خبرگزاری کار ایران

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و اروپا می‌توانند در تمامی زمینه‌ها شریک یکدیگر باشند

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و اروپا می‌توانند در تمامی زمینه‌ها شریک یکدیگر باشند.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به بروکسل گفت: موانع بهبود و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف جامعه جهانی با رفع و لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف شده است.

او با بیان اینکه نه آمریکا و نه اروپا محدودیتی برای ایجاد ارتباط سیاسی یا انجام مراوده با تهران ندارند، اظهار داشت: تا قبل از دستیابی به برجام، به دلیل اینکه ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داشت، کشورها در انجام مراوده‌های معمول و عادی با ایران مشکل داشتند و کسی متمایل به داشتن روابط گسترده با ایران نبود اما با دستیابی به برجام و اجرایی شدن توافق هسته‌ای‏، این گره باز شده است و کشورهای مختلف خواهان روابط گسترده با ایران هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تصریح کرد: ایران در زمینه برجام به تعهدهای خود عمل کرده است و جهان دید که ایران اگر تعهدی بدهد‏، به آن پایبند خواهد بود.

خرم با یادآوری وضعیت کنونی خاورمیانه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وضعیت کنونی منطقه به صورتی است که ایران تنها کشور باثبات و مستحکم خاورمیانه است که توانسته نه تنها از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود دفاع کند، بلکه در گسترش ثبات و امنیت منطقه نیز نقش بسزایی داشته باشد.

او به مخالفت ایران با گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: در گذشته ایران نشان داده بود که با گروه‌های تروریستی نظیر طالبان و القاعده مخالف است و هم‌اکنون نیز ایران نقش بسیار زیادی در مبارزه با تروریسم داعش دارد و هرچند که هزینه‌های سنگینی را در این باره پرداخته کرده است اما آن هزینه‌ها، موجب ایجاد امنیت برای خود و منطقه شده است.

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران و اروپا می‌توانند در تمامی زمینه‌ها شریک یکدیگر باشند، عنوان کرد: در زمان دولت آقای خاتمی، ایران و اتحادیه اروپایی در حال تبدیل شدن به دو شریک برای یکدیگر بودند و در این راستا، گفت‌وگوهای جامعه میان ایران و اروپا آغاز شده بود که متاسفانه در دولت قبل این گفت‌وگوها لغو شده است.

خرم ادامه داد: خوشبختانه دور سوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپایی با نام گفت‌وگوهای جامع فراگیر از هفته گذشته میان ایران و اتحادیه اروپایی آغاز شده است و این جای خوشحالی دارد که ایران و اروپا می‌توانند همکاری‌های گذشته خود را آغاز کنند.

او با یادآوری فواید روابط و همکاری ایران و اروپا بیان کرد: از گسترش روابط، تجار و بازرگان ایرانی بهتر از گذشته می‌توانند کالاهای ایرانی به اروپا صادر کنند و نیازهای کشورمان را به ایران وارد کنند. صاحبان صنایع می‌توانند با برقراری روابط، تکنولوژی روز دنیا را به ایران منتقل کنند. شرایط برای همکاری در خصوص مسائل مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و مقابله با افراطی‌گری و خشونت نیز بیش از پیش فراهم می‌شود.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در خصوص نگاه اروپا به نوع نگاه ایران در مبارزه با تروریسم و نقش‌آفرینی منطقه‌ای یادآور شد: ایران از هر جهت نشان داده است که یک قدرت تعیین‌کننده منطقه‌ای است که ظرفیت‌‌های لازم را نقش‌آفرینی‌ دارد.

خرم افزود: هرچند تفکرهای متضادی در رابطه با همکاری با اروپا در کشور وجود که مانع از اجرایی شدن و گسترش روابط با غرب می‌شود، اما اگر به جای بحث‌های بی‌مورد اهداف شرایط برای همکاری فراهم شود، می‌توان انتظار داشت که اهداف سیاست خارجی ایران تحقق یابد.

او با اشاره به حضور ایران در سوریه در جهت مبارزه با تروریسم گفت: هم‌اینک ایران در سوریه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در حال مبارزه است و هزینه‌های سنگینی را هم پرداخت کرده است ولی اجری هم نمی‌بیند، زیرا قرار همکاری در این باره گذاشته نشده است. پس بهتر است در زمینه‌های مشترک همانند مبارزه با تروریسم توافق کنیم تا همکاری‌ها در این باره گسترش یابد.

این استاد دانشگاه درباره نقش فدریکا موگرینی در نوع نگاه اتحادیه اروپایی اظهار داشت: مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نسبت به ایران نگاه بسیار مثبتی دارد. موگرینی پیش از قبول مسئولیت، وزیر امور خارجه ایتالیا بود و به دنبال گسترش روابط تهران و رم بود، او همین نگاه را در زمان کنونی دنبال می‌کند و تلاش می‌کند اقداماتش نتیجه‌بخش باشند.

کد خبر : ۳۴۶۸۵۳