خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر روحانی به اروپا گام عملی تعامل سازنده، پس از اجرای برجام است

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: با سفر آقای روحانی به دنیا نشان داده می شود که ایران یک بازیگر قدرتمندی است که برای بازیگری در عرصه بین المللی گام بر می دارد و این گام مهمی برای فروپاشی پروژه ایران هراسی است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نخستین سفر اروپایی حسن روحانی گفت: با توجه به آنکه اقتصاد و سیاست خارجی ایران در طول هشت سال دولت نهم و دهم دچار انجماد شده بود، با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرایی شدن برجام در حال خروج از آن وضعیت و پیدا کردن حالت انبساطی است.

او با بیان اینکه سفر آقای روحانی به اروپا نخستین گام عملی برای توسعه و تعامل سازنده پس از اجرایی شدن برجام محسوب می‌شود، اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به اروپا از دو زاویه اهمیت بسیاری دارد؛ نخست اینکه با سفر آقای روحانی به دنیا نشان داده می‌شود که ایران یک بازیگر قدرتمندی است که برای بازیگری در عرصه بین المللی گام بر می‌دارد و این گام مهمی برای فروپاشی پروژه ایران‌هراسی است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: از سوی دیگر، این سفر می‌تواند گامی جدی برای فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران باشد.

بیگدلی با بیان اینکه ایتالیا از شرکای مهم ایران در اتحادیه اروپایی است، تصریح کرد: ایتالیا حتی در زمان تحریم‌ها هم رابطه مطلوبی با ایران داشت و قبل و بعد از توافق هسته‌ای هم مقام‌های ایران کشورهای سفرهای متعددی به ایران داشتند و طی آن برای همکاری با ایران ابراز تمایل کردند.

او با اشاره به بحران اقتصادی اروپا خاطرنشان کرد: بحران اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ شروع شد، هنوز گریبان‌گیر اروپایی‌هاست و آنها هنوز دچار بحران هستند. از سویی ایران یک کشور مهم با بازار گسترده است. اقتصاد ایران نیز طی سال‌های تحریم لطمه‌هایی خورده است و نیازمند مشارکت اقتصادی، جذب سرمایه‌ خارجی و دریافت تکنولوژی روز دنیاست، بنابراین هم ایران و اروپا می‌توانند با یکدیگر همکاری‌هایی داشته باشند و این مسئله به سود هر دو است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه رابطه ایران و اروپا در سال‌های گذشته تحت تاثیر رابطه ایران و آمریکا بوده است، ابراز داشت: اکنون به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در رابطه با ایران می‌خواهند نقش مثبت‌تر و فعال‌تر و به دور رابطه ایران و آمریکا را ایفا کنند. ما شاهد بودیم چند روز پس از دستیابی به برجام در تیرماه امسال، هیات‌های سیاسی و اقتصادی اروپایی به ایران گسیل شدند که این موجب دادن تذکر از سوی آمریکا به آنها شد و می‌گفتند هنوز تحریم‌ها لغو نشده، اروپایی‌ها عجله نداشته باشند که البته این موضوع با بی‌اعتنایی اروپا روبه‌رو شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره همکاری‌های منطقه‌ای ایران و اتحادیه اروپایی نیز بیان کرد: اروپا هم اکنون بیش از هر زمان دیگری در خطر تروریسم تکفیری و داعش قرار دارد. ما در ماه‌های گذشته شاهد اقدامات تروریستی داعش در کشورهای اروپایی بودیم. سفر آقای روحانی به اروپا نیز قرار بود در آبان ماه صورت بگیرد که به دلیل همین اقدامات تروریستی در اروپا لغو شد.

بیگدلی افزود: اروپایی‌ها می‌دانند که ایران تنها قدرتی است که در منطقه می‌تواند در مقابل تروریسم داعش بایستد. آنها نقش برخی متحدان منطقه‌ ایشان را در حمایت از داعش دیده‌اند و به همین خاطر نسبت به آنها مردّد و نگران هستند ولی ایران در طول دو سال گذشته نشان داده است که بازیگر قابل اعتماد، مطمئن و اثبات‌سازی است و همین مسئله موجب شده است کشورهای اروپایی علاقمند همکاری با ایران شوند.

کد خبر : ۳۴۱۰۸۳