خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آنکارا مطرح کرد:

آینده روشن همکاری‌های گازی ایران و ترکیه/ رجوع به داوری به معنی دعوا نیست

سفیر ایران در آنکارا در رابطه با تجارت گاز بین ایران و ترکیه و رجوع آنکارا به داوری بین المللی در این زمینه خاطرنشان کرد؛ کارشناسان دو کشور دائما در تماس هستند و گاز به طور بی وقفه از ایران به ترکیه صادر می شود و همکاری دوکشور در زمینه گاز یکی از معتبرترین همکاری‌هاست.

به گزارش ایلنا، علیرضا بیکدلی سفیر ایران در آنکار در خاتمه نشست معرفی پروژه مشترک تیر الکترونیکی ایران و ترکیه در آنکارا در جمع خبر نگاران با اشاره به این که موضوع رجوع به داوری بین المللی حقی است که در قراردادها برای طرفین شناخته شده است گفت: تجارت گاز تجارت حرفه‌ای و خاص است و براساس قراردادهای بسیار معتبر و بلند مدت شکل می‌گیرد و مقررات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: برای تنظیم قیمت های گاز در این گونه قراردادها بندهایی گنجانده می شود که یکی از آنها حق رجوع به داوری بین المللی است. بنابراین رجوع به داوری به معنی دعوا نیست بلکه به معنی اجرای مفاد قرارداد برای تنظیم قیمت است.

بیکدلی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که درباره بخشی از روند اجرای مفاد قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه گفت و گو می شود، با توجه به تخصصی و فنی بودن این امر نمی‌توان به صورت رسانه‌ای و یا در محافل عمومی دراین باره بحث نمود. خصوصا کارشناسان از ابتدا اعلام کرده اند که در این زمینه بر اساس مقررات و قوانین و توافقات عمل خواهد شد.

سفیر ایران در آنکارا با تاکید بر اینکه باید منتظر بود کارشناسان دقیقا براساس مفاد قرارداد بین ایران و ترکیه اقدام کنند گفت: ایران یک کشور معتبر صادرکننده گاز و ترکیه یک مشتری خوب در این زمینه می باشد. به دوستان ترک و خبرنگاران هم این نکته را یادآوری می‌کنم که پایان داوری بین المللی به معنی آغاز مذاکرات برای همکاری‌های بیشتر در زمینه صادرات گاز است. بخشی از همکاریهای ایران و ترکیه در زمینه گاز و انرژی منتظر پایان داوری بود و از این پس اخبار خوبی را در زمینه همکاری‌های بیشتر دو کشور در زمینه انرژی خواهید شنید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که با تعدیل در قیمت گاز رقمی در حدود 2.5 میلیارد دلار پرداخت می شود. آیا ایران این پول را به صورت نقدی به ترکیه خواهد داد و یا با صادرات گاز بدهی پرداخت می شود ؟ اگر قرار باشد پرداخت شود کی پرداخت خواهد شد، گفت: این ها مسائلی است که بین کارشناسان باید صحبت شود. این اتفاق هم برای اولین بار رخ نمی دهد. داوری برای سومین بار اتفاق می افتد. باید اجازه داد مذاکرات کارشناسی بین دو طرف صورت گیرد.

سفیر در خصوص این که این مذاکرات کی انجام می شود، گفت: کارشناسان دو کشور دائما در تماس هستند. گاز به طور بی وقفه از ایران به ترکیه صادر می شود و همکاری دو کشور در زمینه گاز یکی از معتبرترین همکاری‌ها تهران و آنکارا است و نقش مهمی در تقویت روابط دو کشور دارد.

 

کد خبر : ۳۴۴۲۷۹