خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

روابط ایران و اروپا تحولی نسبی و رو به پیشرفت دارد

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده میان ایران و کشورهای اروپایی نوید دهنده معاملاتی با ارقام بزرگ است، تاکید کرد: روابط ایران و اروپا تحولی نسبی و رو به پیشرفت خواهد داشت.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که روند روابط ایران و اتحادیه اروپایی در دو سال گذشته چگونه بوده است؟ گفت: در دو سال گذشته روابط ایران و اتحادیه اروپایی خروج از حالت ایران‌ستیزانه تحت تأثیر سخنان هلوکاستی و نیز در حالت صبر و انتظار نتیجه مذاکرات ۱+۵ بود.

او با با بیان اینکه مذاکرات هسته تا حدی توسط اتحادیه اروپایی و به ویژه در دوران فدریکا موگرینی ساماندهی می‌کرد، توجه همراه با نگرانی اروپا به نتیجه مذاکرات زیاد بود، اظهار داشت: پس از آغاز برجام که سفر‌ها و دیدارهای دوجانبه از سرگرفته شد و هیأت‌های بازرگانی که از کشورهای بزرگ اروپا به ایران آمدند این امید را زنده کرد که ایران با گسترش نسبی روابط تجاری در صنایع دقیق با اروپا تا حدی در روابط انحصاری تحمیل شده با شرق تعادل ایجاد کند.

این دیپلمات اسبق با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده میان ایران و کشورهای اروپایی نوید دهنده معاملاتی با ارقام بزرگ است، تصریح کرد: در عین حال نیروهایی هم در داخل بیشتر بر استراتژی غرب‌ستیزی اصرار می‌ورزند، شاید نگران هستند که روابط متعارف بهانه‌ای برای اتحاد و سرسپردگی شود. البته دوراندیشی در روابط خارجی چه با شرق یا غرب باید رعایت شود.

مجلسی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر ظریف به بروکسل‏، آیا باید این انتظار را داشته باشیم که تهران و بروکسل و ایران و و اتحادیه اروپایی روابط گسترده‌تری را نسبت به قبل داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: قاعدتاً باید همین طور باشد اما، اگر به جای رابطه برابر و بدون تبعیض گرایش به تشدید خصومت‌ورزی باشد، نمی‌توان چندان امیدی به روابط گسترده بست. با این حال‏، روابط ایران و اروپا تحولی نسبی و رو به پیشرفت خواهد داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این انتظار را داشته باشیم که روابط ایران با اروپا، دیگر تحت تاثیر روابط ایران و آمریکا نیست؟ ابراز داشت: خیر؛ روابط اروپا با آمریکا، با وجود رقابت‌های متداول، از لحاظ تاریخی، اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی استراتژیک است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه در صورتی که در معاملات، روابط بانکی و بیمه و تجارت اروپاییان احساس کنند موجب رنجش آمریکا می‌شوند، برایشان خط قرمز خواهد بود، یادآور شد: روابط عادی بازرگانی با اروپا به طور نسبی تحت تأثیر آمریکا نخواهد بود، اما فراموش نشود، بخش مهمی از محصولات اصلی مانند هواپیمای ایرباس عملاً محصولی نیمه‌آمریکایی است و فروش آن مستلزم تأیید آمریکاست. بسیاری از شرکت‌های اروپایی دارای مالکیت یا مشارکت مؤثر آمریکایی هستند.

مجلسی در پاسخ به این سوال نگاه اروپا به تحولات خاورمیانه چیست؟ بیان کرد: اروپا بیش از آمریکا خواهان برقراری آرامش و ثبات در خاورمیانه است. اروپا هم از خشونت‌های داعشی در خاک اروپا رنج برده، هم از سیل مهاجران آسیب‌دیده، هم بازارهای مطمئن خاور‌میانه‌اش را از دست داده و هم اتباع و خبرنگارانش مورد هدف ایذایی داعشی‌ها بوده‌اند و هم نگران جذب مهاجران حاشیه‌نشین اروپایی در داعش و خطرات بالقوه آنان هنگام مراجعت است.

او در پاسخ به این سوال که در نگاه اروپایی‌ها به خاورمیانه، ایران از چه جایگاهی قرار دارد؟ عنوان کرد: در نگاه اروپایی، ایران بعد از روسیه مهم‌ترین همسایه اروپا محسوب می‌شود. ایران بزرگترین ذخیره انرژه فسیلی را دارد، بیشترین امکانات انرژی خورشیدی در آن گسترده است، از انواع منابع کانی برخوردار است. نیروی انسانی خوب با تحصیلات بالا دارد و بازاری ۸۰ میلیونی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه همکاری اروپا با ایران طبیعتاً مستلزم عدم احساس خصومت پایدار و وجود ثبات است، گفت: در چنان شرایطی اروپا فقط می‌تواند فروشنده کالاهای مصرفی باشد اما چون ثبات در کل منطقه به نفع اروپاست و جداً خواهان آن است و با توجه به اینکه ایران بالقوه و بالفعل می‌تواند نقشی حساس و مؤثر در برقراری و تضمین آرامش و ثبات در منطقه داشته باشد، طبیعتاً اروپا تمایل و اشتیاق به همکاری سازنده خواهد داشت، بستگی دارد با اینکه تمایلات مراکز قدرت در این چه باشد و استراتژی‌ها بر پای چه محورهایی قرار داشته باشد.

کد خبر : ۳۴۸۴۶۷