خبرگزاری کار ایران

غفوری‌فرد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اعلام آمادگی خانه احزاب برای کمک به نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده است

رئیس خانه احزاب گفت: برخی از ردصلاحیت شده‌ها عضو هیات‌رئیسه خانه احزاب هستند و قطعاً درصورتی که شورای نگهبان از ما درخصوص این افراد نظر بخواهد، تلاش خواهیم کرد تا این مشکل مرتفع شود.

حسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان گفت: آن‌چه انتخابات این دوره را با ادوار گذشته متفاوت می‌کند این است که به طور کلی سطح مشارکت تاحدود قابل‌ توجهی بالا رفته و حدود ۱۲هزار نفر نام‌نویسی کردند، در حالی که معمولاً نصف این تعداد در گذشته شرکت می‌کرده و درواقع با رشد ۱۰۰ درصدی مشارکت نامزدهای انتخاباتی در این دوره روبرو شدیم، البته انتظار داشتیم که تعداد زیادی از این افراد شرایط لازم را نداشته‌ باشند و طبیعی بود که تعداد رد شده‌ها بیشتر باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: با این وجود، تعداد تایید شده‌ها نیز به همین میزان بیشتر بود و برای هر کرسی ۱۶ نامزد با یکدیگر رقابت خواهند کرد که این میزان برای حوزه انتخابیه تهران نزدیک به ۳۰ نفر برای هر کرسی خواهد بود.

رئیس دوره‌ای خانه احزاب گفت: تعدادی از افرادی که شورای نگهبان عدم صلاحیت آن‌ها را احراز کرده، به دلیل مدارکی است که علیه این افراد وجود دارد و گروهی دیگر نیز به این دلیل که اطلاعات کافی برای تایید صلاحیتشان وجود نداشته، ازسوی شورای نگهبان اعلام شده که صلاحیتشان احراز نشده و این گروه از افراد دلیل قابل‌ قبولی در اختیار دارند تا اعتراض کنند و در این مورد درصورتی که نامزد‌ها تمایل داشته‌باشند، خانه احزاب می‌تواند کمک کند.

غفوری‌فرد با بیان این‌که قطعاً تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تاییدصلاحیت‌ها با شورای نگهبان خواهد بود، یادآور شد: در مسیر اعتراض نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده باید دلایل و مستنداتی ارائه شود که خانه احزاب نیز می‌تواند در این راستا همراهی کند و به‌عنوان نمونه اعلام کنیم ما از فلان نامزد انتخاباتی شناخت کافی داریم و می‌توانیم صلاحیت او را تایید کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این‌که تمامی ۱۶ نفری که بر سر هر کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند از اردوگاه اصولگرایان هستند، ‌ امکان رقابت واقعی را ایجاد می‌کند، ‌ گفت: این حرف به نوعی اهانت به اصلاح‌طلبان است. درواقع شما مدعی هستید از میان ۵۰۰۰ نامزد تاییدصلاحیت‌شده در سراسر کشور هیچکدام اصلاح‌طلب نیستند؟ یعنی اصلاح‌طلبان در تهران حتی ۳۰ نامزدی که صلاحیتشان تایید شود، ندارند؟ به نظرم این حرف توهین به اصلاح‌طلبان است و من معتقدم اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند مجلس را در اختیار بگیرند باید بیش از ۳۰۰ نفر در تهران داشته‌باشند.

غفوری‌فرد در واکنش به اظهار نظر مرعشی در این خصوص که اصلاح‌طلبان در سراسر کشور تنها ۳۰ نامزد تایید صلاحیت‌ شده و طرف مقابل ۵۰۰۰ نامزد تایید صلاحیت‌شده دارد، اعلام کرد: با چنین وضعی که نمی‌شود مملکت را اداره کرد و فکر می‌کنم خود اصلاح‌طلبان با این حرف موافق نباشند. ممکن است منظور از این حرف افراد درجه یک اصلاح‌طلب بوده وگرنه با افراد رده‌های دوم، سوم و چهارم قطعاً این تعداد بسیار بیشتر خواهد بود.

این نامزد اصولگرای مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری در این خصوص که باتوجه به ردصلاحیت ۱۰۰۰ نامزد توسط هیات‌های اجرایی و ردصلاحیت ۷۰۰۰ نفر ازسوی هیات‌های نظارت، آیا معیارهای سلیقه‌ای ملاک عمل قرار گرفته و کدامیک از این دو قانون را رعایت کرده‌اند، تصریح کرد: بی‌شک هیات‌های نظارت قانون را رعایت کرده‌اند. وضعیت کسانی که در وزارت اطلاعات پرونده دارند یا شرایط نامزدی را ندارند، مشخص است و هیات‌های اجرایی بر این اساس نظر داده‌اند، اما رسیدگی نهایی برعهده هیات‌های نظارت است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین در پاسخ به این‌که چگونه حکم عدم‌ احراز صلاحیت یک فرد شناخته‌ شده همچون نماینده مجلس صادر می‌شود، یادآور شد: ممکن است به عنوان مثال من در مجلس هشتم آدم خوبی بوده و تایید شده‌ باشم اما در چهارسال گذشته و در مجلس نهم به طور مثال رشوه گرفته‌ باشم یا مرتکب تخلفی شده‌ باشم و در این فاصله تغییر کرده‌ باشم و از آنجا که شورای نگهبان موفق به دستیابی به نتیجه قطعی نشده‌ باشد، حکم عدم احراز صادر کرده است.

غفوری‌فرد در پاسخ به این سوال که چگونه صلاحیت افرادی که در خانه احزاب عضویت دارند، رد شده، گفت: برخی از این افراد عضو هیات‌ رئیسه خانه احزاب هستند و قطعاً در صورتی که شورای نگهبان از ما درخصوص این افراد نظر بخواهد، تلاش خواهیم کرد این مشکل مرتفع شود اما صدور نظر نهایی بر عهده شورای نگهبان خواهد بود.

کد خبر : ۳۴۱۰۱۹