خبرگزاری کار ایران

علی اکبر صالحی:

در مذاکرات اجازه اشتباه نداشتیم/ برخی محدودیت­ ها اگر برجام هم نبود وجود داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات درست مثل بازی شطرنج بود و ما اجازه اشتباه نداشتیم، گفت: اگر ایران تسلیم مشکلات می­ شد یعنی اسلام تسلیم شده بود .

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی در مراسم گرامی­داشت پیروزی انقلاب اسلامی که با مشارکت اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی و شورای فرهنگی و با حضور مدیران، معاونین، کارشناسان و کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران 18 بهمن ماه 1394 برگزار شد، گفت: انقلاب های متعددی در دنیا رخ داده است از انقلاب فرانسه تا انقلابی که در کشور شوروی رخ داد همه طبیعت و ماهیت خود را داشتند. عمده انقلاب ها به دنبال معیشت و بهبود وضعیت رفاهی مردم بودند و انقلاب اسلامی ایران ضمن اعتراف به معیشت به دنبال سعادت و مفهوم بخشیدن به زندگی انسا‌‌‌ن‌ها بود. 

وی افزود: ما زمانی در قفس مادیات محصور شده بودیم و وقوع انقلاب ما را از این قفس رهایی بخشید. این درست است که مهیا بودن تسهیلات رفاهی و معیشت حایز اهمیت است اما ما تنها برای این هدف خلق نشده­ ایم. ما برای این به زندگی آمده ­ایم که اسرار الهی و دنیا را بشناسیم. 

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش پیرامون نقش انقلاب در زندگی اجتماعی مردم خاطرنشان ساخت: انقلاب ما به دنبال احیای بعد دیگر انسان بوده است . اینکه آیا به مقاصد انقلابمان رسیده­ایم جای سؤال دارد و پاسخ این است که خیر هنوز هم مسیری طولانی در پیش داریم. و اگر بپرسیم که آیا مسیر را درست به پیش م ی­رویم پاسخ این است؛ بله درست در حرکت هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به استراتژی سیاسی کشورمان ادامه داد: استراتژی سیاسی ما به دنبال حق، عدالت و انسانیت است.

صالحی با تأکید بر نقش سازنده­ی بیانات رهبری خطاب به تیم مذاکره­ کننده افزود: هر یک از شما می­ توانستید به همین زیبایی مذاکره کنید. درست است که هر کاری آمادگی لازم دارد و دارای یک سری عناصری است که باید رعایت شود اما فراوانند صاحبان عناصری که می­ توانند به زیبایی این کار را انجام دهند.

معاون رییس جمهور در ارتباط با نگرانی کشورهای دیگر در پیروزی ایران در مذاکرات گفت: زمانی که دکتر ظریف خطاب به جان کری گفت شما برای چه نگرانید میلیاردها دلار اسلحه را به کشورهایی می­ فروشید و از جانب ما نگران هستید؟ و جان کری در پاسخ گفت: شما خود و ملتتان را با دیگران مقایسه نکنید.

رییس سازمان در ارتباط با قدرشناسی و تأثیر آن در موفقیت و پیروزی یک ملت تأکید کرد: با این همه موفقیت اگر قدرشناس باشیم خدا بیش از پیش بر ما نظر دارد. درست است که مشکلات فراوانی داریم اما وارد فصل جدیدی شده ­ایم . ما باید ایرانستان می­ بودیم نه ایران. زمانی که شاه از ایران رفت گفت ما که از ایران برویم کشور ایرانستان می­ شود. اگر ما می­ خواستیم شاه دیگری بیاید حتما ایرانستان می ­شد اما ما خواستیم اسلام را داشته باشیم.

وی در ارتباط با هدف عزتمندانه پرونده هسته ­ای ایران سخن گفت و ادامه داد: هدف ما این بود که این پرونده عزتمندانه، شرافتمندانه و قدرتمندانه حل شود. بدون اینکه ساختار صنعت هسته­ ای آسیب ببیند. تا جایی که غنی ­سازی ما به رسمیت شناخته شد. زمانی د­ر قالب قطعنامه­ ای  گفتند که از غنی­ سازی دست بردارید؛ اما  اکنون همان شورای امنیت به ما اجازه غنی­ سازی داده است. با وجود اینکه یک سری محدودیت­ها هست اما ما آنها را محدودیت تلقی نمی­ کنیم. برخی محدودیت­ ها اگر برجام هم نبود وجود داشت. ما هیچ حقی را ولو اینکه به دنبال محقق کردن آن نباشیم واگذار نکرده­ ایم؛ اما محدودیت­ ها را پذیرفته ­ایم. 

صالحی در ادامه افزود: مشابه کشور ما کشورهایی مثل لیبی و عراق هم بودند اما این کشور زیر و رو شدند و کشوری مثل عراق 40 سال طول می­کشد که به وضعیت اول برگردد اما ما چه شدیم؟ تا جایی پیش رفتیم که رییس جمهور آمریکا گفت «اگر می­توانستم پیچ و مهره ­ها را از صنعت هسته ­ای ایران حذف کنم این کار را انجام می­ دادم»؛ اما چرا نمی ­تواند این کار را انجام دهد؟ به این دلیل که انسجام و وحدتی که میان دولت و ملت وجود دارد؛ اجازه­ این کار را نمی ­دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان ساخت: مذاکرات درست مثل بازی شطرنج بود و ما اجازه اشتباه نداشتیم. اگر اشتباهی مرتکب می شدیم همه چیز با مشکل روبرو می ­شد؛ و هر آن ممکن بود کیش و مات شویم. من احساس می ­کنم خدا دست ما را گرفت. اکنون ما در جایگاه دیگری قرار داریم. اگر ایران تسلیم مشکلات می­ شد یعنی اسلام تسلیم شده بود .

صالحی خطاب به کارکنان سازمان گفت: ما خود را خدمتگزار شما می­ دانیم؛ با وجود اینکه می­ دانیم مسایلی هم وجود دارد و می­ خواهیم کارهایی را انجام دهیم. اما شما هم توانایی ما را درک کنید به این دلیل که آینده روشن و تابناکی پیش رو داریم. در حال حاضر وضعیت کشور ما طوری است که اگر تا قبل از برجام تنها روسیه بود که به سراغ ما می­ آمد اما در حال حاضر حق انتخاب بسیار است و با شرایط خوبی که کشورهای پیشنهاد­دهنده دارند تا به اندازه ­ای می­ توانیم پیش برویم و قول و قرار بدهیم که با مشکل مواجه نشویم. اکنون سازمان روی ریلی قرار گرفته که می­ خواهد ایران را در عرصه هسته ای-تجاری به جایگاه معناداری برساند. 

در جشن پیروزی انقلاب اسلامی نوش آبادی سخنگو و معاون وزارت ارشاد اسلامی مهمان ویژه بود. مراسم با برنامه­ های چون؛ نمایش کلیپ با موضوع مذاکرات هسته­ ای و انقلاب اسلامی، برگزاری مسابقه و سرگرمی و اهدای جوایز به طراحان و برندگان مسابقات ادامه یافت. 

کد خبر : ۳۴۵۰۵۸