خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در جمع اندیشمندان و محققان سیاسی مؤسسه ایفری:

استفاده ابزاری از تروریسم، بازی با نارنجک بدون ضامن است

رییس‌ جمهور اراده و همکاری همه کشورها برای مبارزه جدی و عملی با تروریسم را ضروری دانست و تاکید کرد که"نباید برای کسب منافع زودگذر، در برابر کسانی که به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کمک می‌کنند، سکوت کرد".

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز پنج‌شنبه و در جریان دومین روز از سفر به فرانسه، در جمع اندیشمندان و محققان سیاسی و بین‌المللی مؤسسه امور بین‌الملل ایفری، گفت: مشخص است که چه کسانی نفت داعش را خریداری می‌کنند و این نفت به کدام پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود و یا چه کسانی تسلیحات پیشرفته را در اختیار داعش قرار می‌دهند. اما سوال این است که چرا در مقابل اینگونه اقدامات سکوت شده و مبارزه جدی برای ریشه‌کنی تروریسم آغاز نمی‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه "درک این موضوع که تروریست‌ها از کجا آمده اند و گروه های تروریستی چگونه شکل گرفته اند، دشوار نیست"، اظهارداشت:متأسفانه در آغاز برخی کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی تصور می‌کردند که تروریست‌ها می‌توانند ابزار کار آنها برای پیشبرد اهدافشان باشند، اما امروز برای همین سازمان ها و کشورها آشکار شده که این ابزار بسیار خطرناک  و همانند نارنجکی بدون ضامن است.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه ۱۷ هزار ایرانی تاکنون قربانی اقدامات تروریست ها شده اند، گفت: مردم ایران هم از حادثه تروریستی دردناک اخیر در پاریس بسیار متأثر شدند و ما تاکید داریم چنانچه با تروریسم به عنوان یک معضل بزرگ برخورد جدی  نشود، می‌تواند دامن همه کشورهای جهان را فرا بگیرد.

روحانی جهل، نادانی و فقر را عامل اصلی خشونت و افراط‌گرایی دانست و با تاکید بر اینکه ماجرای تروریسم طی چند هفته و یا چند ماه و با راهکارهای نظامی حل نخواهد شد، گفت: امروز همه باید توان فرهنگی خود را برای مقابله با این معضلات بکار بگیرند تا زمینه جذب سرباز برای گروه‌های تروریستی را مسدود کنند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: مطمئن هستم که جامعه امروز در برابر خشونت پیروز خواهد شد و در نهایت خشونت از بین خواهد رفت، اما بدون شک اگر به آنها فرصت بیشتری داده شود، خسارت‌ها و هزینه برخورد با تروریست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. از این‌رو اتخاذ تصمیمات فوری، قاطع و رایزنی‌های گسترده و همکاری‌های فراگیر برای داشتن جهانی آرام و باثبات ضرورت دارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از "تحقیر ملت ها "، "تشدید فاصله میان کشورهای توسعه یافته صنعتی با کشورهای در حال توسعه و فقیر" ،" عدم مفاهمه، درک نادرست و قضاوت عجولانه " به عنوان بخشی از عوامل بروز مشکل در روابط میان کشورها نام برد و گفت: در منطقه خاورمیانه قومیت‌ها و مردمانی هستند که مدت‌هاست مورد تحقیر قرار گرفته اند و بیش از ۶۰ سال است نوعی شرایط عرب‌ستیزی در منطقه خاورمیانه حاکم است و مردمان این منطقه آوارگی، تحقیر و استعمار را تجربه کرده اند و این گونه تحقیرها می‌تواند از زمینه‌های بروز دشمنی باشد.

وی در توضیح عدم مفاهمه و درک نادرست و قضاوت عجولانه، گفت: بدون تردید نمی‌توان از دریچه خشونت گروه کوچکی که به دروغ خود را مسلمان می‌نامند دین و تمدن بزرگی به نام اسلام را مورد قضاوت قرار داد. کدام کشور است که مدیون اسلام و علم و دانش مسلمانان در عرصه‌های مختلف نباشد و مگر می‌شود که درباره یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مسلمان از دریچه چند ده هزار نفر تروریست افراط‌گرا قضاوت کرد.

روحانی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه دچار خشونت و افراط‌گرایی شده‌اند، گفت: امروز متاسفانه جوامعی که با قومیت‌ها و مذاهب گوناگون قرن‌ها با هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کردند، اعم از مسیحی، مسلمان، ایزدی، سنی و شیعه، دچار مشکل شده و بین آنها فاصله و اختلاف ایجاد شده است و در چنین شرایطی مراکز دینی و آثار تمدنی، تخریب شده و مردم آواره شدند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: جامعه‌ای که دچار مشکل خشونت و افراط‌گرایی می‌شود، بی‌تردید این مشکل در جغرافیای آن جامعه منحصر نخواهد ماند و در سایر جوامع اشاعه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به مشکل آوارگان و مهاجرین در جهان، اظهار داشت: در ایران با اینکه از امکانات محدودی برخوردار است، 3 میلیون آواره افغانستانی در کنار مردم ما زندگی می‌کنند. و زمانی که اروپای بزرگ با امکانات اقتصادی بالا در مقابل چند صد هزار آواره اظهار نگرانی و ناراحتی کرد، می‌توان درک کرد که ملت ایران چه بار سنگینی را در سال‌های گذشته تحمل کرده اند.

 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: معتقدم که توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به الگویی برای حل و فصل سایر مسایل جهانی تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر در یک توافق یکی از طرفین احساس برد و دیگری احساس شکست کند، آن توافق یا حاصل نمی‌شود و یا ادامه پیدا نخواهد کرد. لذا ما از ابتدا بر توافق برد – برد تأکید داشتیم و همان اصولی که در توافق هسته‌ای ایران مد نظر قرار گرفت، در هر موضوع دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی که مورد توجه قرار بگیرد، می‌تواند به حل آن موضوع منجر شود.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از حاضرین این مؤسسه در خصوص کاهش قیمت نفت، اظهار داشت:  قیمت نفت در بلند مدت در چنین شرایطی باقی نمی ماند و به طور طبیعی زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، در آینده باید انتظار افزایش قیمت آن را هم داشته باشیم.

کد خبر : ۳۴۲۲۲۵