خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار نخست‌وزیر یونان:

ایران برای همکاری با اروپا محدودیتی ندارد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران برای گسترش همکاری‌های همه جانبه خود با اروپا و به ویژه یونان، محدودیتی ندارد و مسؤولین دو کشور می‌توانند براساس ظرفیت‌ها و زمینه‌ها، برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های همه جانبه برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار آقای چیپراس، نخست وزیر یونان، با اشاره به سوابق تمدنی ایران و یونان و قدمت مباحث فلسفی در آتن قدیم وآشنایی علمای حوزه‌های علمیه ایران با فلسفه یونان، گفت: نظرات افلاطون و شاگرد کوشای وی، ارسطو، مبانی بحث‌های فلسفی قدیم را تشکیل می‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سقراط را نمونه خوبی برای مسایل اخلاقی و اجتماعی در جوامع بشری دانست و با تأکید بر ذهنیت مثبت مردم ایران با یونانیان، گفت: اگر چه الان مسایل جدیدی با توجه به گسترش و گوناگونی دانش در مراکز علمی و فرهنگی مطرح می‌باشد، اما یونان با آن سابقه و همراهی با قافله علم بشری، همچنان جایگاه علمی و فلسفی خود را دارد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پس از ابراز نگرانی آقای چیپراس از ورود مهاجران به یونان که آن را «بحران پناه جویان» خوانده بود، گفت: از اول پیروزی انقلاب اسلامی، گرفتار امواج مهاجران از کشورهای اطراف، از جمله افغانستان و بعدها عراق شدیم که اگر چه به خاطر وسعت کشور، مشکلات حضور آنها برای ما ملموس نبود، اما بسیاری از آنها در کشور ماندند و الان بسیاری از موقعیت‌های اشتغال را به دست گرفته‌اند.

وی با تأکید بر تصمیم سیاسی مردم و نظام جمهوری اسلامی برای حل مسایل و مشکلات خود با کشورهای پیشرفته و با اشاره به جدّیت ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: ایران برای گسترش همکاری‌های همه جانبه خود با اروپا و به ویژه یونان، محدودیتی ندارد و مسؤولین دو کشور می‌توانند براساس ظرفیت‌ها و زمینه‌ها، برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های همه جانبه برنامه‌ریزی کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ترکیب هیأت همراه نخست وزیر یونان را نشانه برنامه دولت آتن برای توسعه همکاری‌ها دانست و گفت: از ترکیب همراهان شما روشن می‌شود که اولویت شما برای همکاری‌‌ها چیست و جمهوری اسلامی ایران نیز در همه زمینه‌های مورد علاقه، آماده همکاری است.

وی پس از شنیدن گزارش آقای چیپراس درباره مسایل و مشکلات اقتصادی، گفت: یکی از راه‌های گذر از این شرایط کم کردن سود بانکی وام‌های جهانی و طولانی‌تر کردن مدت بازپرداخت‌هاست.

آقای چیپراس، نخست وزیر یونان هم در این دیدار، با ابراز خرسندی از اینکه نخستین رئیس دولت‌های اروپایی است که در پسابرجام به ایران سفر کرده، بر سوابق روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: در این سفر که نقطه عطفی برای روابط دو کشور است، گفت‌وگوهای سازنده‌ای با رئیس‌جمهور، معاول اول رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داشتیم و امیدواریم خیلی سریع نتایج این سفر برای مردم دو کشور ملموس شود.

وی ترکیب هیأت همراهش را نشانه‌ای برای علاقه یونان در جهت گسترش روابط تهران ـ آتن دانست و با ابراز امیدواری به اجرای طرح‌های واقع بینانه‌ای که توسط وزرای مربوطه در دو کشور پیش‌بینی شده است، گفت: ما معتقدیم که برای گسترش روابط دو کشور، باید انگیزه‌هایی باشد و انگیزه ما برای توسعه روابط با ایران، پشتوانه علاقه مردم و سوابق تاریخی است.

نخست وزیر یونان با بیان این جمله که «اگر چه ارزش‌ها و اعتقادات ما متفاوت است، اما آرمان‌های مشترکی داریم»، گفت: برقراری صلح و ثبات در منطقه و فرامنطقه، آرمان ایران است و در این راه یونان را دوست خود بدانید و می‌توانید روی یونان برای گسترش روابط اعتقادی در اروپا حساب کنید.

آقای چیپراس با ارائه گزارشی از ورود مهاجران جنگی و پناه‌جویان به جزایر یونان و سپس خروج از این کشور برای سفر به دیگر کشورهای اروپا، گفت: تأمین هزینه‌های مسکن، پوشاک، غذا و درمان روزانه 3 تا 5 هزار مهاجر برای جزایر یونان که جمعیت آنها همین مقدار و حداکثر 15 هزار نفر است، بسیار مشکل است و برآورد ما این است که هزینه نگه‌داری آنها در سال 2015 بیش از 600 میلیون یورو خواهد بود.

وی با ارائه گزارشی از اوضاع اقتصادی یونان و توضیح درباره چرایی و چگونگی ریاضت اقتصادی اروپا، پدیده تروریسم را عاملی برای تشدید مشکلات خواند و با انتقاد ضمنی از رفتار و گفتار دوگانه بعضی از دولت‌های اروپایی در برخورد با تروریسم‌ها، گفت: گروه‌های تروریستی که با حمایت‌های بعضی از کشورهای اروپایی خلق شده بودند، امروز دامن همان کشورها را گرفته و می‌بینیم که چگونه علاوه بر منطقه، اروپا را نیز نا امن کرده‌اند.

نخست وزیر یونان با تأکید مجدد بر علاقه کشور متبوع خویش برای گسترش همکاری‌ها با ایران، گفت: ایران کشوری باثبات در منطقه بی‌ثبات از افغانستان تا مدیترانه است و یونان به خاطر موقعیت جغرافیای، متأثر از اتفاقات خوب و بد منطقه است و مطمئناً همکاری ایران و یونان، کمک برای ایجاد ثبات است.

کد خبر : ۳۴۵۴۳۳