خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:

هیچ کشور عربی گذرگاه طمع ورزی سعودی برای کشتار اعراب نمی‌شود

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تصمیم عربستان سعودی در خصوص حمله نظامی به سوریه گفت: هیچ کشور عربی حاضر نیست، برای حمله به سومین کشور عرب، گذرگاه طمع قدرت کسانی شود که به نام قومیت عرب، دست به کشتار اعراب زده‌اند.

به گزارش ایلنا، حمید ابوطالبی در صحفه شخصی خود در توئیتر نوشت: اجلاس چندی پیش در ریاض دوهدف را مد نظر داشت: اول ترکیب و تطهیر تروریست‌ها و افراطیون و معارضین تندروی عربی- سوری، برای سامان دهی جریان جدید سیاسی و دوم حمایت از تروریسم در حالِ فروپاشی، ازطریق بازسازی روحیه آن‌ها با تعهد حمایت نظامی.

ابوطالبی با تاکید براینکه اقدام اول سعودی‌ها با بن بست مذاکرات متوقف شد و اکنون نوبت تعهدنظامی است، نوشت: عربستان ازصورت بندی نظامی سوریه وتوان خودمطلع است؛ لذا پس ازعدم پذیرش واشینگتن، کوشید تا خود را تحت الحمایه دیگران قراردهد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با طرح این سوال مبنایی که چرا عربستان ازمرزهای عربی (مانند اردن) وارد سوریه نمی‌شود؟ نوشت: زیراعربستان کشوری است که درسالهای اخیربه دوکشورعربی حمله وبه بهانه حمایت اعراب، باکشتن اعراب، زیرساختار‌ها و زیر بناهای آن‌ها را نابودکرده است: عربستان نخست برای حمایت ازرژیم حاکم دربحرین، به آن کشورلشگرکشی کرد؛ واکنون پس از چندسال بحرین در ناآرامی، ناامنی و بحران می‌سوزد. سپس برای حاکم کردن فردی مستعفی دریمن، ازطریق نظامی، به اعراب یمن حمله کرد؛ که آنهم امروزدراوج نابودی، ناآرامی وناامنی است.

به نوشته سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و اتحادیه اروپایی، عربستان در هر دو کشور عربیِ همسایه خود یعنی بحرین و یمن، علیرغم کشتار اعراب، شکست خورده و تلاش‌هایش برای حل مشکل وحتی خروج ازهر دو بحران، ناکام بوده است.

ابوطالبی سپس اینگونه نتیجه می‌گیرد: به این جهت، هیچ کشور عربی حاضرنیست، برای حمله به سومین کشور عرب، گذرگاه طمع قدرت کسانی شود که به نام قومیت عرب، دست به کشتار اعراب زده‌اند. لذااقدام نظامی عربستان ازطریق کشور غیر عرب برای حمله به کشوری عرب، بیشتر نمایشی سیاسی است در پوششی نظامی؛ تا اقدامی نظامی، برای تغییرصحنه سیاسی. بر این مبنا، چنانچه عربستان می‌خواهد نمایش حمایت نظامی ترتیب دهد، نمایشی عروسکی ترتیب داده است و اگر غیر از این باشد، باز هم توانایی خود را اشتباه گرفته است.

کد خبر : ۳۴۷۹۸۰