خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

اوباما طرح «قانون شفافیت منابع مالی تروریسم ایران» را وتو می‌کند

یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه کاخ سفید طرح «قانون شفافیت منابع مالی تروریسم ایران» را وتو می‌کند، تاکید کرد: جمهوریخواهان کنگره با وجود اجرایی شدن برجام به تلاش‌هایشان برای تحت فشار قرار دادن دولت اوباما در رابطه با ایران ادامه می‌دهند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا با اشاره به تصویب طرح «قانون شفافیت منابع مالی تروریسم ایران» توسط نمایندگان مجلس آمریکا گفت: از ابتدای روی کار آمدن کنگره جدید آمریکا از سال گذشته معلوم بود که اکثریت جمهوری‌خواهان قوه مقننه‌ آمریکا مخالف دستیابی به توافق هسته‌ای هستند، اما به هر دری زدند به هدفشان نرسیدند.

او ادامه داد: پس از دستیابی به توافق هم مشاهده کردیم که اکثریت جمهوری‌خواه کنگره کوشید تا برجام را در مجالس این کشور رد کند که با هوشمندی نمایندگان دموکرات و عزم جدی باراک اوباما به این هدف دست نیافتند اما با تمام این عدم موفقیت‌ها همچنان تلاش می‌کنند تا دولت اوباما را در رابطه با دیگر مسائل مرتبط با ایران مانند مسائل منطقه‌ای‏، موشکی‏، حقوق بشر و تروریسم و... تحت فشار قرار دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دولت اوباما نشان داده است که با هرآنچه که تاثیر منفی بر برجام بگذارد مخالفت می‌کند، اظهار داشت: دولت اوباما تلاش بسیاری برای دستیابی به برجام کرد و هر آن چیزی که نشان از نقض برجام باشد با آن مخالفت می‌کند و ابایی هم برای وتو کردن آن ندارد.

ابوالفتح با یادآوری طرح تصویب شده شب گذشته مجلس نمایندگان‌آمریکا تصریح کرد: «طرح قانون شفافیت منابع مالی تروریسم ایران» دست دولت آمریکا را برای کاهش تحریم‌ها می‌بندد و دولت آمریکا در واکنش به این طرح گفته است در صورتی که این قانون در مجلس سنا هم به تصویب برسد و برای امضا به کاخ سفید ارسال شود، آن را وتو می‌کند که این نشان از شکاف قوه مجریه و قوه مقننه درباره ایران است.

او در پاسخ به این سوال که آیا اوباما 34 رای لازم برای وتوی این طرح را در سنا دارد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم، دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا وحدت‌شان را حفظ کنند و در صورتی که کاخ سفید این طرح را وتو کرد مانع از ابطال این وتو می‌شوند چرا که ابطال وتو نقطه ضعفی برای دموکرات‌ها حساب می‌شود.

کد خبر : ۳۴۳۸۶۹