خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور :

اینکه بگویند سفر به اروپا خنجر به اقتصاد مقاومتی بود، ظلم به رهبری است

برخی متاسفانه زمان مذاکرات بر عدم اجرایی شدن برجام تاکید داشتند و باور اینکه تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو شود برایشان سخت بود و می‌گفتند مگر آن‌ها به ما امتیازی خواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز با حضور در شورای مدیران ارشد بانک مرکزی گفت: دو بخش مهمی که در تحریم‌ها مورد توجه آمریکایی‌ها بود، وزارت نفت و بانک مرکزی بودند که جزو نقاط حساس و کلیدی اقتصاد ایران به شمار می‌روند.

او با بیان اینکه بخش نفت به عنوان تامین کننده اصلی منابع و سیستم بانکی نیز به عنوان مرکز اصلی سیاست‌گذاری‌های عمده محسوب می‌شدند، اظهار داشت: انصافا با تمام مشکلاتی که در کشور بود بانک مرکزی نگذاشت در این مدت کشور با اخلالی روبرو شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه عده‌ای در کشور به دنبال رفع مشکلات مردم هستند، تصریح کرد: برخی متاسفانه زمان مذاکرات بر عدم اجرایی شدن برجام تاکید داشتند و باور اینکه تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو شود برایشان سخت بود و می‌گفتند مگر آن‌ها به ما امتیازی خواهند داد.

جهانگیری ادامه داد: زمانی هواپیمای دست دوم وارد کشور می‌شد و برخی خوشحال می‌شدند اما اکنون واردات ۱۱۸ هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک و بازپرداخت آن از محل فروش بلیت برای‌شان باورنکردنی است و می‌گویند مگر اولویت کشور خرید هواپیما بود؟ مشخص نیست چرا این افراد نمی‌خواهند گره‌های زندگی مردم که با ندانم‌کاری برخی از مدیران به وجود آمده بود، باز شود؟

او با بیان اینکه ما علاقه‌مندیم اداره کشور بر منبای اصول علمی عقلانی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: لازمه آن این است که همه فعالان در بخش‌های اقتصادی نقطه‌‌نظرات خود را ارائه دهند. ما در دوران پساتحریم نیازمند سیاست‌های جدید هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به چالش‌های جدی در کشور ابراز داشت: موضوع اشتغال (که در برنامه ششم ۸۹۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی پیش‌بینی شده بود که نیاز به کار دارند) همچنین افزایش رشد اقتصادی و نیز رشد قدرت اقتصادی در منطقه از اولویت‌های مهم برنامه‌های ما است.

جهانگیری با بیان اینکه ما در بحث قدرت اقتصادی رتبه بر‌تر منطقه را داریم این در حالی است که رشد اقتصادی ما تا منفی ۶.۸ درصد رسید، عنوان کرد: در حال حاضر در منطقه حرف برای گفتن داریم و در حالی که هدف اصلی داعش ضربه زدن به ایران بود آن‌ها حتی نتوانستند به ایران نزدیک شوند.

او اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌ها برای رسیدن به اهداف دولت بانک مرکزی است و مسئولیت‌های عمده‌ای بر دوش مسئولین این بانک است ما برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد حداقل سالانه به ۵۰ میلیارد دلار منابع خارجی نیاز داریم. تامین این منابع و کنترل حساب‌ها برعهده بانک مرکزی است تا بتواند هم این منابع را تجهیز کرده و هم توان بازپرداخت تعهدات را داشته باشد. البته بازار سرمایه نیز نقش مهمی در تامین مالی دارد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کشور را در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم.

جهانگیری با اشاره به سیاست وزارت نفت در دوران پساتحریم یادآور شد: این وزارتخانه اعلام کرده است در روزهای اول ۵۰۰ هزار بشکه و پس از چند ماه یک میلیون بشکه نفت، افزایش تولید خواهد شد و سقف صادرات به میزان گذشته باز خواهد گشت.

او با بیان اینکه بانک مرکزی نیازمند رسیدگی چند موضوع مهم و محوری است، گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز، کاهش نرخ سود بانکی همسو با تورم، موضوع مطالبات غیرجاری و رسیدگی به موسسات غیرمجاز و نظارت بر تخلفات بانک‌ها و نیز محور قراردادن اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ها از مهم‌ترین موضوعاتی که بانک مرکزی باید به آن توجه ویژه کند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته در بحث مطالبات غیرجاری باید بین افرادی که با گردن کلفتی مطالبات را پرداخت نمی‌کنند با افرادی که مشکل دارند تفاوت قائل شد.

جهانگیری با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر در نظام بانکی اظهار داشت: با وجود مجموعه‌های وسیع نظارتی در بانک‌ها قابل قبول نیست که حتی در یک شعبه بانکی تخلفی بارها تکرار شود. یک مدیر سیستم بانکی باید بپذیرد که زمانی که در بانک او تخلفی صورت می‌گیرد کفایت مدیریت ندارد و باید از سمت خود استعفا دهد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دولت یازدهم نسبت به اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است و دیگران نباید با شعارهای تند سیاسی خود را به این اقتصاد و رهبری بچسبانند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری انتقادات برخی درباره سفر اخیر رئیس جمهوری به کشورهای اروپایی، خاطرنشان کرد: اینکه بگویند سفر به فرانسه و ایتالیا خنجری از پشت به اقتصاد مقاومتی بود ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری است. اینکه بیاییم چنین مسائلی را مطرح کنیم در حق مدیرانی که با اتکاء به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خدمات بسیاری انجام داده‌اند جفا کرده‌ایم.

جهانگیری ادامه داد: شجاعت در تصمیم‌گیری‌ها در سیستم بانکی کم شده در حالی که مدیران باید ریسک پذیر بوده و در تصمیم‌گیری‌ها شجاع باشند.

معاون اول رییس جمهوری در خاتمه با اشاره به درآمدهای ارزی کشور تصریح کرد: سال ۹۰ میزان درآمدهای ارزی ۱۱۹ میلیارد دلار بوده که امسال کل درآمدهای ارزی ما ۳۰ میلیارد دلار هم نخواهد شد.

کد خبر : ۳۴۳۵۷۷