خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر تجارت خارجی اکوادور؛

جهانگیری بر توسعه مناسبات اقتصادی ایران و اکوادور تاکید کرد

معاون اول رییس جمهوری روابط سیاسی ایران و اکوادور را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور از نظر اقتصادی و مناسبات تجاری در ابتدای راه است و تهران و کیتو باید همکاری های خود را در زمینه های مورد علاقه طرفین توسعه دهند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در دیدار دیگو آئولستیا والنسیا وزیر تجارت خارجی اکوادور با بیان اینکه کشورهای آمریکای لاتین در عرصه جهانی تاثیر گذار و دارای موقعیت ویژه‌ای هستند اظهار داشت: اکوادور در میان کشورهای آمریکای لاتین از جایگاه ممتازی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی با تاکید براینکه ایران علاقه‌مند است روابط مستحکمی در زمینه‌های مختلف با اکوادور پایه گذاری کند، خاطرنشان کرد: پیش نیاز توسعه روابط میان دو کشور این است که طرفین از ظرفیت‌های یکدیگر آگاهی کافی داشته باشند و زمینه‌های مناسبی برای گسترش مناسبات تعریف کنند.

جهانگیری همچنین با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای وارد دوره‌ای جدیدی برای توسعه روابط شده‌ایم، گفت: پس از لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران، علاقه‌مند هستیم روابط تجاری خود را با کشورهای دوست افزایش دهیم و در این میان کشورهایی که در دوران تحریم همکاری مناسبی با ایران داشتند، از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: برای توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همکاری‌های فی مابین باید پیش نیازهای لازم را فراهم کنیم و موافقت نامه‌های مورد نیاز برای توسعه روابط اقتصادی ۲کشور نیز باید به سرعت نهایی و امضاء شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ابراز علاقمندی وزیر تجارت خارجی اکوادور برای صادرات کالا و محصولات این کشور به ایران تصریح کرد: ایران از بازاری بزرگ و جمعیتی ۸۰ میلیونی برخوردار است و علاوه بر آن می‌تواند پایگاهی برای صادرات محصولات اکوادور به بازار بزرگ کشورهای اطراف نیز باشد.

جهانگیری افزود: ایران از توانمندی و تجربیات خوبی در زمینه‌های صنعتی، معدنی و فنی و مهندسی برخوردار است و آمادگی داریم این توانمندی را در خدمت رفع نیازهای اکوادور قرار دهیم.

اکوارد علاقمند است فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور افزایش پیدا کند

همچنین دیگو آئولستیا والنسیا وزیر تجارت خارجی اکوادور نیز در این ملاقات با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، گفت: بسیار خرسند هستم که در کشوری بزرگ و با تاریخی کهن حضور یافته‌ام.

وی افزود: برای اکوادور مایه مباهات است که در دوران تحریم نیز رابطه‌ای دوستانه و صمیمانه با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وزیر تجارت اکوادور با بیان اینکه علاوه بر روابط سیاسی باید در صدد گسترش مناسبات اقتصادی فی مابین نیز باشیم، خاطرنشان کرد: در دوران جدید باید در صدد گسترش روابط تجاری در چارچوب رابطه دراز مدت و برد - برد باشیم.

والنسیا با بیان اینکه اقتصاد ۲ کشور تکمیل کننده یکدیگر هستند، از علاقمندی اکوادور برای افزایش صادرات محصولات این کشور و نیز واردات محصولات ایرانی خبر داد و اظهار داشت: اکوادور علاقه‌مند است فعالیت شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و ساز و احداث پالایشگاه و تاسیسات صنعتی و معدنی در این کشور افزایش پیدا کند.

کد خبر : ۳۴۳۳۹۷