خبرگزاری کار ایران

شمخانی در دیدار اشتاین‌مایر:

رفتار دوگانه آمریکا باعث نگرانی جدی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی، اجرای برجام و رفع تحریم‌ها را مقطعی بسیار مهم در ایجاد و تقویت اعتماد بین ایران و کشورهای غربی غیرمتخاصم برشمرد و گفت: رفتار دوگانه و سراسر ابهام آمریکا همچنان محل نگرانی جدی است.

به گزارش ایلنا، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر امور خارجه آلمان صبح امروز (چهارشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به رویکردهای اقتصادی کشور در شرایط پس از برجام، بر گسترش تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز نگرانی از افزایش پیچیدگی‌های تصنعی در بحران سوریه، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی و تداوم گفت‌وگو‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه تاکید کرد و افزود: اصرار برخی کشور‌ها برای حضور گروه‌های تروریستی و تکفیری در روند مذاکرات باعث شکل‌‌گیری چالش‌های بنیادین در مسیر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه شده است.

او ضرورت فاصله گرفتن برخی کشورهای حامی جریان‌های افراطی از رویکردهای گذشته و همراهی آنان با مسیر گفت‌وگوهای سازنده را عاملی تاثیرگذار در تسهیل روند مذاکرات سیاسی عنوان کرد و اظهار داشت: تحقق خواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت و آینده خود و همچنین ایجاد شرایط بازگشت آوارگان مهم‌ترین اولویتی است که باید در مسیر مذاکرات سیاسی مورد توجه قرار بگیرد.

شمخانی افراط گرایی و تروریسم را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان امروز دانست و با اشاره به ضرورت شکل‌گیری اراده جهانی برای مقابله واقعی با ریشه‌ها، حامیان و تامین کنندگان جریان تروریسم گفت: بزرگترین آفت در مبارزه با تروریسم، برخورد گزینشی با این پدیده شوم از سوی برخی کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اجرای برجام و رفع تحریم‌ها را مقطعی بسیار مهم در ایجاد و تقویت اعتماد بین ایران و کشورهای غربی غیرمتخاصم عنوان کرد و افزود: علیرغم حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام و همچنین تلاش موثر برخی کشورهای اروپایی برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام ایالات متحده آمریکا همچنان محل نگرانی جدی است.

او خاطرنشان کرد: تعامل سازنده ایران و کشورهای اروپایی در چارچوب تامین منافع مشترک با توجه به خطوط قرمز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین شده می‌تواند زمینه شکل گیری فصل جدیدی از همکاری‌های همه جانبه را فراهم کند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط همه جانبه بین ایران و آلمان، روابط تاریخی دو کشور را پشتوانه محکمی برای مناسبات جدید در فضای پس از برجام عنوان کرد و اظهار داشت: آلمان در رفع محدودیت‌های اقتصادی برای همکاری با جمهوری اسلامی در شرایط پسا برجام پیشگام بوده است.

اشتاین‌مایر با اشاره به جایگاه و نقش برجسته منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت گسترش رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای حل و فصل بحران‌های تروریستی در منطقه تاکید کرد.

کد خبر : ۳۴۴۰۲۰