خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه بوسنی:

روابط بانکی و روادید میان ایران و بوسنی تسهیل می‌شود/ راه‌ حل بحران سوریه گفت‌وگوی مردم است

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای بوسنیایی خود، گفت: جمهوی اسلامی ایران همواره معنقد بوده که بحران سىوریه راه حل نظامی نداشته و تنها راه گفت‌وگوی بین مردم سوریه بوده و وظیفه دیگران تسهیل این گفتگو‌ها است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتایی بوسنیایی خود، گفت: ما همواره بر صلح و ثبات و آرامش در این منطقه حساس تاکید داشتیم. خوشحالیم که پس از دورانی تلخ شاهد آرامش در بوسنی هستیم.

او با بیان اینکه امروز درباره مشورت‌‌های سیاسی و منطقه‌‌ای گفت‌و‌گو و تفاهم کردیم تا مشورت‌ها به صورت مرتب انجام شود، اظهار داشت: توافق کردیم روادید و روابط بانکی بین دو کشور تسهیل شود. موضوعات منطقه بالکان و منطقه ما که هر دو از افراط و خشونت رنج می‌برند و پناهندگان در اروپا و روند درخواست بوسنی در اروپا نیز مورد گفت‌و‌گو قرار دادیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: جمهوی اسلامی ایران همواره معنقد بوده که بحران سىوریه راه حل نظامی نداشته و تنها راه گفت‌وگوی بین مردم سوریه بوده و وظیفه دیگران تسهیل این گفتگو‌ها است.

ظریف ادامه داد: ایران در طرح‌هایی که ارایه کرده است، تاکید آن‌ها بر آتش‌بس به عنوان اولین گام بوده است. آتش بس به عنوان اجازه فعالیت به داعش یا النصره یا سایر گروه‌های مرتبط با القاعده و یا احرارالشام نیست. در آتش‌بس باید از ارسال کمک به گروه‌های تروریستی و نیروگیری جدید توسط داعش و النصره جلوگیری شود.

همچنین وزیر خارجه بوسنی و هرزه گوبین نیز در این کنفرانس خبری گفت: بسیار خوشحالیم که اولین ملاقات را پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران انجام می‌دهیم. درباره مسایل اقتصادی بحث کردیم زیرا معتقدیم روابط سیاسی باید تاثیر کلیدی در ارتقا روابط اقتصادی داشته باشد.

او تاکید کرد که بوسنی فرصت‌‌های همکاری ایران در زیرساخت‌‌های بوسنی را بررسی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه بوسنی با بیان اینکه ما امروز درباره ارتقا توریسم بین دو کشور نیز گفت‌و‌گو کردیم، ابراز داشت: درباره تسهیل ویزا و روابط بانکی نیز گفتگو کرده و منتظر پیشرفت در این دو حوزه هستیم. درباره وضعیت در سوریه و یمن نیز گفتگو کردیم و امیداریم آتش‌بس به زودی در سوریه برقرار شود.

کد خبر : ۳۴۹۴۵۳