای سال گذشته نشان داد مذاکرات می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی به دنبال داشته باشد، افزود: ایران و مالت می‌توانند در حوزه ‌های کشتیرانی،‌ بانکی و بیمه همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند و ما به عنوان عضوی از اعضای اتحادیه اروپا که ناظر مذاکرات در سطوح دوجانبه و با اعضای اتحادیه اروپا بودیم، می‌گویم که در 6 ماه اول 2016 تحولاتی در اتحادیه اروپا به وجود خواهد آمد.

وزیرخارجه مالت همچنین اظهار امیدواری کرد که در دیدار با رییس جمهور کشورمان نیز بتواند درک درستی از وقایع منطقه پیدا کرده و در رابطه با مسائل دوجانبه با وی گفت‌وگو کند.

وی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر تروریست خواندن حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای که در شورای همکاری خلیج فارس صادر شده، گفت: لبنان طی سال‌های جنگ داخلی مقاومت بسیاری از خود نشان داده است و لازم است که امروز شاهد اتحاد بیشتری در این کشور باشیم.

ولا تاکید کرد: در نشستی در بروکسل با وزیر خارجه لبنان گفت‌وگو داشتم و متوجه شدم این کشور نیز با آوارگان بسیاری مواجه است و نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارد. علاوه بر این حزب‌الله لبنان برای مدت زیادی در کابینه دولت حضور داشت و برای کمک به این کشور باید از طریق نهادهای قانونی اقدام کرد و به دنبال ایجاد شکاف در لبنان نبود.

کد خبر : ۳۵۳۰۶۸